JaapEnDiana.reismee.nl

Zomertrip Griekenland 2017 periode 3

Op 5 september naar Preveza om Leendert en Marian te ontmoeten. Zij hebben daar voor een maand een leuk appartement gehuurd want Leendert gaat aan zijn zeilboot werken. Zij zagen op face book dat wij aan het strand stonden dus kwamen zij ons daar opzoeken. We zijn naar de grote parkeerplaats t.o. de haven gereden coord. 38.964936, 20.755297, waar we de nacht doorgebracht hebben. We zijn gezellig met elkaar uit eten geweest. We zagen de hele kade vol met zeilboten, we hadden het al die jaren dat wij hier gezeild hebben nog nooit zo druk gezien. Men vertelde dat de drukte kwam omdat er vele van Turkije, wegen onstabiele tijden daar, nu in Griekenland varen.

Op 6 september zijn we naar Kavalos gereden. Wij hebben daar in het verleden op de katten van Nanda en Vangelis gepast toen zij naar Thailand op vakantie gingen. Nu hebben zij inmiddels een dochtertje, Danae, gekregen en een ander huis waar we nog niet eerder geweest waren. Wij hadden wat spullen voor hen uit NL meegenomen die we gingen brengen. Henk de vader van Nanda was er ook en het was erg gezellig om hen allen weer te ontmoeten. Heerlijk koffie gedronken met Grieks gebak. De tijd te kort die we bij hen doorbrachten.

In de middag naar het Amvraki meer. In Paliambela (Thyrio) coord. 38.920192, 20.997105, was er en mooie gedoogplaats aan het water met een douche en waterkraan. Er stonden ook nogal wat oude caravans, sommige nog bezet andere verlaten. Wij hadden in deze baai ooit voor anker gelegen en hadden toen dolfijnen om de boot gehad. Nu echter een vissersbootje en zeilboot te zien. We hebben ’s avonds in het restaurantje gegeten en met Nederlanders een praatje gemaakt die in het 15km verder gelegen Vonitsa woonden.

Op 7 september een mooie trip naar de Peloponnesos. We reden hoofdzakelijk over de nieuwe snelweg dus dat schoot op. Over de Rion brug bij Patras, altijd een belevenis, naar Diakofto, coord. 38.191638, 22.198983, waar een gratis CP naast het station ligt. We gingen daar naar toe om met een treintje een bergrit te maken naar het dorp Kalavryta. Het treintje gaat door Vouraikos kloof waar hij op sommige plekken met tandrad baan naar boven wordt getrokken en stopt enkele malen onderweg. Je kunt naar een klooster wandelen en ook uitstappen om te wandelen in de bergen. In het dorp Kalavryta wordt in de winter geskied. Wij vonden het een prachtige trip door een mooi en ruig natuurgebied. Bij terugkomst in Diakofto zijn we niet gebleven op de Cp die ons niet kon bekoren en zijn verder gereden over de tolweg naar Oud Korinthe. Je had daar een camper stop (Aphrodites water) coord. 37.911392, 22879200, waar je alle eenvoudige faciliteiten van een camping had voor E 10,- p.d. En belangrijkste het lag op loopafstand van de opgravingen van het Ancient Corinthe.

De volgende morgen naar de opgravingen. Voor 65+ intree E 4,- p.p. wel zeggen en legitimatie bij je hebben. Eerst naar het museum waar een beeldentuin was en allerlei aardewerk, gebruiksvoorwerpen en andere objecten in vitrines te zien zijn. Ook een aantal mooie mozaïeken van o.a. Bacchus (Griekse naam Dionysus). Het museum is een bezoek waard. Daarna naar buiten om de ruïnes te bekijken.

De oude stad is oorspronkelijk door de Grieken gesticht maar verwoest door de Romeinen die echter deze in de 2e eeuw weer hebben opgebouwd. De opgravingen tonen een grote omvang waarvan de tempel van Apollo opvalt. Het is één van de oudste tempels van Griekenland en er zijn nog zeven van de 38 Dorische zuilen over. Je ziet nog restanten van een winkelstraat en de bron van Peirene. Wij hebben er een aardig tijdje rondgelopen. De Aphrodite tempel stond hoog op de heuvel, de Akrokorinthos, en werd door 1000 heilige hoeren bezocht. Van de klim van 4 km naar de top hebben we afgezien.

