JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Spanje jan-feb 2018 deel 1

Camperreis Spanje 2018 deel1

We zijn vertrokken voor een aantal weken naar het zuiden. Na alle ziekenhuis controles bleek bij Jaap alles weer tip top in orde. Nadat in december bij mij 3 huidplekjes waren weg gehaald bleek er bij de controle op 3 januari nog 2 plekjes te zitten die nader onderzocht moeten worden. Onze plannen om naar Marokko af te reizen stellen we nu uit naar een ander tijdstip. We gaan nu enkele weken naar Spanje om vrienden en broer Dirk te bezoeken.

Zaterdag 6 januari. We kwamen terecht op de CP in Ailly sur Noye E 10.80, 49.747867, 2.354882, deze lag bij een meertje en had 7 plaatsen met alle voorzieningen. De weg er naar toe 6 gr. somber weer maar wel droog. We zijn lid van de campingcarpark.com organisatie. We hebben daar een pas van (gekocht E 4,- bij de automaat) waar je geld op kan zetten. De CP’s kosten zo tussen 10 en 13 Euro p.n. hebben alle voorzieningen en wifi. Je kunt via hun site ook van te voren reserveren. Dit zou in de zomer als het druk is wel eens nodig kunnen zijn. Nu in de winter is dat niet zo. We zagen dat je ook via de telefoon bij de automaat kunt betalen. We gaan deze reis door Frankrijk gebruik maken van de CP’s want we willen het elektrische kacheltje gebruiken (als het te koud is gebruiken we de gaskachel).

We hebben onderweg de Britse begraafplaats bezocht van Pozieres. Deze bevat de originele begrafenissen van 1916, 1917 en 1918 van de gevechtseenheden en veldambulances van de gevallene uit de W I. Er liggen 2761 doden begraven waaronder 1382 niet geïdentificeerde. De begraafplaats ziet er goed onderhouden uit. De organisatie van de Commonwealth War Graves Commission is daar verantwoordelijk voor.

We hebben na aankomst in Ailly een kleine wandeling naar het meertje gemaakt.

Zondag 7 januari. Een leuke trip door Parijs en langs het kasteel van Chantily naar CP Bessines sur Gartemps, 46.109296, 1.369851, we stonden midden in het dorp op een mixparking waar je kon lozen en er waren 6 gratis elektriciteit aansluitingen. Deze waren eigenlijk bedoeld voor de markt kooplui die hier 2x in de week markt hielden ’s ochtends en nu door camperaars werden gebruikt. We stonden naast een boom met kerstversiering. De bakker was naast de parkeer plaats.

Onderweg hadden we enkele buitjes. Het kasteel waar we langs reden was erg mooi, we moeten dit later eens bezoeken. Nu was het zondag en we wisten de opening tijden niet.

Maandag 8 januari. We zijn naar Castelnaudary gegaan. De cp van de CCP organisatie, 43.314190, 1.948769 met alle voorzieningen en wifi. We stonden daar met een 6 tal campers. Het stadje hadden we al eens bezocht. We hebben een wandeling gemaakt door de hoofdstraat met een aantal mooie huizen en wat horeca die open waren. We hebben wel af en toe de auto route genomen want dat schoot lekker op. De hele weg droog weer met af en toe de zon en het was 10 gr.

Dinsdag 9 januari. Naar Figueres de Spaanse plaats waar Salvador Dali geboren en gestorven is. We zijn achter de supermarkt Esclat gaan staan een gedoogplek uiteraard geen voorzieningen. Wel was er in de supermarkt een toilet waar gebruik van gemaakt kon worden. Je kon er ook tanken en we betaalden E 1.09 voor een liter diesel dat was nog eens lekker. Het was inmiddels heerlijk zonnig en 15 gr. We zijn de stad in geweest en hebben een orange simkaart gekocht op de La Rambla. We betaalden voor 6 gig E 15,- dit was goedkoper dan verleden jaar. We kijken met de simkaart af en toe canal digital. We hebben de app op de telefoon en de code van iemand gekregen. We streamen nu naar onze tv, werkt prima met de Chromecast. Op de Rambla in een bruin café koffie gedronken en verder gekeken naar de opening tijden van het museum.

