JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaar 2017 campertrip Frankrijk-Spanje 31 mei

Periode 3

Van 15-18 mei. Deze week nog op Camping Estartit door gebracht. Jim hebben we van de week naar Gerona Airport gebracht die ging na 2 weken bij ons te zijn geweest naar huis. We zijn nog met hem naar Platja d’Aro geweest waar we over de promenade gewandeld zijn. Prachtig mooi weer en strand, op een terras gezeten en in de hoofdstraat laat in de middag bij de Mac gegeten. Verder hebben we het erg naar ons zin gehad op de camping. Deze heeft trouwens ook appartementen en leuke blokhutten te huur. In het stadje nog een Asia winkel (soort winkel van sinkel) ontdekt waar we allerlei snuisterijen hebben gekocht. Kok André heeft op onze laatste avond lekker spaghetti voor Jaap gekookt en voor mij een lekkerbekje. We komen vast nog eens terug op deze camping.

Op 19 mei eerst naar de Lidl boodschappen inslaan. Daarna na een gedoogplek aan het strand in Platja de Pals. We stonden op een parking tussen 2 appartement gebouwen in en liepen zo het strand op. In de omgeving wat restaurantjes en kleine supermarkt. Vanaf het strand had je mooi zicht op Estartit met het eilandje Cap de la Barra voor de kust. Tussen door zag je de Pyreneeën. We stonden er nogal eenzaam, geen bewoning in de appartementen en niemand op de parkeerplaats en nog geen vertier in de omgeving. Niet om te blijven ondanks het mooi weer van 25gr.

Dus op zaterdag 20 mei naar een vrijeplaats zonder voorzieningen in Sant Feliu de Guixols. De parking lag bij een voormalige kurk fabriek en was geschikt voor 300 auto’s. Wij zagen en stuk of 15 campers staan, de meeste Spanjaarden die er het weekeind doorbrachten. Er was ook een officiële CP met voorzieningen waar we zijn wezen kijken. Deze stond hutje mutje vol op elkaar geparkeerd. Wij zijn ’s middags naar het leuke stadje, dat op 10 minuten lopen lag, gewandeld. Er was een groente markt en ook een Spar supermarkt. Een mooi wandel promenade met terrassen en een mooi strand. Helaas stond er wel veel wind in de baai.

De volgende dag was er een grote markt met veel kleding en producten uit de regio. Ook weer leuk om te zien en door te slenteren. Koffie op een terras gedronken.We zijn nog langs een voormalig Casino gewandeld, 125 jaar oud, en langs het Monastir van Sant Feliu, we konden er niet naar binnen. Wel gaf men aan met een bordje waar de de ingang was naar de grafkelders. De kerk bij het Benedictijnse klooster is nog in gebruik. Wij hebben in de avond de Cobb bbq voor de dag gehaald en heerlijk buiten gegeten. We waren niet de enige want de Spanjaarden en Engelsen hadden het zelfde idee.

We hadden gehoord dat de begraafplaats mooi was om eens te gaan bekijken. Nu zijn in de katholieke landen deze altijd wel mooi met graven en beelden om te bekijken. Lichtelijk bizar vonden we het doodshoofd met de knoken boven de ingang. In Spanje worden de doden niet al tijd in de grond begraven zoals b.v. in Nederland maar de kist wordt in een nis geschoven in een muur op de plaatselijke begraafplaats. De nissen worden meestal niet gekocht maar gehuurd van de gemeente waartoe de begraafplaats behoort. Als de huur niet betaald wordt, dan worden de overblijfselen na enige tijd verwijderd en binnen de begraafplaats in een algemeen graf geplaatst. Daardoor komt er een nis vrij voor een volgende overledene wiens familie wel betaalt. Er zijn ook familiegraven die gekocht zijn en waar familie bij elkaar komt te liggen. Na de bezichtiging naar het strand gewandeld en lekker op een terras gezeten.

Van 23-26 mei naar een Area CP met alle voorzieningen, wc en douche in Pineda de Mar. Deze kleine CP lag een 50 meter van het strand en 10 minuten lopen van het centrum. En dat alles voor E 10,- en E 3,- voor elektrisch. We zijn iedere dag naar het strand geweest (27gr). Hebben de winkelstraat door gewandeld, zijn uit eten geweest en hebben tapas gegeten bij de borrel. Na op vrijdag wederom een grote markt bezocht te hebben werd het tijd om eens de bergen in te gaan.

Op 27en 28 mei naar Sant Hilari Sacalme. We zijn naar een gratis CP net buiten het dorp gegaan waar je water kan tappen en kon lozen. Elektrisch kon je met een munt van E 2,- voor 8 uur activeren. Deze munt kon je bij het nabij gelegen zwembad halen. Wij stonden er prachtig aan de rand van een bos. Er was een picknick plaats met bbq. Het klein dorp had 5500 inwoners maar was sfeervol met terrasjes, een Tourist Info, een leuk plein met fontein waar de Spanjaarden elkaar ontmoeten. In de omgeving een aantal wandelingen en vooral paden waar mountainbikes konden rijden. Er waren ook heel wat waterplaatsen te bewonderen en, voor ons te ver, een aantal watervalletjes. Naast ons stonden Engelsen die nogal van wandelen hielden en een flinke route hebben gewandeld. Wij hebben een wandeling van 3 uur gemaakt door het dorp en de omgeving. We hebben genoten van de rust in en om dit dorp op 800 meter hoogte gelegen.

Na de rust op 29 mei terug naar Platja de Pals voor strand en zwemmen. In middels was het wat drukker met vakantiegangers, er was ook een strandwacht gekomen. Op de parking waren de betaalmeters nog steeds afgesloten. Nu stonden er meer campers. Met 27 gr. heerlijk op het strand gezeten. We wilden wel wat langer blijven echter in de avond gaf het weerbericht de komende dagen regen en onweer op.

Dus op 30 mei naar Platja d’Aro. We gingen eerst de gastank vullen met lpg. We hadden dit vorig jaar ook hier gedaan bij het Repsol benzinestation. Daarna naar de vrije CP plek waar je wel voorzieningen had maar niet mocht buiten zitten, campinggedrag noemt men dit. Dit was niet erg want af en toe viel er een buitje en kon ik eens beginnen om het verslag op papier zetten. Ondanks de zware bewolking was het benauwd zo rond 23 gr. In de camper 28 gr.

Wij zijn nu al een aantal weken in dit Catalaans mooie gebied. Mooie heuvels, veel fruitteelt, zelfs rijstteelt zagen we. Leuke kleine dorpjes en dan de Costa Brava met een ruig aanzien. Wij vinden het toerisme tot nu toe sober, we denken dat het in juni pas drukker gaat worden. De mensen zijn erg aardig en wat ons opvalt is dat er, vergeleken met het verleden, veel moslims aanwezig zijn. We zagen in Estartit een paar mooie winkels gedreven door moslima.

Wjohn en An van opzeeland

Wat leuk dat jullie in Playa zijn geweest, en de omgeving hebben bekeken.
We hebben hier 25jr.gewoond en hebben nog steeds een apartament.
Steeds leuk om wat te horen van jullie.
Volgende week gaan we weer naar Playa.
Groeten van ons beiden en geniet.
John en An.