JaapEnDiana.reismee.nl

Camper trip Spanje-Marokko 2017 deel 4

Camper trip naar Spanje-Marokko 2017 deel 4

31 januari-3 februari. Vandaag een prachtige trip door de bergen van Essouira naar Taghazout. We zijn terecht gekomen op camping Atlantica Parc en betaalde p.d. 110 DH en 25 DH voor elektrisch. De camping was groot met alles erop en eraan. Mooie douches en wc’s, wasmachine, zwembad, 2 restaurantjes, winkeltjes en internetruimte die je tegen betaling kon gebruiken. Er zijn hier heel wat overwinteraars. Van Huub stonden er kennissen.

Bij aankomst ging het in de middag regenen en heeft het ook ’s nachts flink geregend. Gelukkig de volgende dag weer stralend weer zo 20 gr. De was gedaan, aan het web gewerkt, de camper van binnen opgeruimd en in de zon gezeten. We hebben bij Huub en Ria van de bbq gebruik gemaakt. Huub had wat lekkere lams koteletjes gehaald. Heerlijk zitten smullen. De plaatselijke schilder kwam langs, Rachid Nabil, hij heeft een afbeelding van de Archanboom (Archania Spinoza) op de camper geschilderd. In deze omgeving wordt er veel olie van deze boom verkocht. Het Reismee web is vernieuwd voor het inbrengen van gegevens. Ze hebben dit niet laten weten en dus zelf maar wat uitdokteren, wel even wennen.

3 februari. We vertrokken naar de grote soek in Agadir. Mensen hadden aanbevolen deze te bezoeken. Het was er voor ons gevoel echt Marokkaans. Overdekt met ontelbare kraampjes voor je levensonderhoud, allemaal zeer sfeervol.

Geschiedenis van Agadir: De oorsprong is niet helemaal duidelijk. In 1505 bouwde een Portugese koopman een fort ten noorden van de huidige stad. Dat werd later eigendom van van koning Manuael I van Portugal, die het veranderde in een garnizoensplaats. Tegen die tijd van agadir al een belangrijke haven geworden op de zee route naar Sudan en Guinee. Een tijd van welvaart brak aan in 1541, toen de Portugezen werden verdreven door de Saadiërs. In de 17e eeuw viel de Souss onder een Berberkoninkrijk, maar later veroverde Moulay Ismaïl deze streek. In 1760 bezegelde Sidi Mohammed ben Abdallah het lot van de stad: hij slott de haven en stichtte een nieuwe in Essouira. In 1911 vochten de Fransen en de Duitsers om de strategische positie van Agadir. Op 29 februari 1960 verwoestte een aardbeving de stad. Nu is het een moderne stad die na een aardbeving geheel nieuw opgebouwd is. We zagen buiten de stad veel nieuwbouw bestemd voor de toerist. Wel geschikt voor de prachtige stranden in de omgeving. Voor ons minder interessant daar het op nu al op een klein Benidorm gaat lijken.

We zijn na de Soek naar een winkelcentrum met een Marjane gereden en hebben bij Maroc Telecom ons internet kaart opgewaardeerd naar 10GB voor 100 DH. Er was ons verteld dat je bij de Marjane drank kon kopen, dit is niet meer zo. Het hele concern is overgegaan in een Saoedie Arabishe eigenaar. Huub had dat in Spanje al aan ons verteld dus hadden we wat bier en wijn meegenomen. Daarna door gereden naar een strand camping in Sidi Ouassai (Sidi Wassay) waar we een mooi plek aan het strand hadden. We moesten 90 DH p.d. betalen incl. elektrisch. Ze hadden alle voorzieningen, douche, wc, water, loos put, winkeltje, zwembad (nu nog leeg), restaurant met wifi. In de omgeving niets, maar een wandeling langs het strand is prachtig. Naast de camping begon het Nationaal Park de Sousse-Massa waar veel vogels zouden zitten, wij hebben ze niet gezien. Het weer werd steeds warmer zo tussen 20-27gr, dus lekker in badpak. Er waren een aantal Nederlanders, Rob en Petra, waar we nog wat tips van kregen om vrije plaatsen te bezoeken.

jantje

weer een fantastis verslag hoor toppie

Astrid

Weer mooie foto's en avontuur. Trouwens als 1 dag CP 90DH kost is het internet wel goedkoop toch? Nou gelukkig maar. Geen idee wat de valuta is hoor. hahahaha of ik het allemaal maar weet. Jammer dat jullie zoveel armoede zien Maar ondanks dat denk ik wel dat de mensen enorm aardig zijn. En je besef weer eens hoe goed we hebben. Fijne reis nog. xxxx