JaapEnDiana.reismee.nl

Camper trip Spanje-Marokko 2017 deel 5

Camper trip naar Spanje-Marokko 2017 deel 5

7-8 februari. Na een paar lekker relax dagen zijn we vandaag naar de zilverstad Tiznit gereden. Deze ligt in het gebied de Zuidelijke Sous en is een belangrijk handels centrum. Het stadje werd in 1882 gesticht en was in de protectoraatstijd vooral een pleisterplaats voor karavanen.

We zijn midden in het stadje gaan staan op de Municipal Camping. Er was een douche, wc, een wifi ruimte en je kon water tappen en lozen. Dit alles voor 70 DH p.d. zonder elektrisch. Je kon wel elektrisch nemen maar we stonden te ver van een aansluiting. De camping was erg vol maar wij troffen het er waren nog 2 plekken vrij toen we aankwamen.

Vanaf de camping loop je zo het stadje in met zijn winkeltjes en een soek. Schuin t.o. de camping een supermarkt waar je heel goed kon inkopen. Wij hebben redelijk wat geslenterd door de straatje en kwamen op een plein met veel winkels waar zilveren sieraden werden verkocht. Prachtig handwerk en Huub en Ria besloten dan ook vriendschapsringen te kopen. Na de aankoop op een terras een lekkere koffie gedronken. ‘s Middags op de camping tijdens de borrel de ringen bij elkaar uitgewisseld. Wij hebben vandaag ook de Cobb (bbq) weer eens gebruikt. Temperatuur in de stad liep al gauw naar 24 gr.

9-10 februari. Een mooi trip door een stuk gebergte en langs de zee naar Sidi (betekent heer) Ifni. Onderweg gestopt bij Mirleft waar je Plage Marabout hebt daar kun je gratis naast een restaurant overnachten. We hebben over het strand gelopen naar een mooie rotsformatie. De plek kon ons niet zo erg bekoren om te overnachten. In Sidi Ifni naar Camping El Barco aan het strand gelegen. De camping had alle voorzieningen en een wasmachine. We betaalden 90 DH p.d. incl. elektrisch. We zagen hier ook weer Rob en Petra Heumen staan, ze kwamen bij ons op de koffie.

Het stadje ligt boven op een klif waar je naar toe kon middels een aantal trappen. Vanaf daar had je een mooi uitzicht. Het plaatsje had een Spaanse uitstraling, tot 1969 was het een Spaans territorium en het had een klein centrum met een vismarkt en wat winkels. Het weer was wat wisselvallig met af en toe een regenbuitje. De golven op het strand trok een aantal surfers aan. Vlakbij de camping kon je brood krijgen.

11 februari. We besloten niet de bergen, Anti Atlas, in te gaan naar Trafaoute een plaats op ons verlanglijstje. We zagen dat het daar ’s nachts rond het vriespunt was en op de dag zo 14 gr. en dat vonden we te koud. We namen dus de zuidelijke route over de N 12 het binnenland in. Deze weg loopt evenwijdig aan de Algerijnse grens. We gingen eerst naar Guelmim waar er een kamelen markt was. Dit hadden we gehoord van Petra. Guelmim ligt aan de karavaan route van de Sahara. Toen we de stad binnenreden zagen we geen markt. Hoe vraag je daar de weg. Wij een kameel afbeelding op de telefoon geladen. Huub en Jaap vroegen aan een voorbijganger, met de afbeelding in de hand, de weg. Hij wist het wel, stapte bij Huub in de camper en bracht ons er naar toe. Het was een grote markt, met kamelen, koeien, schapen en geiten. Ook wat 2e hands spullen en daarnaast een groente en fruit gedeelten. Verder nog een gedeelte met kleding en huishoudelijke artikelen en een afdeling slagers. We hebben genoten van dit Marokkaans gebeuren.

We zijn tenslotte terecht gekomen op een Camping Oasis de Tighmet. Een eenvoudige camping in een oase. Je had er elektrisch een wc en douche voor 70 DH. Je kon water tappen tegen betaling. Verder geen winkel of wat dan ook in de buurt. Wij hebben in de middag een wandeling door de oase gemaakt. Er stonden wat vervallen huizen die opgebouwd waren van leem en stro. Op sommige plaatsen liep er een irrigatie systeem naar wat wij dachten stukken grasland tussen de palmbomen. Dit was echter verbouwing van couscous en wat er overbleef voor het vee. Verderop waren er wat nieuwe huisjes waar men nu verbleef. Toen het begon te regen terug naar de camper. Op de camping stond er een bedoeïenen tent. We besloten daar met de NL’ers wat te drinken. Inmiddels waren Rob en Petra aangekomen en hebben we kennisgemaakt met John en Hettie die er ook stonden. We zaten dus met een aardige ploegje in de tent.

12 februari. Afgelopen nacht had het aardig geregend dus de toegangsweg naar de camping was onberijdbaar voor de campers. De eigenaar heeft ons vanaf de camping begeleid naar een berijdbaar pad dat naar de hoofdweg ging. Af en toe glibberde we door modderpoelen maar het ging. We gingen weer naar een oase camping Amerdoul in Icht. We reden door woestijn gebied aan weerskanten een prachtige bergketen. We genoten van het uitzicht en ook van de goede weg. Het was inmiddels lekker zonnig. De camping was goed verzorgd met douche en wc en helaas een leeg zwembad. Naast het zwembad was er een klein hotel nog niet in bedrijf. Wij kregen van een werknemer een rondleiding. Voor het chemisch toilet was er niets, je kon echter lozen in de wc. We moesten 65 DH betalen incl. elektrisch. Het weer was verbeterd echter nu was er ineens veel wind. Af en toe stond de camper te schudden, dit hadden we nog niet meegemaakt. Afijn niet weg geweest, maar een potje gekaart met Huub en Ria.

We hebben op de camping kennis gemaakt met Thole en Everdien Feith. Zij zijn fervente camperaars en hebben een mooie website, camperreisverslagen-thole-everdien.nl. Zij zijn gek op Marokko, waar ze al voor de 13 x zijn. Na hun Marokko reis nemen ze de boot van Tanger naar Livorno en nemen nog een keer de boot naar Griekenland, waar ze ook heel graag verblijven. Wij hebben inmiddels al wat tips op hun site gelezen.

Leendert en Marian

Wat een leuk reisverhaal weer goed beschreven en het Marokkaanse sfeertje helemaal te proeven. Genieten jullie lekker van deze mooie reis. Wij inmiddels op de fermette lekker aan het rommelen en ook in het zonnetje.

jantje

toppie weer hoor mooi verslag

Gerard&Josje

Ha Jaap en Diana. Leuk om jullie verslagen te lezen. Voor ons zeer herkenbaar. In 2012 hebben wij ook een trip door het mooie Marokko gemaakt. We zijn ook even in de Westelijke Sahara geweest. We zijn de Haut Atlas overgestoken. Doodeng, die smalle bergwegen zonder afrastering of vangrail. Wij sliepen in kleine hotelletjes, tussen de Marokkanen. Heel gezellig. Geniet nog lekker van jullie reis.