JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Spanje jan-feb 2018 deel 3

Campertrip Spanje-Marokko 2018 deel 3

Woensdag 24 januari. Vanaf Vinaroz was het de bedoeling naar Cassà de la Selva te gaan. In de oude stad zijn belangrijke monumenten zoals een gotische kerk uit de 16e eeuw en overblijfselen van Romeinse gebouwen. Ook een gebouw in modernistische stijl (Spaanse Jugendstil) is mooi bewaard gebleven. Helaas vonden we de cp niet de moeite waard en het weer zat ook niet mee. Dus na wat boodschappen bij de Mercadona verder gereden naar Amposta. Een trip door de Ebro delta met vlaktes die nu leeg waren maar straks vol met rijst velden en andere landbouw. De rijstvelden worden bevloeid door 2 kanalen die parallel aan de Ebro lopen, 40 km verder het binnenland in beginnen en nog door de Moren zijn aangelegd. Doordat het water weer afvloeit naar zee wordt het voortdurend ververst. We waren hier al meer geweest en staan nu op een grote camperplaats tevens parking om het nationale park te bezoeken. De gratis cp bij Casa de Fusta 40.659280, 0.675225 is groot. Voor lozen en water, als je daar gebruik van maakt, moest per onderdeel E 3,- betaald worden. Het is een druk bezocht natuur gebied waar diverse vogelsoorten te zien zijn er er mooie fietspaden zijn. Er stonden zeker een 40 tal campers met verschillende nationaliteiten. Wij hebben er even rondgekeken en zijn gauw naar binnen gegaan toen het begon te regenen.

Donderdag 25 januari. Met somber weer, wel nog 15 gr, vertrokken naar een dorpje El Catllar in de heuvels 11 km van Taragona aan de rivier de Gaia. Net buiten het dorp op een mooie plek een gratis CP, 41.17669, 1.32683, met 5 plaatsen en voorzieningen. De Tom Tom stuurde ons verschillende kanten op maar toch gevonden. Later zagen we een camper bord staan net bij binnenkomst van het dorp dat we gemist hadden. Op de cp stond al een Nederlander op weg naar het zuiden waar we een praatje mee maakte. Op loopafstand wat horeca en we wandelden door het dorp, mooie huizen en kerk, naar het Castel El Catllar. Volgens het het bordje nabij de ingang zou deze gebouwd zijn op restanten uit het IJzeren Tijdperk V-VII eeuw BC. Het kasteel werd tussen XIII en XVI eeuw voltooid. Er woonde een lokale familie Montoliu tot 1344 waarna het werd verkocht. Terug bij de camper zagen we bordjes dat er in de omgeving wandelpaden waren en met de mountainbike kon worden gereden.

Vrijdag 26 januari. Via Cambrils, waar we koffie dronken, naar Caldes de Malavella. We vonden de cp moeilijk te vinden daar er in het dorp allemaal weg op brekingen waren. De gratis cp met voorzieningen en elektriciteit had nog 1 vrije plek waar we dankbaar gebruik van maakten. De hele weg hadden we regen, bij aankomst werd het droog maar koud met 8 gr. Het plaatsje is bekend om zijn Romeinse waterbronnen die heden ten dage nog gebruikt worden. Bij de Tourist Info is er een route van de bronnen te krijgen. Je kunt ook het water van één van de fonteinen proeven. Laat in de middag ging er een camper weg en de plaats werd gelijk ingenomen door een Nederlander. We hebben ff geholpen met een elektriciteit kabel want hij stond ver van de aansluitingen. Ze gingen naar het zuiden en hadden een weekje besproken op een camping in Cambrils.

