JaapEnDiana.reismee.nl

Camper trip Spanje-Marokko 2017 deel 1

Camper trip naar Spanje-Marokko 2017 deel 1

Waar ga je naar toe in de winter en wil je ook nog wat cultuur snuiven. Dat werd dus naar Marokko. Goede temperatuur dachten we en het heeft de vijf Konings steden die we wilden zien.

07 januari. Vertrokken met een temperatuur rond het vriespunt. Sneeuw en ijzel dus rustig op de weg. We besloten zo snel mogelijk richting het zuiden te gaan tot we een betere temperatuur zouden hebben. In België geen sneeuw meer te zien maar wel mist en miezer regen. Onze eerst stop in Frankrijk Pont l’Arch, een oud militair plaatsje aan de Seine. De gratis CP met sani, lag naast een camping. De bakker aan de overkant.

08 januari. Naar historisch stadje Vivonne. De gratis CP met sani lag midden in het dorpje naast de toerist info. Van dit bureau wifi ontvangst en een nette wc te gebruiken. Het miezerde nog wel maar toch een kleine wandeling gemaakt door het dorpje. De St George van Vivonne kerk was uit de 12e eeuw. Een pizzeria en frituurzaak waren open de winkels waren i.v.m. de zondag gesloten. De bakker aan de overkant van de CP

09 januari. De volgende stop was Capbreton. Echter de CP was afgesloten met rotsblokken, jammer want de plek lag mooi aan duinen en strand. Wij hebben wel een wandeling naar het strand gemaakt waar we surfers bezig zagen brrr wat zal het water koud geweest zijn. Na de wandeling verder gereden naar Anglet, onderweg begon het te regenen. De CP met sani kost van 7 april tot 7 november E10,- p.d. maar in de winter gratis. Er stonden zeker 25 campers. Vanaf de CP een mooi uitzicht naar het dorp en vuurtoren. In de zomer komt de bakker, nu geen bakker gezien.

10 januari. Naar Spanje hebben we een stuk autoroute gereden door de Pyreneeën. Dit gedeelte met storm en regen. Bij Burgos klaarde het weer op en ging de zon af en toe schijnen. De temperatuur steeg gelijk naar 12 tot 15 gr. Wij kwamen terecht in Salamanca. De mixparking lag achter een kerk, waar een kraan stond, aan de rivier de Tormes vlakbij het oude centrum. Toen we de stad binnen reden zagen we een Lidl waar ook ergens een parking in de buurt moest zijn. Ondanks dat we op een leuke plek stonden met 5 andere campers, waren er wat zwervers te zien in het parkje. Een bakker zat vlakbij net over de brug.

11 januari. Na een onrustige nacht de stad in. Het oude centrum is geweldig van architectuur. Stijlen van gotisch, romaans, barok, renaissance en platereske (fijne detaillering die aan zilverwerk doe denken=platero) prachtig om te zien. Onze eerste wandeling naar het Plaza Mayor. Dit mooie plein met barokke raadhuis heeft Filips V in de 18e eeuw laten bouwen. Verder langs de 16e eeuw gotische nieuwe kathedraal en 12e-13e eeuw romaanse oude kathedraal. In de oude straatjes zagen we een aantal Universiteit gebouwen met verschillende namen. Deze vormden onderdelen van de oudste universiteit van Europa de Universiteit Salamanca gesticht door Alfonso IX van Léon in 1218. Deze Universiteit was tegen een vergoeding van E 5,- p.p. te bezichtigen. In het 2 verdiepingen tellende gebouw mooie aula’s, een kapel en een erg mooie en grote bibliotheek. Hier staan 2805 manuscripten en 60.000 boeken vanaf de 11e eeuw. In de gangen hangen atlas kaarten van Gerhard Mercator, geprint in Amsterdam en van Abraham Ortelius uit Antwerpen terrarium afbeeldingen. Naast de geneeskunde werd er ook gestudeerd voor plant- en dierkunde. De senaat kamer heeft een mooi plafond en de banken prachtig uitgesneden houten leeuwen als armleuning. In de gangen waren er stukken oosterse- en gotische plafonds te bewonderen.

Na al dit moois gezien te hebben terug gewandeld langs het standbeeld van Columbus naar de camper. Daar besloten naar een 10 km verder gelegen gratis CP in Terradillo. Er kon geloosd worden en er was een waterpunt. We hebben daar de camper gewassen die zag er niet uit na alle sneeuw en regen onderweg. Laat in de middag kwam er nog een camper bij ons staan, wel zo fijn om niet alleen te overnachten. Op 200 meter was er een supermarkt.

12 januari. Naar Cáceres een plaatsje waar in de buurt veel ooievaars vertoeven. We zagen er heel wat rondcirkelen, helaas moeilijk te foto graveren. De gratis CP was niet erg groot zo, er zouden 20 campers kunnen staan maar er waren plekken waar boom takken laag hingen. Er kon wel geloosd worden. Wij kwamen rond 13 uur aan en er waren nog maar 3 plekken vrij. Grote campers gingen op het naast gelegen busstation staan. Van Nederlanders, waar we een praatje mee maakten, hoorden we dat ’s avonds rond 10 uur werd gecontroleerd door de politie. Campers die langer stonden dan 24 uur, ze noteren je kenteken, moesten weg en de campers bij het busstation werden ook weg gestuurd. Wij hebben in de middag en wandelingen gemaakt, het stadje op 300 meter, gelijk daar wat boodschappen gedaan en verder lekker in de zon zitten lezen.

13 januari. Sevilla waar we al eens geweest waren met zeilvrienden Trevor en Carolyn, wilden we nog wel eens zien. We konden 5 km buiten de stad de camper onderbrengen in Parking Sevilla een overdekte stalling voor E 9,- p.d. en er was 24 uur bewaking. Er was een eenvoudige douche en wc. Voor de deur bus 28 naar het centrum. Eruit bij het eindpunt en uit de bus linksaf dan loop je in 10 minuten naar de bezienswaardig heden. Bij de Parking kon je via een loopbrug naar de overkant naar een winkelcentrum met o.a. Carrefour, Orange en Vodafone winkel, 2 eet barretjes en een Mac Donald. Op de terug weg van het centrum stap je bij het winkelcentrum uit. We hebben in de middag nog wat gewinkeld en verder in de zon gezeten achter de parking. Waar je ook je camper kunt zetten.

14 januari. We zijn met de bus naar het centrum gegaan. We hadden de Kathedraal van binnen al eens bezocht dus nu kozen we een wandeling door de oude Joodse wijk Barrio de Santa Cruz. Een doolhof van smalle straatjes. Naast de souvenirwinkels, tapasbars en straatartiesten ontdekten we leuke doorkijkjes naar binnenplaatsjes overdekt met bloemen en planten. Boven de winkels zagen we mooi tegelwerk. Het Hospital de Los Venerables uit de 17e eeuw was voor bejaarden priesters en heeft een mooie barokke kerk hebben we niet bezocht. Voor ons stonden uit een bus denk wel 50 Japanners en aansluiten leek ons niets. Bij terugkomst bij de camper lekker gedoucht en nog in het zonnetje gezeten. Jaap was over een hekje gestapt, bleef met zijn schoen haken en op zijn schouder gevallen, niet heel erg maar pijnlijk bij het sturen van de camper. We rijden meestal om de beurten. Besloten naar de kust te rijden en daar een paar dagen te relaxen.

Andrea en Jan Kramer

Leuk dat jullie weer onderweg zijn en jullie ervaringen te zien en te lezen. Bedankt daarvoor. Goede reis veel gezondheid en plezier .