Woensdag 10 januari. Eerst naar het Teatre Museu Dali een 15 minuten lopen van de camperplek. De intree E10,- p.p. voor gepensioneerden. Het museum ziet er aan de buiten kant leuk uit met een soort eieren op het dak en aan de muren broodjes geplakt. Het Stadstheater werd verwoest tijdens de Spaanse burgeroorlog en bleef tientallen jaren een ruïne. De burgemeester van Figueres en Dali besloten het in 1960 samen te herbouwen als een museum. Het werd geopend in 1974 en werd in de de tachtiger jaren uitgebreid. Hij heeft er samen met zijn vrouw Gala gewoond en is er ook in 1989 gestorven. Hij werd begraven in de crypte onder de glazen koepel van het museum. Het museum heeft kunstwerken uit zijn vroegere periode, de surrealistische en klassieke periode. Het museum vonden wij niet erg groot maar wel erg mooi, we hebben er genoten.

Na de lunch zijn we naar Gerona gereden waar we op een CP, 41.984020, 2.814439, midden in de stad konden staan. De parkeerplaats is beveiligd je kunt lozen en tegen betaling water tappen, heeft een wc en kost E 10,- p.n. Je staat er tussen de flats, mooi is anders. Er zijn supermarkten en wat horeca in de buurt. We zijn gelijk de stad gaan bekijken op een 10 minuten lopen, het was nog steeds zonnig en 14 gr. We zagen overal de Catalaanse vlaggen en spandoeken hangen, ex premier Puigdemont heeft hier gewoond. We zijn over de rivier de Onya gelopen om de basiliek San Feliu en de daar vlakbij gelegen kathedraal die tussen 11e en 16e eeuw werd gebouwd te bekijken. Je zag ze al van ver boven de stad uit steken. We hebben ook nog een stukje door de smalle straatjes van de joodse wijk gelopen. Het middeleeuwse gedeelte van de stad word ommuurd door stads wallen uit de 14e eeuw. Je kunt er over wandelen dat doen wij een andere keer. We zijn terug gelopen over de 200 jaar oude rode ijzeren brug van Eiffel. Op de Placa Indipencia hebben we op een terras koffie gedronken. Op de terrassen was het druk We vonden het een leuke en mooi stad.

Donderdag 11 januari. Via Playa d’Aro, waar we de gasfles vullen bij het Repsol tankstation, naar een klein plaatsje La Colonia de Güell. Je had er een gratis cp, 41.365085, 2.025713, op een mixparking waar je kon lozen. Het was lekker zonnig weer en we kwamen hier om een bijzonder kerkje te bekijken dat op 10 minuten lopen van de cp lag. Je moest eerst naar de toerist info om een kaartje, normaal E 7,- maar E 5.50 .p.p. voor gepensioneerde, te kopen voor de intree. Het kerkje is ontworpen door de architect Gaudi. Het was erg de moeite waard om het prachtige kerkje, zowel binnen als buiten te bewonderen. Het kerkje is onderdeel van een industriële kolonie die in 1890 werd gebouwd rondom een textiel fabriek. Er vestigden zich meer industrieën en er werden dan ook mooie huizen gebouwd ontworpen door o.a. architect Berenguer. Zo was dit een week waarin we nogal wat kerken hebben gezien. Volgende keer meer over het bezoek aan vrienden en broer Dirk en Marian.

Gerda en Fred

Jullie in de zon en wij hier naar buiten kijkend storm, regen en natte sneeuw.Jaloers!!!!!!

Huub en Ria

Wat hebben jullie het weer goed,leuk geschreven alles.Hier verschrikkelijke storm geweest met heel veel schade,wij wensen jullie' hele fijne tijd.

Astrid

Zon aanbidders nog even genieten van het zonnetje hier is het gewoon winter net als altijd :-) Goede terug reis. Ik hoop dat het weer een beetje meezit tijdens het rijden. Morgen ga ik met Chloe naar de Pannenkoekenboot haar eerste boottocht xxxx

Jan en Baukjen

Jullie maken weer een mooi reisje en mooi op tijd uit Nederland vertrokken. Zo mooi het slechte weer ontlopen.
Wij zijn sinds een weekje in Lagos en zitten in een leuk appartement met uitzicht op zee. Blijven hier tot 2 maart.
Gr. J & B