JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 7

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 7

We zijn inmiddels weer thuis maar willen de laatste periode nog met jullie delen.

Maandag 14 mei. Vertrokken uit S茅ringan Plage met bewolking, regen en maar 13 gr. Eerst naar Beziers naar het shopping centre om te winkelen en koffie te drinken. Verder naar Cap d鈥橝gde waar we naar een camping car plek La Clape van een Font Bleu organisatie 43.285870 3.517358 gingen. Je trekt een bon uit een automaat, waar je je gegevens in moet brengen, en bij vertrek met de bon weer naar de automaat om te betalen. We betaalden voor 24 uur E 12,50 voor sani en water moest E 2,- betaalt worden. Aan de overkant van de cp een Camping waar een winkeltje is voor brood. Je kunt je melden bij de receptie om de camping op te mogen. Ondanks de kou en af en toe een buitje naar de haven en strand gewandeld. Er liepen wat toeristen maar ik denk zo 80% van horeca en winkels waren nog gesloten. Wel konden we nog ergens koffie drinken. Het was er ondanks dat het nog geen seizoen was wel leuk.

Dinsdag 15 mei. Een prachtige trip door de Camargue naar een strand Plage de Piemanson 43.35018 4.78345. Dit strand ligt aan het begin van de Rh么ne t.o. voor zeilers een bekende plaats Port Louis. Hier kun je de mast van je zeilboot laten halen en vandaar door de kanalen terug naar NL. Het gratis strand is geliefd bij veel camperaars, uitgestrekte stranden, zowel naakt als kleding gedeelte. In het seizoen staat er een snack kar van Cathy. Het is er ook erg rustig met veel vogels. Wij vonden het er nog te koud, je kon niet buiten zitten en er stond veel wind. Onder weg hebben we veel dieren gezien, paarden, stieren, flamingo鈥檚, vogels, zwanen noem maar op. Ook een stuk met zoutpannen (salins) met een uitkijkpost en fabriek. We zijn na de lunch 12 km terug gereden naar het plaatsje Salin de Giraud. Op een v.h. tennisveld nu een gratis cp 43.412275 4.736401. Geen vz die schijnen er wel te zijn in het dorpje. Wij zagen vlakbij een in aanbouw zijnde camping die w.s. van de zomer open ging. We hebben door het dorpje gewandeld met zijn oude arbeidershuizen en hebben er koffie gedronken in het hotel. In de straat waren 2 restaurants, pizzeria en supermarktje.

Woensdag 16 mei. We vertrekken van de kust en gaan wederom door een prachtig gebied van de Gard en Ardeche naar een gratis cp met sani en water in Cornas 44.960200 4.847144. Kleine cp met 5 plekken (was al gauw vol) bij druivengaarden die tegen de heuvels aan lagen. Later kwamen nog 2 campers die er ook parkeerden. Het was inmiddels lekker zonnig en konden heerlijk buiten zitten. We zijn door het kleine dorpje gewandeld en hebben in de plaatselijke kroeg wat gedronken. Hier werden wijnen gedronken uit de streek, wijnen van St. Joseph, die je er ook kon kopen. Wij hebben gekeken naar de flessen die uitgestald lagen en lieten die maar aan onze neus voorbij gaan zo prijzig waren ze.

Donderdag/vrijdag 17-18 mei. Alweer een mooie trip maar nu v.n. langs de Rh么ne. Doordat we meestal binnendoor rijden komen we door slaperige dorpjes, zien massieve bergen, bossen en heuvels. In Frankrijk is dit erg fijn rijden want er zijn bijzonder goede wegen. We gingen naar Villefranche sur Sa么ne, het gebied van de Beaujolais, waar we in februari ook geweest waren toen de cp haast geheel onder water stond. De cp is van de de campercarpark.com organisatie kost E 13,30 p.d. heeft alle vz incl. elektrisch, wifi, douche en wc. Achter de cp langs de Sa么ne wandelpaden, speelpark en restaurant. Het was er met 20 gr heerlijk vertoeven en wandelen. Het centrum is nog een stukje lopen ( zo 30 minuten) maar is voorzien van grote supermarkten. Op de cp een 4 tal NL鈥檈rs waar we een praatje mee maakten.

Zaterdag 19 mei. Via Seurre waar een cp bij het haventje was die ons niet zo beviel. Vlgs de boeken was er een sani zuil en water echter alles afgebroken. Je kon er alleen je vuilwater tank lozen. Na de lunch verder gereden naar de historische stad Dole. Op de mixparking waar wij terecht kunnen was er een kermis neer gezet. Het was bijzonder druk met parkeerders daar er feest was in het stadje. Toch nog een parkeerplek gevonden want we wilden de stad bekijken waar Louis Pasteur geboren was. Het festival hete Cirque et fanfares, er waren fanfares op een boot en in het stadje diverse muziek groepjes die er optraden. De winkels waren open dus gezellige drukte. Wij hebben de Basiliek Notre Dame van Dole uit 1574 bekeken. Prachtige gebrandschilderde ramen een een mooi houtsnijwerk kansel. Het orgel is van 1754. Verder een mooi beschilderd huis die de geschiedenis weergaf en mooie oude huizen. Na het bekijken van al dat moois naar de cp met sanizuil gereden bij het Aquapark 47.073652 5.486260. Het was er druk met campers. Een Nederlandse/Belg kwam een praatje maken en wat tips gaf.

