JaapEnDiana.reismee.nl

Zomertrip Griekenland 2017 periode 5

We hebben jullie verlaten in Italië in Morgex aan de voet van de MontBlanc op 19 september. Wij zijn daar niet gebleven ondanks dat de Cp op een mooie plek lag. Wij zijn naar Frankrijk door de MontBlanc tunnel, E 58.60, gereden naar het plaatsje St. Gervais les Bains, coord 45.88821, 6.71284 geen voorzieningen, door een prachtig gebied van de Rhône-Alpes met overal zicht op de besneeuwde toppen van de MontBlanc. Was het in Italië nog regelmatig 25 gr. hier was de temperatuur een 14 gr. met ’s nachts om het vriespunt. De gratis Cp lag op een mixparking naast de ijsbaan. Bij de parking ingang een bakker en verder in het plaatsje een supermarkt en wat horeca. Het was in onze ogen een echt wintersport plaatsje.

Op 20 september en trip door een prachtig gebied van de Haute Jura. We zijn naar Clairvaux les Lacs gereden, coord 46.581765, 5.747510 gratis Cp met voorzieningen. Wij waren hier al eerder geweest en hebben toen door het dorpje gewandeld naar het meer. Er is vlakbij de Cp een Aldi, Carrefour en je kunt er goedkoop tanken.

Op 21 september door de Haute Jura naar Besançon. Deze stad waar we al een aantal keren doorgereden zijn, wilden we wel eens zien. We konden parkeren op de gratis mixparking(overnachten mag ook) La Rodia, coord 47.231877, 6.038429, die naast de rivier de Doubt lag. Daar vandaan liep je over de brug in 15 minuten naar het oude centrum. Het historisch gedeelte bevindt zich op een goed verdedigbaar schiereiland, gevormd door een kronkel in de rivier de Doubs. Boven op de landverbinding van het schiereiland staat de citadel van Besançon een door Vaubin gebouwd verdedigingswerk. Onze koning Willem-Alexander draagt de erfelijke titel heer van Besançon, maar dat is alleen ceremonieel. Met de lange Grand Rue met zijn winkels, Museum Les Temps en de kathedraal is het aangenaam vertoeven in de stad. Wij kwamen een demonstratie tegen die door de straten liep om te protesteren tegen de plannen van de regering Macron. Verder nog op een terras een pastis gedronken en lekker van het zonnetje genoten. Voor de overnachting zijn we naar de vallei van Grace-Dieu gereden. Daar heb je het nonnen klooster Abbay de la Grace Dieu , coord 47.248659, 6.346221, in de plaats Chaux les Passavant. Hier heb je een mix parkeerplaats erg rustig gelegen met een aantal gratis plekken voor campers en een gebouwtje met wc en water.

Op 22 september door de Jura naar Vaivre et Montoille coord 47.637290, 6.107712 geen voorzieningen, waar 6 gratis camperplaatsen waren aan het meer Lac Vesoul-Vaivre. Naast de de parkeerplaats een gebouwtje met 2x buitendouche, een waterkraan en wc. Wij waren hier al een keer geweest en hadden toen een stuk langs het meer gewandeld. Deze keer is Jaap in zijn eentje het hele meer in 1,5 uur rond gewandeld. Wij stonden er trouwens met 2x NL, 1x Fr en 1 Belg. Het weer was inmiddels zo 25 gr op de dag dus we konden heerlijk buiten zitten.

Op 23 september naar het plaatsje Charmes coord 48.373585, 6.295057. Deze Cp lag mooi naast de Canal de Vogses en Moezel en kostte E 8,- incl. el, douche en voorzieningen. Bij de poort betalen met credit-of betaalkaart en gelijk aangeven dat je wilt douchen, je krijgt dan een code. De bakker is vlakbij bij de brug aan het begin van het stadje. Wij hebben een kleine wandeling gemaakt, maar het stadje biedt niet veel bijzonders. We zagen wel een bruidspaar uit het Hotel de Ville komen.

