JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 2

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 2

Maandag 9 april. Vanmorgen eerst naar de Lidl gereden om voorraden in te slaan. Daarna zijn we naar Castro Marim gereden naar de cp aldaar. Deze lag naast een doorgaande weg. Wij waren in het verleden al eens hier geweest en hebben toen het kasteel bekeken. Nu zijn we naar de hoofdstraat gewandeld en hebben daar koffie gedronken. We zijn door gereden naar een gedoog plaats in Altura, een dorp van 2500 inwoners. We stonden daar achter de duinen 37.174537, -7.493679 zonder voorzieningen wel een vuilnisbak, en een pad door de duinen naar de zee. Er stonden een 20 tal campers. We waren eerst nog door het plaatsje gereden naar een parkeerplaats bij het strand, Praia da Algoa, en hebben daar een wandelingen gemaakt. In het plaatsje wat horeca, bakker, supermarkt en klein winkeltjes. Het weer was rond 15 gr en afwisselend regen, zon en wind.

Dinsdag 10 april. Vandaag heel de dag regen en veel wind. Dus wat kasten opgeruimd en veel gelezen. We zagen op de plattegrond dat naar het dorpje ongeveer 20 minuten wandelen was. Op de parkeerplaats stonden inmiddels aardige plassen. ’s Avonds schoonzoon Michel gebeld en gefeliciteerd met zijn 55 ste verjaardag.

Woensdag 11 april. Op weg naar Santa Luzia waar een cp was bij de kleine promenade. Helaas vol, langs de zoutvelden gereden en gestopt bij een looppad over steigers. Op weg hier naar toe zagen we in Tavira een groot overdekt winkelcentrum Continente. We zijn daar gaan winkelen en hebben bij de Vodafone een 30 gig sim kaartje voor 30 Euro gekocht. Want af en toe kijken we met de canal digital app (je hebt daar een code voor nodig) tv nieuws en dan gaat het hard met de gig. Na het winkelen en de koffie naar een gedoog plaats bij de overdekte Mercado, 37.123461, -7.642909, bij de brug en op loopafstand van het centrum. Er stonden daar een 20 tal campers w.o. een aantal NL’ers waar we een praatje mee maakte. We kregen van hen waardevolle tips over plaatsen waar je nog vrij kon staan. Op de staanplaats een vuilnisbak en een openbaar toilet in de Mercado waar we het potje geleegd hebben.

Donderdag 12 april. We werden wakker van regen. Gelukkig na de middag droog en zonnig zodat we een wandeling door Tavira, dat ook wel het Venetië van de Algarve wordt genoemd, gemaakt hebben. Eerst naar de Romeinse brug over de Gilão. Daarna langs het Museo met de opgravingen uit de Romeinse tijd. Verder naar de restanten van het kasteel, waar je een mooi uitzicht over het stadje hebt, en nabij gelegen kerk Santa Maria do Castelo uit de 13e eeuw. Deze kerk is gebouwd op de fundamenten van een voormalige moskee. In 1755 tijden de aardbeving werd de kerk licht beschadigd maar het Renaissance portaal is goed bewaard gebleven. De kerk heeft een altaar met verguld houtsnijwerk en is aan de binnenkant versierd met tegels(Azulejo). In de kerk liggen 7 ridders begraven die tijdens de Reconquista waren gestorven. Wij vonden het mooi stadje met mooie huizen en het vertoeven op een terras is aan te raden.

Vrijdag 13 april. Vanmorgen eerst in de Mercado wat vlees en groente gehaald. We hebben een trip door het mooie achterland gemaakt en kwamen in een klein plaatsje Estoi terecht. De cp 37.092976, -7.896094 met lozen en water bij het kerkhof, was helaas vol. Door gereden naar Faro waar we terecht kwamen op een mix parking bij het centrum geen voorzieningen, 37.011400, -7.931797. We hadden zicht op de lagune . De spoorlijn en de vliegtuigen die over vlogen waren niet hinderlijk. Inmiddels heerlijk weer met 20 gr een wandeling gemaakt naar de Faro Cathedral uit de 16e eeuw. Binnen in de kerk geweldig mooi gebouwde kapelletjes in verschillende jaren gebouwd. Het orgel uit 1716 gebouwd door een Duitser en een klein orgel uit 1640 waren geheel gerestaureerd. In de tuin 2 kapelletje van St Michael (17e eeuw) en de Botten kapel uit 1164. Alles erg indrukwekkend. Verder zagen we in de stad erg mooie tegel tableaus en alweer schitterende huizen.

