JaapEnDiana.reismee.nl

Bezoek aan Guadalest en vertrek uit Guardamar

16 t/m 20/11 Laatste dagen in Guardamar del Sugura, bezoek aan Guadalest en vriendin Marie.

De laatste dagen bij broer Dirk bestond uit wat boodschappen doen, naar de Chinese winkel van sinkel voor allerlei snuisterijen zoals led lampjes, fileer mes etc. Koffie drinken op de promenade en een bezoek in de bergen naar de ruĂŻne en stuwmeer in El Castell de Guadelest. Een trip van 201 km met uitzonderlijk mooi weer. Vrijdag de 20e november gingen we hem wegbrengen naar zijn vriendin Marie in Ribera de Cabanes. Hij gaat een weekje met Marie naar haar geboorte plaats Lyon.

Wat een indruk heeft El Castell de Guadalest op ons gemaakt. Hoog in de bergen, liggen de restanten van het voormalig fort en aan een stuwmeer. Het ‘hangende kasteel’ is in 1974 tot monument verklaard. Er zijn talloze musea en historische gebouwen. Diverse souvenirwinkeltjes en restaurantjes. Het stadje is van islamitische origine en in de tijd dat het gebouwd werd zeer waardevol. Veroverd door Jaime I die het schonk aan Bernardo Sarria en in zijn familie bezit tot 1335. Later behoorde het aan prins Pedro van Arragon. Het l’Alcazaiba de San JosĂ© gebouwd in de 12e eeuw, herbouwd in de 15e en 16e eeuw maar getroffen door een aardbeving in 1644. De voormalige burcht het kasteel van de koning heeft alleen de toren ‘Torre de Homenaje”behouden. Wij hebben er rond gewandeld, naar de ruĂŻne geklommen met de begraafplaats en het Huis Orduña bezocht. Dit huis werd gebouwd door deze Basische familie na de aardbeving van 1644. Mooi om te zien hoe het interieur bewaard is gebleven. In de Bogenzaal hangen hedendaags schilderijen van schilders die jaarlijks deel nemen aan een schilders wedstrijd. In Ă©Ă©n van de zalen ligt het processie beeld van Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart, een modern houtsnijwerk. Het is een kopie van het beeld dat in 1936 werd vernield. Het paneel dat erachter hangt behandelt het thema “Het ontslapen van de Moeder Gods, het einde van het aardse leven van Maria. Het moet zo tussen 1527 en 1550 geschilderd zijn. De eetkamer bevat een collectie aardewerk.

20/11 Vandaag een flinke trip van 417 km. Door een mooi landschap van veel sinaasappelgaarden zijn we Dirk gaan wegbrengen naar Ribera de Cabanes. Zijn vriendin Marie-Angéle woont daar in een leuk huis, vlakbij de zee. Wel erg rustig gelegen in een wijk waar v.n. overwinteraars wonen. Duitsers en een Hollands echtpaar die er een huis huren. Na een lekker etentje zijn we alvast een stukje richting Zagragoza gereden ons volgende doel. We kwamen in een klein plaatsje Segorbe terecht op een gratis Camperplaats. Ook gratis watertappen, vuilwater lozen en toilet lozen. Wij hebben een wandeling naar door de hoofdstraat gemaakt en op een terras wat gedronken

aad en tiny

goeie reis terug en nog even genieten onderweg.

Wim en Gerrie

Is weer genieten Diana en Jaap... We vonden ook heel leuk de foto, s van Cartagena te zien. Veel veranderd in 8 jaar! Een goede reis en tot horens.
Groeten van Wim en Gerrie

Astrid

Hoi Pap en mam,

ik hoop dat jullie een mooie terugreis zullen hebben.

Veilige kilometers toegewenst. xxxx