Op 24 september weer naar zo’n mooi plekje aan de Moezel Pont a Mousson coord 48.902228, 6.061241. De Cp was bij het jachthaventje had el. douchen en voorzieningen voor E 9,50. De receptie was alleen ’s middags open, wsch. omdat het zondag was. Er was ook een restaurantje en aan de overkant een bakker. Wij stonden er met veel Nederlanders en ’s avonds was het er vol. We hebben een wandeling naar het centrum gemaakt, liepen langs een Notre Dame, een beeld ter nagedachtenis van WO 1, we zagen het klooster langs de Moezel en in het centrum een mooi Hotel de Ville dat echter leeg stond. Verder weer een heerlijke temperatuur van 25 gr. dus lang buiten gezeten.

Op 25 september Frankrijk verlaten en via Luxemburg, we zijn wel Nl’ers dus ff goedkoop tanken, naar België plaatsje Blegny Mine in de Ardennen. Hier had je een gratis cp, 50.685469, 5.722787, bij een voormalige mijn waar een 8 tal camperplekken op de parkeerplaats waren. Je had er alle voorzieningen en kon een munt( jeton) kopen E 2,- voor 12 uur elektrisch. De mijn was een bezienswaardigheid met een museum, restaurantje, speeltuin etc. Wij waren te laat om de mijn te bezoeken te bezoeken.

Op 26 september zijn we naar huis gereden. We zijn via Maastricht gereden en het was erg mistig. We zagen dat er code geel daarvoor was afgegeven.

Wat hebben we nog vergeten te vertellen. In Patras tijdens het wachten voor de boot, kwamen er een 8 tal vluchtelingen het terrein op. Vlak voor onze neus gingen er 2 onder een vrachtwagen hangen. Het personeel van de Minoan Line zag het gebeuren, de vrachtwagen chauffeur niet, en kwamen met een lange stok naar de vrachtwagen en gingen tussen de wielen steken zodat de vluchtelingen er weer onderuit kwamen en weg gejaagd werden. Iedereen die aan het wachten was waren onder de indruk van het gebeuren. Je vergeet in zo’n geval gewoon om foto’s te maken.

Dan in Pylos, we namen een verkeerde afslag en kwamen in heel nauwe straatjes terecht. Op een gegeven moment een klap en wat was er aan de hand. We reden tegen een laag hangend balkon en kwamen er met de luifel, die uitsteekt, tegen aan. Gelukkig bleef die nog wel aan de camper zitten, een klein beetje krom, het afdekkapje geheel gescheurd maar bij controle kan hij nog wel gebruikt worden. Hoe het met het balkon was hebben we niet gezien. Alleen de klap al was erg schrikken, ik had het idee dat de hele camper in elkaar zat, gelukkig viel het nog mee.

We hebben afgelopen jaar weer mooie reizen gemaakt met veel kilometers. Voor geuren, kleuren en woestijn moet je in Marokko zijn, de vrijheid om te kamperen vind je nergens anders zo dan in Griekenland, in Italië zie je indrukwekkende gebouwen met cultuur, in Spanje kun je genieten van de stranden en in Frankrijk van het geweldige landschap en de fijne plaatsen voor een camperaar. We hebben erg genoten, ook van elkaar, en van het zwerven met de camper. Na de nodige dokters bezoeken aankomende maanden weten we nog niet precies wat onze volgende reis zal zijn. Wij hebben deze reis gemaakt met veel info van fervente camperaars Thole en Everdien Feith. Zij hebben een prachtige website van hun reizen.

Petra en Rob van Heumen

Hoi Jaap en Diana,
Afgelopen voorjaar hebben we een paar dagen met jullie opgetrokken in Marokko en hebben we deze site van jullie doorgekregen. Vandaag zat ik op jullie site en las ik het verhaal van Griekenland. Leuk verhaal.
In 2018, gaan wij eerst weer naar Marokko (1/2 februari-1/2 april) en in september oktober naar Griekenland. Wij twijfelen nog om alles te rijden door de Balkan (hebben we al eens gedaan naar Turkije) of met de boot. Ik las op internet dat je bij Anek lines in je camper kan blijven op een open dek. Hebben jullie dat al eens gedaan? Waar kan je het beste je ticket kopen, hier online of ter plaatse?
Misschien komen we elkaar wel weer eens tegen, kunnen we lekker wijntje drinken?