JaapEnDiana.reismee.nl

Zomer campertrip 2016 deel 2

Verslag zomer trip 2016 deel 2

Woensdag 29 juni

Gisteren op de CP in Gross Wasserburg heerlijk gebadderd. De douchen en wc waren volgens ons nieuw. We hebben niet veel gedaan, heerlijk in het zonnetje gelezen. Afgelopen nacht had het erg geregend. We wilden nog een dag blijven, maar daar zagen we vanaf met de donkere lucht voorspelde het niet veel goeds voor het weer. Na gebruik te hebben gemaakt van de sani voorziening en water getapt vertrokken richting Polen. Dit pakte niet zo uit als we gedacht hadden. We gingen nog langs een Lidl om boodschappen in te slaan. We wilden ook nog naar een vodafone winkel om het internet kaartje op te waarderen en ons web met reisverhalen te vullen. We moesten nog tanken voor dat we Polen ingingen. Afijn we kwamen in Frankfurt aan de Oder en gingen opzoek naar een pompstation. We reden de Oder over en vonden de pomp aan de Poolse kant. Moesten ineens in zloty’s betalen. Dit was niet de bedoeling. Afijn besloten om terug te gaan naar de Duitse kant. Reden we ineens langs een Orange winkel. Dus gestopt en een 2gb internet kaartje gekocht voor de prijs van 7 zloty is E 2,80. Jaap zegt had je gelijk niet meer kunnen kopen maar ik wil het eerst eens uitproberen. Wij kwamen weer aan de Duitse kant en vonden al snel een vodafone winkel. Intussen was het al 13.30uur en besloten nog maar een nachtje in Duitsland door te breng. Vlakbij Frankfurt a.d. Oder vonden we bij een manege in Zeschdorf een CP (30 plaatsen) Reiterhof Blumrich landelijk gelegen. We moesten E 9.50 betalen wel met elektrisch en sani- en water voorziening bij het woonhuis. We zaten net op ons gemak in het zonnetje toen er een onweersbui overtrok. Na een halfuur was het weer voorbij en hebben lekker buiten gegeten en tot 21.00uur buiten gezeten. Gereden 99km

Donderdag 30 juni

Vannacht heerlijk geslapen in het paarden landschap. Laat opgestaan en op ons gemak ontbeten. Ons doel vandaag een middel grote stad aan de rivier de Warta t.w. Gorzow Wielkopolsky (in google maps stond de naam Landbergen). Bij aankomst op de mix parking, coördinaten N 52.43.46 E 15.14.43, w.v. er enkele voor campers zijn, stond er een kermis in opbouw. De kermisklanten met hun caravans stonden er op een apart veldje. Tussen de kermis en een Beach club was er nog plek waar wij zijn gaan staan. Veilig voor ons idee want de kermisgasten uit Tjechië hadden beveiliging lopen voor hun attracties in opbouw. ’s Middags een wandeling naar de stad die ons niet kon bekoren. Wel was er een leuke promenade langs de Warta waar we op een terras lekkere koffie dronken. We moesten nog wel wennen aan de zloty om hier mee te betalen. Na de koffie naar het grote winkelcentrum dat naast de parking lag. Mooi winkels met de zelfde merken als in NL. Inmiddels deed het Orange internet kaartje van 2 gb het prima. Voor de tijd dat we in Polen zijn is 2 gb beslist niet toereikend. We lezen iedere dag de krant, kijken naar het journaal en houden de EK voetbal in de gaten. Via fb horen we van Engels zeilvrienden de wetenswaardigheden(en hun ontevredenheid) over de Brexit. Bij het shoppen zagen we dus een winkel waar ze een 15 gb kaartje aanboden, provider Plus LTE, voor je gelooft het niet 15 zloty=E 3,38. Nou die was gauw gekocht. De verkoopster was blij dat we wat kochten want we kregen zomaar een blikje pepsi cola cadeau. Het werkte gelijk toen we het kaartje in de mifi stopten. We hopen met wat we hebben nu in Polen genoeg te hebben. Verder in de shops, zoals bij H&M, prijzen in Euro en Zloty. Bij terugkomst in de camper lekker aan het water vertoeft. Gereden 77 km.

Vrijdag 1 juli

Gisteren konden we de voetbal wedstrijd Polen-Portugal aan de geluiden om ons heen volgen. Helaas voor de Polen verloren door het missen van een strafschop. De kermis klanten waren nog laat aan het werk en de naast ons gelegen beach club speelde muziek van Pink Floyd die wij wel konden waarderen. Tot 21.30 uur lekker buiten aan het water gezeten. Vanmorgen bijtijds vertrokken. We hebben gemerkt dat Polen nog niet is ingesteld op campers. Wel zijn er campings die meestal ver buiten de stad liggen. We zoeken dus een parking op waar helaas geen camper voorzieningen zijn net als in Duitsland. Een trip vandaag naar Biskupin. We wilden daar een openluchtmuseum bezoeken en de parking, intree 5 zloty= E 1,10, waar we wilden overnachten had wel een toiletgebouw en ruim voldoende fastfood- en souvenir aanbod. We hebben ruim 2 uur door het museum geslenterd, mooi gelegen aan een meer. Het museum is gebaseerd op archeologische vondsten op deze plaats die terug gaan tot 4000 jaar voor christus. Knappe reconstructies van gebouwen en gebruiksvoorwerpen en workshops met antieke technieken zoals weven, pottenbakken, houtbewerking etc. Je kon er ook een historische treinrit maken. Gereden 209 km

