JaapEnDiana.reismee.nl

Zomertrip Griekenland 2017 periode 2

Op 27 augustus, na een heerlijke rustige nacht op de parking nabij een geitenboerderij, zijn we naar Metsovo gereden. Dit is een plaatsje op 1160 m hoogte en ligt nabij de Katarapas. Nou dat het hoog ligt hebben we ervaren. Met 35 gr hitte en van die S bochten omhoog werd de motor van de camper erg heet. Haast tegen koken aan besloten we aan het begin van het bergdorpje naar beneden te gaan wandelen. Als we met de camer naar beneden gingen moesten we ook nog de steile weg terug. Het dorpje ziet er Zwitsers uit. Huizen met balkons en geraniums in bakken. Veel houtsnijwerk winkels, het zag er pittoresk uit. Bij Metsovo ontspringen vier van de belangrijkste Griekse rivieren: De Acheloƶs. De Aoƶs, de Arachthos en de Pinios. In het dorp zag je ook klederdrachten en men spreekt er een Aroemeense taal. Op ons kwam het allemaal on- Grieks over. Na de koffie naar boven gesjokt in de hitte om verder te rijden naar de Meteora.

Meteora is een imposante bezienswaardigheid met zes kloosters bij de plaats Kalambaka in de streek Thessaliƫ. De kloosters liggen tussen het bergmassief van de Pindos en Antichasia. Oorspronkelijk waren het 24 kloosters, maar tegenwoordig zijn er nog 6 bewoond door monniken. Twee kloosters hanteren nog steeds het monastieke regime en de andere vier zijn musea en toeristische bezienswaardigheden geworden. De geschiedenis van deze sprookjesachtige omgeving gaat terug nar het einde van de 11e eeuw. De kloosters die je kunt bezoeken zijn niet alle dagen geopend en ook niet allemaal op dezelfde tijdstippen. Wij waren er op zondag en hadden de indruk dat ze allen gesloten waren. Wij vonden dat niet zo erg want met 37 gr was het niet aantrekkelijk om honderden traptreden te gaan bestijgen. Je moet in ieder geval dit bijzondere landschap met kloosters gelegen op rotspunten gaan zien.

In Kalambaka had je bij een Guesthouse, coord. 39.708850, 21.654692, een gratis CP. Wij zijn er gaan kijken en hebben wat op het terras gedronken. De eigenaar kwam drie keer vertellen dat het gratis staan is maar verwachte wel dat je kwam eten. Het is niet verplicht maar op onskwam het opdringerig over. Wij zijn weg gegaan en naar De kustplaats Ammoudia gereden. Op de gedoogplaats, coord. 39.236223, 20.479924, stonden vele campers maar er was nog een plekje voor ons vrij. Wat een wereld plek, op het piertje tussen het strand en de rivier de Acheron. Deze rivier speelt nog een rol in de Griekse mythologie. Waarschijnlijk was dat omdat de rivier gedeeltelijk ondergronds loopt, werd het de rivier van de onderwereld genoemd. De veerman Charon moest de doden overzetten naar de andere kant van de rivier, naar het dodenrijk. De rivier vormt bij Ammoudia een delta waar tal van vogels en andere diersoorten leven. Ook kun je op de rivier kano varen en bij het haventjes boot tochtjes maken over de rivier en naar ander elandjes voor de kust. Het dorpje is echt Grieks, met een kleine supermarkt om 15 minuten lopen een Atm en langs de rivier een aantal barretjes en restaurantjes. Wij zijn iedere dag naar het strand gegaan waar je kon douchen en jaar iedere dag een emmer water tapte. Bij restaurant Thomas kon je het toilet legen.

Na een paar dagen , kwam er wat bewolking en regen buitjes. De temperatuur daalde zo naar 29 Ć” 30 gr. vonden wij ook heel lekker. We zijn 31 augustus naar Preveza gereden dat op 50 km van Ammoudia lag om de voorraden aante vullen. Het was de bedoeling naar Lefkas om Mary en Marco te bezoeken die er met hun boot lagen. Zij lagen echter voor anker bij Lygia op weg naar Nidri. Wij zijn toen terug gereden naar Ammoudia. Marco heeft in Nidri een auto gehuurd, hun zoon en kleinzoon kwamen 2 september bij hen aan boord en gingen hen ophalen. Omdat ze toch de auto al hadden kwamen ze bij ons op bezoek. Heel gezellige middag en avond met elkaar doorgebracht. Lekker uit eten bij Hotel Parga aan de kade. Wij blijven nog tot 5 september hier aan het strand staan, dan komt n.l. vriendin Nanda terug uit NL en gaan we haar en Vangelis en dochter Danae bezoeken in Lefkas. Ook gaan we Leendert en Marian bezoeken die een appartment in Preveza hebben gehuurd. Leendert gaat van daaruit zijn zeilboot die bij Aktio staat gereed maken voor verkoop. Mary en Marco hebben hun boot ook inmiddels te koop gezet. Zo zie je maar dat in eens de zeilperiode kan aflopen.

Jan en Baukjen Kok

Weer met veel plezier jullie verslagen "Reis naar Griekenland"gelezen en daarbij het geschiedenis lesje. Heel leuk. Ook in onze kennissen kring gaan zeilers over naar een motorboot. Blijf genieten en schrijven.
Groetjes, Baukje en Jan