JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 5

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 5

Maandag 30 april. We gingen op weg richting Lissabon en wilden nog een nachtje doorbrengen in Palmela. Hier was onder een oud kasteel, 12e eeuw, een parking waar je kon overnachten. We kwamen aan en er was nog 1 plek vrij op de parking waar we erg scheef stonden ook met onze oprijblokken. Bij het kasteel een hotel gevestigd in de oude kloostervleugel. Wij hebben een wandeling door de ruĂŻne gemaakt naar het hoogste punt. Vandaar een schitterend uitzicht over het platteland, Atlantische Oceaan en het schiereiland waar SetĂşbal op ligt. Binnen de muren ligt de Santiago kerk. Helaas gesloten op maandag.

Besloten om verder te rijden naar Lissabon. Bij de Taag een groot Christus beeld en de hangbrug Ponte 25 april die werd gebouwd door American Bridge Company naar een voorbeeld van de Bay Bridge in San Francisco. We zijn naar de wijk Belém gereden waar je een parking had waar campers mochten staan 38.695244 -9.200597. Er stonden ook personen auto’s maar we waren op tijd voor een plek. Het viel ons op dat het ondanks af en toe miezer regen erg druk was overal. We zijn gelijk gaan wandelen naar de op loopafstand Torre de Bélem (waar de ontdekking reizigers vertrokken/aankwamen), het monument van de Ontdekkingsreizigers aan de kade van de Taag 52 m hoog en het Monumentale klooster Jerónimos. Ook nu hoorden we dat de de bezienswaardigheden gesloten waren op zowel de maandag als de dinsdag 1 mei omdat dit een feestdag was. Na de wandeling bij Starbucks koffie gedronken. We zagen daar mensen lopen met een tasje met opdruk Pasteis de Belém. Deze winkel zat even verderop en verkocht pasteitjes naar een zeer oud recept. Wij ernaar toe wat bleek er stonden nog een 40 tal wachtenden voor ons, dus jammer van het pasteitje.

Dinsdag 1 mei. We werden wakker en stonden rondom in de auto’s die overal geparkeerd stonden. Nu is dit niet gek als je weet dat Lissabon een kleine 3 miljoen inwoners heeft en deze dus met een feestdag opstap gingen. Wij kregen het er benauwd van. We besloten een bus tour te doen een hop-of-on dubbeldekker. Kosten E 16,- voor 24 uur. Wij namen de Yellow tour met de blauwe lijn. Deze stopt bij Torre de Belém waar je bij de ticket office in het park een kaartje kunt kopen.

We zijn door deze prachtige en gezellige stad gereden met zijn mooie gebouwen, oude wijken, Alto Bairo, Baixa, Alfama en langs de docks aan de haven, nu uitgaan paradijs met barretje en discotheken. De Avenida de Liberdade is een mooie boulevard met de duurste winkels. Aan het eind van de Avenida een standbeeld van de Markies de Pombal die na de aardbeving in 1755 een vooruitstrevend stadplan bedacht voor wederopbouw. De oude gele tram is een bezienswaardigheid en je kunt in de wijk Belém er een toer mee maken. Wij zagen wel dat het heel druk was bij de uit/opstap punten van de bus. Wij hebben dus de 3 uur durende toer in zijn geheel afgemaakt. We hebben genoten van de sfeer en de muziek die je overal hoorde.

De Portugezen zijn beleefd en houden er formele omgangsvormen op na. Niettemin zijn ze zeer sociaal. Toch bestaat er een diepgeworteld aspect van de nationale psyche dat de Portugezen saudade noemen. Het is een melancholisch verlangen naar iets wat onbereikbaar of voorgoed voorbij is. Men is ook trots op de fado, een muziekgenre waarin saudade tot uitdrukking wordt gebracht.

Laat in de middag naar Vila Nova de Barguinha een gratis cp in een park aan de Taag 39.47726 -8.34331 met wc en sani zuil. We hebben een wandeling in de omgeving gemaakt en ergens wat gedronken. De man van de snackbar in het park wilde van alles van ons weten, waar we vandaan kwamen etc.

Woensdag 2 mei. Afgelopen nacht de hele nacht regen. We hebben 2 mooie cp’s bekeken voor we terecht kwamen in de grens plaats Valencia de Alcantara 39.409251 -7.246529 een gratis cp met vz naast de Plaza Toros. De 1e cp die we bezochten was erg mooi in een afgelegen plaats Barragem de Povao 39.48220 -7.54763. Er waren vz, een wc en douche die we bekeken hebben en er gelijk weer uit gingen zo verwaarloosd was het geheel. Er lipe een wandelpad om het meer. In de buurt een snackbar. Verder gereden naar Marvâo 39.39433 -7.37355 gratis cp in de bergen met een fantastisch uitzicht over de omgeving. In de buurt wandelpaden en een klooster. We zijn niet gebleven we stonden te schuin naar onze zin. Voordat we in Valencia de Alcantara terecht kwamen door een mooi gebied gereden waar we helaas nogal wat verbrandde bossen zagen. Verleden jaar hadden er verschrikkelijke bosbranden in Portugal huis gehouden. In Valencia de Alcantara zijn we naar de ruïne van het kasteel en langs de kerk Señora de Rocamadour gewandeld. De slag om Valencia de Alcantara vond plaats in 1762 als onderdeel van de Spaanse invasie van Portugal. Portugees-Britse troepen onder John Burgoyne vielen aan en veroverde de stad, die een Spaanse bevoorradingsbasis was. We hebben later in een restaurantje diverse tapas gegeten.

Donderdag-zondag 3/6 mei. We besloten via de Autovia door Spanje te rijden om nog wat tijd in Zuid Frankrijk door te gaan brengen. We overnachten in Cáceres gratis cp met vz 39.780459 -6.366615. Op mix-parking Alcalá de Henares geen vz 40.478254 -3.359590 overnacht en Kebab gaan eten. We zijn in het plaatsje Calatayud geweest. Gratis cp sani en met drinkwater 41.35124 -1.6437. Dit stadje had een middeleeuws stadscentrum. We hebben de Santa Mariakerk, de oude Poort gezien. Op de Plaza Espana wat gedronken. Het oude centrum is erg verwaarloosd, men is wel bezig met herstellingen. We hebben overnacht in Zaragoza naast een attractie park 41.619623 -0.900753 geen vz Verder naar Cervera 41.677631 1.284147 gratis cp met vz mooi gelegen naast de hoofdweg. Volgende keer meer.

Gerda en Fred

Wat gaat zo'n vakantie snel voorbij. Weer veel nieuwe indrukken opgedaan. Onze koffers staan wel klaar maar moeten nog gevuld worden.

Rein en Annette

Alweer een mooie reis, nu naar Portugal. Wij zijn sinds anderhalve week weer aan het zeilen en hebben al veel mooi weer gehad. Na 13 jaar buitenland , genieten we nu van de prachtige Waddeneilanden. Hebben jullie een routekaartje van je reis? Dit zouden we leuk vinden. Groetjes vanaf Vlieland.