Zaterdag 2 juli

Op tijd vertrokken want we gingen 2 tussenstops overslaan die we gepland hadden. De stad Bydgosz met zijn mooie opera en Torun met zijn historische binnenstad. Het werd vandaag over de 30gr dus hadden we weinig trek om in die hitte door de stad te gaan wandelen. We wilden een paar dagen relaxen en daar kwam, van camperaars vernomen, de campercamping Nowe Miasto Lubawskie van een Nederlands/Pools echtpaar Jac en Uszi voor in aanmerking. De camping lag mooi aan de rand van het bos en vlakbij een meertje in Osetno. Toen we aankwamen stonden er 2 Nederlanderse campers, met Frits en Clazina Koopmans en Piet en Ria Kok, die op weg zijn naar de Noordkaap. Later kwamen er nog 2 NL campers bij en met zijn allen werden we uitgenodigd voor een bbq. Helaas ging het na een poosje stormen en regenen (het was gelukkig van korte duur) en zijn we in Jac zijn barretje gaan zitten. Gezellig met elkaar keuvelend over het wereld gebeuren en de reizen die men gemaakt had. Gereden 180 km

Zondag 3 en maandag 4 juli

Zondag nacht de hele nacht geregend. Jac vertelde dat de boeren hier om regen zaten te springen. Eén nacht was zeker niet genoeg. Vanmorgen onze buren uitgezwaaid, zij hadden hier al een paar dagen gestaan. Vandaag een was gedaan in de prima voorziene keuken waar we van alles gebruik konden maken t.w. gasfornuis/oven, magnetron, wasmachine en er stond zelfs een elektrische patat pan. Ook natuurlijk van de fijne doucheruimte gebruik gemaakt. ‘s Middags een flinke wandeling gemaakt. Naar en langs het meer richting het dorpje. Via het winkeltje, dat een 300 m van de camping ligt en waar je goede wijn kunt kopen, weer richting camping. Maandag de ander 2 campers met de Nederlanders uitgezwaaid, verder grotendeels gelezen. Af en toe moesten we naar binnen ivm buitjes. In de keuken voor de lunch pannenkoeken gebakken. Wel zo makkelijk daar. Verder zijn er weer nieuwe NL’ers aangekomen. De één ging naar Baltische staten en de ander met de groep NKC mee naar St Peterburg.

Dinsdag 5 juli

Vanmorgen afscheid genomen van Jacq en Uszi. We hebben het heel leuk gehad bij deze lieve gastvrije mensen en zullen er nog eens terug komen. Het camping geld voor 3 dagen, bbq, brood en eieren bedroeg 60 slotty= E 13,50 wij hebben dus wat extra gegeven. Vandaag gingen we naar Malbork om het slot Mariënburg te bezoeken. De weg er naar toe ging soms over hobbelige paden en werd de snelheid naar 40 km/u terug gebracht. We stonden op de parking onder aan het slot waar je mocht overnachten voor E 12,25. Geen voorzieningen maar op de parkeerplaats en toilet. We hebben ruim 3 uur in het gigantische slot doorgebracht en nog niet alles gezien. Heel indrukwekkend. De Duitse orde is in 1274 begonnen met de bouw van dit kasteel en doopte het Mariënburg. Vanaf 1933 werd het kasteel door de nazi’s als eindpunt voor nationaal socialistische pelgrimstochten, ondernomen door de Hitlerjugend. In 1945 werd het kasteel gedeeltelijk verwoest door oorlogshandelingen. Tegenwoordig is het kasteel grotendeels herbouwd. Het kasteel staat op de Werelderfgoed lijst. Wij zagen dat veel beroemde mensen het kasteel hebben bezocht tijdens hun leven t.w. Copernicus, Chopin, Tsjaar Peter de Grote en in de oorlog Rudolf Hess, Graaf Stauffenberg, Albert Forstner en Adolf Hitler. Gereden 96 km

Rein en Annette Boersma

Beste Jaap en Diana, Als we het goed begrijpen reizen jullie nu van CP naar CP, of van Sani zuil naar Sani zuil. Voor zeilers wel even wennen! Nieuw campertje? We moeten binnenkort maar weer eens bijkletsen. Wij zijn vanaf afgelopen zondag weer in Nieuwlande en gaan 1 september weer naar Mallorca waar onze boot nu ligt. Hopelijk zijn jullie voor 1 september weer in Nederland.
Groetjes van Rein en Annette