JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaar 2017 campertrip Frankrijk-Spanje

Periode 1

We zijn op 2 mei vertrokken voor een campertrip naar Frankrijk en Spanje. Kleinzoon Jim is met ons mee voor een aantal weken. Wij kregen bericht van zijn coach Mark, zijn begeleider bij de Pameier Stichting, dat hij maximaal 4 weken op vakantie mag anders komt zijn begeleid wonen financieel in gevaar. Wij denken dat een 3 weken ook een mooie tijd is en hij kan met het vliegtuig terug naar huis. Zo kan hij nog mee met familieweekend naar de Ardennen.

We zijn van huis naar Tournai (Doornik) gereden. Dit ligt aan de Belgisch-Franse grens. We overnachten op een mixparking waar je ook kon lozen en watertappen alles gratis. De gehele weg regen en zo 12 graden dus ziet erg aangenaam. Na aankomst zijn we ondanks de miezer regen naar het historische centrum gewandeld dat op 10 minuten v.a. de parking lag.

Mooie oude huizen en kerken. De Onze-Lieve-Vrouwekathedraal (Notre Dame) wordt met Unescogeld gerenoveerd. Het is het enige religieuze gebouw in België dat van oorsprong als kathedraal in de 12e en 13e eeuw gebouwd is. Ondanks de renovatie hebben we de binnenkant bekeken. Helaas was er van de grootste verzameling romaanse beelden en muurschilderingen niets te zien. Ook van het gotische koor was er niets te zien. Op de 2e zondag in september doorkruist de stoet van de Grote Processie, met de mooiste beelden gedragen door gekostumeerde groepen, de stad.

We zijn op 3 mei naar het plaatsje Buigny les Chamaces gereden. Hier was een boerderij, Ferme Le chant des oiseaux, met een 10 tal plekken á E 5,-. Voor elektrisch, toilet lozen en water moest men betalen. De trip hier naartoe wederom met regen en 14 gr. In de middag in dit kleine plaatsje, zonder winkels maar wel een stadhuis, een wandelingetje gemaakt.

Op 4 mei naar Le Mans, de plaats waar er 24 uurs races gehouden worden. We kwamen terecht op en gratis mixparking, zonder voorzieningen, aan de rivier de Sarthe. Er was ook een CP met een 6 tal plaatsen aan de Sarthe met voorzieningen, deze was echter afgezet met betonblokken. We vertrokken met regen maar bij aankomst zonnig en 17 gr. erg aangenaam. Het oude stadje lag op een hoogte en op tien minuten wandelen v.a. de parking. Boven gaf het een mooi zicht op de rivier. Het weer werd steeds beter naarmate we naar het zuiden reden.

We besloten op 5 mei naar het eiland Il de Noirmoutier te gaan. Dit ligt voor de Bretonse kust en heeft een paar mooie campings aan het strand. We kozen voor de ACSI camping Huttopia Noirmoutier en blijven er 3 dagen. Met onze lidmaatschap kaart kreeg je korting en betaal je E 17,- p.d. all-in. Op de camping mooie plaatsen, goede sanitaire voorziening, wasmachine, een snackbar en restaurant. Het strand, La plage des Sableaux, voor de deur vraagt om lekker daar te vertoeven met warm weer, maar ook om lange wandelingen te maken. We zagen veel zoutwinning en molens op het eiland. Ook waren er diverse grote supermarkten en langs de weg kon je overal wel vis kopen of eten.

6 mei. We hebben heerlijk uitgeslapen. Het weer bewolking en zon was 19 á 20 gr. Prima voor een wandeling. Eerst een eind langs het strand, daarna door een mooi bos met een aantal picknick plaatsen. We zagen een bord dat een richting aangaf naar, Fort St. Pierre met een view point. We zijn daar langs een baai, Des Dames, naar toe gewandeld. De steiger in zee gaf een mooi zicht op de baai en de vuurtoren. Vanaf de camping was het ruim een uur wandelen er naar toe. We hebben koffie gedronken bij een restaurant aan de baai en daarna langs een andere route door het bos naar de camping terug.

7 mei. Jim had vandaag een sport dag. Hij was al vroeg uit bed om met zijn halters te trainen en een lange wandeling te maken. Wij hebben ons nog een keer omgedraaid en bleven lekker lang op bed. We gaan vandaag alleen naar het strand om schelpen te zoeken, die er in grote getalen liggen. Verder luisteren we naar Radio Rijnmond naar de wedstrijd Feyenoord-Excelsior en hopen natuurlijk dat ze het kampioenschap zeker stellen. Morgen gaan we door de Ardèche richting het zuiden.

Wim en Gerrie

Hopelijk ondertussen wat beter weer! Maar jullie vermaken je goed. Veel plezier!

Astrid

Nou ik had dit helemaal gemist ik heb er ook geen mail van gekregen volgens mij. Maar idd nu al lekker in de zon das ook niet verkeerd.
x xxx en nog lekker genieten van elkaar.