Zaterdag 14 april. Vanmorgen naar Vilamoura waar we op en parking bij de haven stonden. Geen voorzieningen maar wel stonden we er alleen 37.079487 -8,125488. Eerst maar een wandeling rond de haven waar we heerlijk op een terras hebben gezeten. Vanaf de camper was het 10 minuten lopen en je kon naar het strand op 15 minuten lopen. Betaalden we in Faro nog E 1,- voor ons drankje, hier werd dat voor het zelfde drankje E 2,75. Nog niet duur voor ons wel voor de Portugees. ’s Avonds stonden er op de officiële parking van de Marina, waar wel honderd auto’s konden staan maar nu leeg was, 2 campers. We gingen erbij staan echter om 22.00 uur kwam de politie ons weg sturen op niet al te vriendelijke toon afijn wij naar een camperplaats in Quarteira voor E 3,- p.d. met vz. Sliepen in ieder geval rustig.

Zondag 15 april. Vanmorgen eerst naar Almancil gereden om de St Laurentius kerk te bekijken. Dit kerkje zou en bijzonder interieur moeten hebben van Portugese tegels. Helaas was het kerkje gesloten. Veder zijn we langs de kust gereden om een paar stranden te bekijken. Prachtige plekken zoals Praia do Castelo, 37.073531 -8298041, en Praia de Marinha. Bij beide plekken wordt er wel overnacht nu staan er haast overal borden voor campers verboden terwijl de plaatsen wel in de camper gids staan. Wij hebben een prachtige wandeling gemaakt. De kust is hier spectaculair te noemen. De wandelingen worden aangegeven met kleuren of pijlen. Genoten van alle mooie bloemen langs de paden. We zijn verder gereden naar een nieuwe camperplaats in Carvoeiro uit de Facile-en-route gids. We kwamen voor een gesloten hek en er stond 1 camper, op het bord bij de ingang een telefoon nr. dat gebeld kon worden. Verder verplicht 2 dagen te betalen ook als je maar 1 dag zou blijven. Nou dat vonden we niks dus zijn we naar de vuurtoren van Alfanzina (Carvoeiro) gereden ook een gratis overnachting plaats uit onze gids 37.087563 -8.442684. Echter hier ook verboden voor campers. Wij vonden het een mooie plek en zijn dus gebleven. Weer een prachtig wandel gebied met aanduiding. Heerlijk rustig geslapen.

jan en baukjen kok

jullie maken weer een mooi tochtje. komen veel bekende namen voor in het verslag. Evora zijn we pas geleden ook geweest. Dezelfde mooie dingen gezien daar. wij varen weer in ons bootje en liggen nu tussen IJlst en Sneek.
nog veel plezier in het zuiden. groetjes J & B

Ikkuh

Nou ik heb het eerste verslag helemaal gemist volgens mij had ik daar ook geen mail van gekregen. Maare ziet er weer mooi uit allemaal en het weer zit bij jullie ook weer beetje mee. Pas goed op elkaar dikke kus van mij

Riens en Ineke Elswijk

Dank voor jullie mooie verslag. Veel herkenbare plaatsen in de schitterende Algarve. Nog veel plezier op jullie mooie trip! Groetjes uit Willemstad Curacao.

John. En An Kanticha

Beste Diana en Jaap.
We zijn weer terug uit Maleisië en Thailand we hebben een fijne tijd van 5mnd op de boot gehad.
Leuk weer om jullie camper ervaringen te lezen.
Geniet. Van jullie reizen ,hopelijk tot ziens.
Liefs An en John.