Naar de opgravingen heb je een straat met allerlei toeristische winkels, supermarkt en restaurantjes. Bij terugkomst op de camping kun je over het achtergelegen pad lopen om de grot van Aphrodite te zien waar water uit de grotten loopt. Wel lange broek aan doen want er verblijven nogal wat muggen. Verder hebben we wat gewassen en de middag relaxt doorgebracht.

Op 9 september over gedeeltelijke tolweg naar Mystras. We konden weer voor 65+ betalen E 6,- p.p. Mystras is een laat Byzantijnse stad uit de 13e eeuw. Het bestaat uit een beneden en een bovenstad waar goed bewaarde en gedeeltelijk gerestaureerde kloosters zijn. Wij hebben alleen de beneden stad bezocht, en begonnen bij Mitropolis kathedraal die ook een klein museum herbergt. Helaas niet erg interessant. Op het voorplein een oude waterput, deze vind je over het hele terrein. In de basiliek mooie fresco’s van o.a. het laatste oordeel. Via trappen kom je bij de Evangelisteria een 14e -eeuwse grafkerk. Daarachter het kloostercomplex Vrontochion waarvan het centrale deel uit 5 koepels bestaat. Hier ook weer fraaie fresco’s. Voor één van de mooiste kloosters moest je naar de bovenstad klimmen het Pantanassa klooster. Wij hebben dat niet gedaan. Wij zijn via afdalende trappen naar het Peribleptos klooster gegaan. Onderweg een 2 tal kapellen w.v. er 1 gesloten was. Het Peribleptos klooster is gedeeltelijk in een rots gebouwd. De buiten muren zijn nog een gedeelte van de stadsmuur. In het klooster fresco’s die dateren uit +/- 1350. Het heeft ook een fraaie koepel met fresco’s. In alle bezienswaardig heden is er een bewaker, van de 1 mag je geen foto’s maken van de ander wel. Onderweg zag je prachtige bloemen en bomen met walnoten. De bewakers aten deze. Na nog een flinke afdaling naar de uitgang besloten naar de Cp in Kalamata Marina, coord. 37.02475, 22.1046, te gaan. V.a. Mystras was dat en 52 km. Wij hadden er geen erg in dat dit door een hoog gebergte ging met vele S bochten en smalle wegen. Wij hebben er 2 uur overgedaan om in Kalamata te komen. We kwamen dan ook aan na het kantoor gesloten was. Een bewaker gaf een plekje aan de kade waar de boten lagen. We hadden elektrisch echter geen water, code voor de douche en wc. We vonden de plek niet erg leuk. De volgende morgen zou het kantoor om 9 uur open zijn. Er stonden zeker 5 mensen te wachten maar om 09.30 uur nog niemand aanwezig. Wij en nog andere wachtenden zijn toen weggegaan.

Op 10 september naar Agios Andreas naar een gedoogplek een v.m. camping aan het strand coord. 36.863035, 21.921885. De ingang is v.a. een parkeerplaats en heeft bij de strandtent een douche en water. Ook bij de strandtent een wc waar we geen gebruik van hebben gemaakt. We stonden er heerlijk onder de eucalyptusbomen en hadden een mooi uitzicht op de golf van Messenië. In het dorpje 2 supermarkten w.v. één met een slager, een bakker en een aantal restaurantjes. We stonden er erg naar ons zin. Echter in de middag van 11 september kwam de politie een brief afgeven dat we niet zo vrij konden kamperen. Er zou een boete kunnen komen van E 300,-. Bij navraag bij de strandtent zei de man dat er gebeld was w.s. door een Griek die daar woonde en zijn uitzicht belemmerd werd door een camper. Afijn om ellende te voorkomen zijn we weggegaan.

Waar we toen heen gegaan zijn lezen jullie een volgende keer.

Gerda en Fred

Zit met een trui en vest aan jullie verslag te lezen en te genieten van het verslag

Wim en Gerrie

Heerlijk" warm" verslag!! En mooie, voor ons bekende foto,s?⛵️

John en An van Opzeeland

Hoi jongens,

ook wij zitten (aan de Costa Brava) in Playa de Aro met een trui aan....BRRRR. Geniet maar lekker van die zon!