Zaterdag 27 januari. Via Cassa de la Selva en la Jonquera naar een Cp, 43.441389, 3.594167 met alle voorzieningen E 12,46 incl tourist tax, van campingcarpark.com in Mèze Frankrijk. We kwamen er tegen de avond aan. We hadden plannen om de eerder genoemde plaatsen te bezoeken en zijn door Cassa de la Selva gereden. Deze plaats is bekend wegens de kurk industrie die er welvaart bracht. De cp al daar lag bij een druk overdekt zwembad, daar zal je ’s nachts geen last van hebben. In de oude stad zijn belangrijke monumenten te zien zoals een gotische kerk uit de 16e eeuw en gebouwen van modernistische stijl. We bewaren dat voor een volgende keer. In de grensplaats la Jonquera hebben we koffie gedronken en zijn naar de supermarkt geweest in het nieuwe Commerce Shopping Centre. Prachtig gebouw met mooie winkels van bekende mode huizen die er tegen schappelijke prijzen artikelen aanbieden. Het was er druk met, Spanjaarden, Fransen en vele Oostblok mensen. Op de parkeerplaats stonden heel wat campers er word gedoogd daar te overnachten.

Zondag 28 januari. Vandaag met erg mooi weer naar Villefranche sur Saône. Weer een cp, 45.972791, 4.751368, met alle voorzieningen van campingcarpark.com betaald E 13.30 incl tourist taks. We hebben de autoroute genomen, dat schiet beter op dan binnen door met alle rotondes. Hoe dichter bij de Saône hoe meer water we zagen. Naast de rivier hele velden ondergelopen en zelfs huizen die in het water stonden. We zagen bij tuinderijen van alles drijven, we denken veel waterschade. Bij aankomst op de cp die aan de Saône ligt stond deze half onder water. We zagen het toiletgebouwtje in het water staan en het was er drassig. Wij zijn in het begin gaan staan op een wat hoger gedeelte. Er stonden een 6 tal campers. Langs de Saône veel wandelaars.

Maandag 29 januari. Vanmorgen doe ik het rolgordijn open en zie het water één meter achter de camper staan. Ik zeg Jaap we staan haast in het water. Hij sprong zijn bed uit, aankleden, elektrisch eraf, en weg wezen. Voor de cp was de weg afgesloten en zagen we de zwanen zwemmen op zoek naar wat eten, raar gezicht zo op de weg. We zijn op weg gegaan naar Pont-a-Mousson waar we bij de Port de Plaisance hebben gestaan, 48.901423, 6.063292. De cp aan de Moezel gelukkig geen water overlast. We betaalden E 10,- met alle voorzieningen, wc en verwarmde douche. Alles keurig netjes en schoon. We waren hier verleden jaar ook en zijn toen door het stadje gewandeld. Nu zijn we er alleen doorheen gereden want het regende nogal.

Dinsdag 30 januari. Vanmorgen vertrokken met regen, bij Luxemburg kregen we mist en in België door de Ardennen lekker zonnig met 9 gr. We zijn weer naar de gratis Cp, 50.685455, 5.722751, in Blegny-mine gegaan. Er zijn voorzieningen en voor elektrisch kun je een munt kopen bij een automaat á E 2,- voor 12 uur. Wij gooiden er 2 euro in en er kwam niets uit. Er zit in het kantoor bij de mijn iemand die het op kwam lossen. De mijn is te bezichtigen, er zit een restaurantje bij. Wij zijn naar Blegny gewandeld, +/- 30 minuten, waar we in een café wat hebben gedronken. Onderweg zagen we een pizzeria (helaas gesloten) en een supermarktje. Bij terugkomst stonden we er met 5 campers.

Woensdag 31 januari. We zijn met erg slecht weer naar huis gereden. Veel wind en erge regen. We hebben rond 4000 km gereden. Het is niet de vakantie geweest die we voor ogen hadden. De planning was Marokko, maar in Spanje kreeg ik last van een huidplekje op mijn voorhoofd. Dus besloten naar huis te gaan en de dermatoloog te bezoeken. Wat de vervolg plannen zijn weten we nog niet.

Nanda

Zo kan je plannen en dan gaat het toch maar weer zoals het gaat, volgende keer Marokko! Hopelijk hebben jullie wel genoten samen op pad. Liefs en succes bij de derma.. xx