JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 3

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 3

Maandag 16 april. Na een heerlijk rustig nacht zijn we en stukje het binnenland in gereden naar het vesting stadje Silves. We zijn gaan staan op cp Parq do Castelo vlakbij het centrum 37.19388 -8.43614. Keurige cp met gratis sanizuil we betaalden voor ht staan p.d. E 5,50, voor douchen E 0.50 en el. (geen gebruikt van gemaakt) E 3.50.

De stad Silves werd mogelijk gesticht in de tijd van de Romeinse overheersing. De rivier de Arade was in historische tijd bevaarbaar en liet het transport van producten en handel toe. Na 713 toen de Moren Iberië binnenvielen is het lange tijd onder het Umayyad emiraat gevallen. Men noemde het in die tijd ook wel het Bagdad van het westen. In 1027 werd het een onafhankelijke taifa onder heerschappij van Ibn Mozaine tot 1051 toen deze werd onttroond door al-Mutamid Ibn Abbad. In 1189 veroverde koning Sancho I van Portugal (in de Reconquista) de stad met hulp van de Noord Europese kruisvaarders en gaf opdracht tot het bouwen van een kasteel. Later is de stad wederom onder moslim bestuur gekomen tot Paio Peres Correia. Grootmeester van de Orde van Santiago in 1242 het weer overnam. De Alentejo en het grootste deel van de kust was al in 1238 gevallen. De grote moskee werd veranderd in de kathedraal van Silves. Silves daalde daarna in belang en werd in de regio overschaduwd door Faro in de koloniale periode. In 1491 werd de stad aan koningin Eleanora door haar echtgenoot koning Jan II van Portugal. Wij hebben zowel de kathedraal als de restanten van het kasteel bezocht. De straatjes waar we door wandelden zagen er wat gedateerd uit, onderhoud zou wel nodig zijn.

Dinsdag-donderdag 17 t/m 19 april. Vanmorgen naar een gedoogplaats aan het strand van Ferraguda t.o. het stadje Portimão. Een prachtige plek aan het strand met zicht op het stadje en Castelo de São João de Arade. Hier waren we al eens met de boot geweest en zijn toen naar het kasteel gewandeld dat toen in particulier bezit was. We stonden er met zo’n 20 tal campers toen de politie kwam en we weg gestuurd werden met een waarschuwing dat het een natuurgebied was en daar mocht je niet staan. We zijn 12 km verder naar de cp van Alvor, 37.125247 -8.594198, gereden dat ook in een natuurgebied lag achter het strand en duinen. De sani gratis voor het staan p.d. E 4.50, el. E 2,50. De bakker kwam ieder ochtend tussen 8 en 8.30 uur langs met vers brood. We stonden er fijn met strand en stadje op loopafstand. Inmiddels iedere dag lekker zonnig weer zo rond 22 gr. Alvor is een klein vissersplaatsje en telt +/- 5.500 inwoners. Gedurende de Moorse bezetting was er een kasteel welke bij de aardbeving in 1755 werd vernietigd net als de rest van het plaatsje. Het plaatsje ligt aan een lagune welke zich opent naar de Atlantische Oceaan. In de gezellige smalle straatje in het centrum zijn leuke winkeltjes, restaurants en barretjes te vinden. Op 500 m van Alvor vind je één van de fijnste zandstranden van de Algarve.

We hebben iedere dag wel gewandeld over de vlonders (route van o.a. 6 km) door het duingebied en koffie gedronken aan het strand of in het op hoogte gelegen stadje. Het kleine kerkje Misericordia uit de 16e eeuw ligt in het centrum en is goed onderhouden. Op de top van de stad staat de San Salvador kerk. Deze kerken zijn zowat in heel Portugal te bezoeken, ze zijn altijd open. Intussen de was gedaan en Jaap wat geknutseld aan de camper. Verder lekker in de zon gezeten en veel gelezen. Af en toe ’s avonds naar nieuws en sport gekeken op tv.

