JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 4

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 4

Zondag 22 april. Deze dag nog doorgebracht in Lagos. V.a. de cp naar de haven gewandeld waar we op en terras wat hebben geborreld. Verder besproken de route door het binnenland naar Lissabon.

Maandag 23 april nog een dag naar Alvor, 37.125247 -8.594198. Voor E 4,50 heb je er lozen en sanizuil met drinkwater. We hebben daar dus uitgebreid gebruik van gemaakt. ’s Middags een strand wandeling gemaakt. Wel zon en af en toe wolken maar best nog fris met 18 gr.

Dinsdag 24 t/m zondag 29 april. Dit was de week met bezoeken aan 3 stuwmeren. Mooie rustige plekken in de streek Alantejo. Als 1e stuwmeer Barragem de Santa Clara 37.515423, -8.444024 waar we gratis op een picknickplaats stonden met nog 2 campers. Mooi zicht op het meer en wandelroutes in de buurt. Geen vz wel vuilnisbak en wc’s die nog gesloten waren. In het meer een afgebakend zwembad De stuwdam was van 1986 en was 80m hoog. We hebben met zo 29 gr heerlijk in de zon vertoefd.

Als 2e stuwmeer Barragem do Monte de Rocha 37.728029, -8.295704 gratis geen vz wel vuilnisbakken. Het stuwmeer is uit 1972. De weg ernaar toe was soms slecht met af en toe wat kuilen. De plek waar we kwamen was bij een oud Portugees restaurantje van wat door NL’ers Maria Kip genoemd word. Zij met haar man, runnen dit met eenvoudige keuken van kip of varkensvlees op het menu á E 6.50 Je krijgt het vlees van de bbq met friet en salade. Voorgerecht wat brood en olijven. Maria is een type ala Ma Flodder, sloffend en zwaar geboezemd. Je kon met de camper tussen de bomen staan of aan het meer. Er stond naast ons nog een NL’er Hans en Gerda Ouwens. Kennis gemaakt en wat blijkt ze wonen in Spijkenisse niet zo ver bij ons vandaan. We zijn met zijn vieren gaan eten.

Donderdag een relax dag met wederom 29 gr. In de middag met Hans en Gerda wat gedronken. Ondanks ‘s nachts af en toe een buitje was het wel warm in het binnenland.

Vrijdag Hans en Gerda gedag gezegd zij gaan richting Spanje. Wij eerst naar Santiago do Cacem 38.01230 -6.9446 voor sani verzorging en water. Gelijk bij de Aldi boodschappen gedaan. We zijn door gereden naar het strand van Costa Santo André waar je gratis kon staan op een mixparking 38.11407 -8.79615 met aan het begin van de parking een waterzuil. Ondanks de zon was het met een koude wind er niet aangenaam. Bij het strand wat gedronken en besloten weer naar het binnenland te gaan. Deze keer het stuwmeer Barragem do Pego Altar gereed in 1969, met vz en heerlijk warme douche 38.420766, -8391049. De cp bij het meer vol met een 17 tal campers. Net nog een plekje voor ons in een hoek. Kennis gemaakt met Nico uit Nieuwegein. Hij stond met zijn VW campertje mooi aan het water en zei dat hij de volgende dag wegging. Wij op zijn plek gaan staan de andere dag. Het liep er leeg we stonden nog met zijn drieën.

Lekker aan het water gezeten, gedoucht en in het restaurantje gegeten (gratis wifi). Verder kwamen Hans en Gerda ook de cp op rijden, onverwachts weerzien.

Het weer was regenachtig meestal ‘s nachts. Zondagochtend koffie gedronken bij Hans en Gerda en ’s middag gewandeld over de dam, gereed 1949, van het meer. De Rio Sado sloot aan op het meer. Bij alle drie de stuwmeren stonden grote marmeren zuilen met wetenswaardigheden ondertekend met Salazar. ’s Avonds kwam Nico ook weer de cp oprijden, hij was naar een huurmolen (ala Don Quichotte) wezen kijken waar hij en zijn vriendin, die uit NL overkwam, 2 weken in zouden gaan. Helaas deed ons internet het slecht in het midden van Portugal wij hadden dikwijls geen ontvangst of 2G dan werkt de mifi ook niet erg. Wel af en toe bij restaurants gratis wifi. We hebben wel genoten van het mooie binnenland waar heel veel ooievaars vertoeven. We hebben er nog nooit zo veel gezien. Ik heb op wikipedia gekeken en het is zo dat een ooievaar ongeveer 1.30 m groot wordt. De mannelijke ooievaar weegt ongeveer 4,5 kg, een vrouwelijke ooievaar ongeveer 3,5 kg. Een ooievaar wordt gemiddeld 30 jaar oud. Ooievaars zijn sociale dieren, maar hebben ook veel tijd voor zichzelf nodig. Als twee ooievaars op hun nest zitten, verklaren ze elkaar hun "liefde" met spectaculair snavelgeklepper. Ooievaars blijven hun hele leven trouw aan hun partner. Een ooievaar is vruchtbaar vanaf het derde levensjaar. De uitgezette ooievaars, fok programma in Nederland, zijn gekozen uit groepen die de westelijke trek volgen, dat wil zeggen over Spanje en Portugal naar West-Afrika. De oorspronkelijke Nederlandse ooievaars overwinterden in Zuid-Afrika, 12.000 km ofwel tweemaal zo ver en met veel meer gevaren op de tocht. Binnenkort periode 5 met o.a. Lissabon.

Wim en Gerrie

Beste vrienden, mooi verslag en weer veel gezien.
Vandaag met onze kleinzoon naar avonturen boerderij Groot Ammers. Ook hier veel ooievaars...
Nu met jou gegevens hem verteld over jou uitgebreide info over ooievaars!!

Huub en Ria

Hoi Diane en Jaap,jullie doen het weer goed,mooie plekjes gezien en weer veel genoten zeker.Hoelang blijven jullie nog onderweg??