JaapEnDiana.reismee.nl

Naar Zaragoza en Bilbao

21 t/m 23 nov Bezoek aan Zaragoza en Bilbao

Vroeg vertrokken voor de 283 km naar Zaragoza. De stad waar de beroemde schilder Francis José de Goya y Lucientes, 1746-1828, is opgegroeid. Hij was een romantische schilder en graficus. Wij hebben een mooie wandeling door het oude Zaragoza gemaakt. Het is de 4e grote stad van Spanje die aan de Ebro ligt. We liepen langs oude kerken en door prachtige winkel straten. Het museum Camón Aznazar, dat we bezochten, viel ons wat tegen. Er was een tentoonstelling van etsen gemaakt door Goya. De gehele 2e verdieping was gewijd aan deze etsen. Ook het werk van Velásquez. (bewonderaar van Goya) en Carrera vonden we interessant.

Het mooiste dat we zagen was de Basilica de Nuestra Señora del Pilar. Na de St Pieter in Rome is dit de mooiste en goed bewaarde Basiliek die we ooit gezien hebben. We konden onze ogen niet geloven van de pracht en praal, de mooie ornamenten, beelden en de koepel beschilderingen door Goya. De barokke basiliek werd tussen 17e en 18e eeuw gebouwd. Het hoge altaarstuk is van albast. De basiliek is samen met de kathedraal van Santiago de Compostela een van de belangrijkste spirituele bestemmingen in Spanje.

Wij hebben overnacht op een gratis CP( zonder voorzieningen) net buiten de stad bij een gesloten attractie park. We stonden er met 3 campers.

De temperatuur was inmiddels gezakt naar zo 11 gr. In de camper werden we wakker met 17 gr op de temperatuur meter. Het zag er naar uit dat er sneeuw op de uitlopers van de Pyreneeën lag. De komende dagen werd er ook veel regen verwacht. We besloten om naar Bilbao op 324 km te rijden. Er is CP op de Kobeta boven op een berg met elektrisch, water en sanizuil (lozen vuil water en toilet). Naast de receptie 2 wc’s (dixies).Voor dit alles E 15,- p.d. betaald, we zijn 2 nachten gebleven. De mensen op de receptie erg behulpzaam. Ze gaven ons een plattegrond van de stad met de bezienswaardigheden vermeld. De busstop, á E 1,25 p.p. voor de CP, rijdt ieder kwartier naar het oude centrum. We hebben het getroffen de volgenden dag want het was nog droog. Mooie wandeling door het oude Bilbao gemaakt. We zagen oude gebouwen maar ook de nieuwe gebouwen die er neergezet zijn, mooi van architectuur. Van de oude stad naar het Guggenheim Museum met zijn moderne kunst gelopen. Dit is in 1977 onder de architect Frank Ghery gebouwd met zijn bijzondere sculpturale vormen. Toen wij er aan kwamen begon het net te regen, dus wij gauw naar de ingang. Wat bleek is het museum op maandag gesloten. Dus naar de bushalte terug gelopen die voor de Liddl lag. Wat inkopen gedaan voor een aantal dagen zodat we daar niet meer naar om hoeven te kijken als we morgen via San Sebastiaan naar Frankrijk rijden