Vrijdag 20 april. We zagen wat wisselvallig weer aankomen. Zon, regen en onweer. We gingen dus naar Lagos om wat te winkelen en de stad waar we in 2007 een aantal maanden met onze boot hadden gelegen opnieuw te beleven. We waren naar een gratis mixparking gereden (geen vz) 37.095515 -8.673993 die op 10 minuten lopen van het centrum was. De parking stelde niet veel voor en lag naast de N 125. Ondanks af en toe wat regen het gezellige stadje door gelopen. Niets veranderd wel wat meer toeristen winkels en aan de promenade ook wat tentjes met koopwaar. Op het plein waar het standbeeld van Hendrik de Zeevaarder staat is het nog steeds het gebouwtje te zien waar eens de slaven uit Zuid Afrika aan kwamen. Na de lunch een kapper gezocht. Laat in de middag deze bezocht. Na een onrustige nacht besloten hier niet te blijven.

Zaterdag 21 april. Het weer nog steeds regenachtig met af en toe een onweerbui. We besloten de Algarve af te rijden naar het Fortaleze van Sagres en Cabo São Vincente het zuidelijkste puntje van Europa. Wat denk je werd het daar toch zonnig weer en zo tussen 22 en 25 gr dat was boffen.

De restanten van het fort waar Hendrik de Zeevaarder verbleef en werkte was de derde zoon van Koning Johan I en zijn vrouw Filippa van Lancaster. Hij werd op 4 maar 1394 in Porto geboren en overleed in Sagres op 13 november 1460. Hoewel zijn bijnaam doet vermoeden was hij zelf geen groot reiziger was heeft hij maar één reis gemaakt. Hij was de initiator en financier van veel reizen. In Sagres, Vila do Infante, vormde hij een nautisch centrum en liet er op het gebied van navigatie en cartografie experts samenkomen. Vanuit Lagos werden de expedities uitgezonden en v.n. om de kust van Zuid Afrika te ontdekken. De handel van goederen in ruil voor slaven was een feit. Wij hebben in het fort een tijdje rond gelopen en zijn zelfs de kaap rondgelopen langs de vuurtoren Helaas was het kompas dat er op de grond neergelegd was in stenen geheel overgroeid.

Na de lunch verder gereden naar de vuurtoren op Kaap Vincente. Mooie plek en kust aan de Atlantische Oceaan Wij konden ons haast niet voorstellen dat wij daar gevaren hadden. Wij ronden daar de kust met de Kiara en vrienden Trevor en Carolyn op hun Balchis op 7 oktober 2007. Wij hebben toen naar oud zeemans gebruik onze vlag in top gehesen als eerbied voor de heilige Vincente en een toepasselijk gedicht verzonnen.

Jaren geleden stonden wij bij São Vincente aan land

Nu zien we u vanaf de zee, zeer markant

Wij, Jaap en Diana, varen met onze Kiara langs u heen

Wie had dat ooit gedacht, ik denk geen één

Wij hopen op uw zegen en om een behouden vaart

Zodat wij kunnen blijven varen tot wij zijn oud en bejaard

Wel een beetje achterhaald maar voor ons een mooie herinnering. We zijn terug gereden door het mooie landschap naar Lagos om naar het punt Ponta da Piedade te gaan waar de vuurtoren staat. Het is daar langs een spectaculaire kust mooi wandelen. Na wat gedronken te hebben naar de cp aan de rand van Lagos 37.115553 -8.678291. Deze kost E 3,- p.d. met sani zuil en water tappen voor E 2,-.

Wat we verder gaan doen lezen jullie volgende keer.

Andrea en Jan Kramer

We lezen met veel belangstelling jullie verhaal , weten er veel van waar jullie zijn . Heel veel plezier en gezondheid .

Huub en Ria

Hoelang blijven jullie in Portugal en hebben jullie nog steeds mooi weer? Jullie hebben ook nu weer veel gezien.wij wensen jullie nog 'n fijne tied.Liefs van ons