Zondag 20 mei. Naar La Quarte in de Haute Sa么ne waar vrienden Leendert en Marian in hun woonboerderij waren. We parkeerden bij hen in de tuin. Er wonen vlgs Leendert 250 mensen in La Quarte bestaande uit wat buitenlanders, ondernemers en boeren, heeft geen winkels, wel een kerk en bar/restaurant. Een mooi rustig dorpje met een mooie omgeving en op afstand leuke dorpjes met winkels. Na de koffie en gezellig bijgepraat te hebben naar een koeien markt. Hier werden koeien gewassen en mooi gemaakt voor keuring waar prijzen mee te verdienen waren. Sfeervol hoe het er in zijn werk ging. Op de terug weg naar Ch芒teau Le Bocage in Savigny. Het landgoed bestaat uit het Ch芒teau en Jachtslot St Hubert. Het is aangekocht door 2 Nederlandse broers en een zwager. Wij kregen een rondleiding van 茅茅n van hen over het terrein en zijn in het jachtslot geweest. Er worden verschillende activiteiten georganiseerd zoals exposities van kunstenaars, muziek uitvoeringen, je kunt er een trouwpartij vieren en familie vakanties houden. Je kunt er over lezen op hun website https://lebocage.nl/ 鈥檚 Avonds uit eten in het restaurantje waar we de mensen van het Ch芒teau ook weer zagen.

Maandag 21 mei. 2e Pinksterdag wordt in Frankrijk la Pentec么te genoemd en er worden op deze dag veel markten (brocante) gehouden. Wij zijn naar een grote brocante gegaan waar zowel handelaren als particulieren hun waren verkopen. Je keek er je ogen uit en er werd heel wat gekocht. Het was wel erg warm zo 25 gr om er rond te wandelen. Na wat gedronken en gegeten te hebben terug naar de boerderij. Wij wilden een stuk verder rijden op weg naar huis. Nu had het de avond en nacht ervoor flink geregend dus de grond was nogal drassig om de camper eruit te rijden. Met veel inspanning, duwen, planken en takel is het gelukt. Volgende keer maar weer op het asfalt parkeren. We hebben het heel leuk bij hen gehad. We zijn niet zover gereden en kwamen op een cp in Blugn茅ville terecht 48.207358 5.838964. Met sani zuil en mooi gelegen aan een vis meer genaamd R茅collets. De overnachting kost E 3,50 en wordt 鈥榮 avonds opgehaald door iemand van de gemeente. We hebben alleen nog buiten gezeten en zijn niet meer weggeweest.

Dinsdag 22 mei. Via Luxenburg naar de Ardennen. We hebben een stukje betaalde autoroute gereden dat schoot op. We reden de Ardennen in met erge regenval. We gingen naar stuwmeer Barrage Nisramont waar een gratis cp was geen vz. De weg ernaar toe ging over smalle wegen naar boven en met de regenval kwamen er kleine riviertjes naar beneden waar we door heen gingen. De cp lag mooi bij het meer en stuwdam. Er was een centrale die wel eens bezichtigingen had en een cafetaria. Helaas gesloten. Intussen was de zon gaan schijnen en zijn we gaan wandelen over de dam, we zagen het water in de Ourthe storten. Er was om het meer, waar je ook kano鈥檚 kon huren, een wandeling van 13 km uitgezet voor ons te laat om aan te beginnen. Bij terugkomst bij de camper besloten om te gaan overnachten in het 12 km verder gelegen Houffalize. De cp met vz koste E 12.50 middels een automaat te betalen. Er was een openbare wc maar geen wifi zoals de gids aangaf. We zijn het dorpje rond gewandeld en hebben in een cafetaria wat gegeten.

Woensdag 23 mei. Vanaf Houffalize was het nog 312 km naar huis. We dachten zullen we nog een nachtje in het witte dorp Thorn in Limburg doorbrengen. We zagen daar vanaf toen het onderweg erg begon te regenen. We zijn met enkele stops door gereden naar huis. Daar was het in ieder geval droog en 27 gr. We hebben ruim 8 weken over onze reis gedaan en zijn 4 weken in Portugal geweest. Voor het voorjaar met soms iedere dag een bui toch nog aangenaam weer gehad met temperaturen van soms 13 maar meestal rond 20-25 gr. In totaal een kleine 6000 km gereden.

L & M te La Quatre

Hi jongelui, fijn? dat jullie weer thuis zijn na een geweldige trip en leuk dat jullie op de terugweg weer even een stop maakten in La Quatre. Erg gezellig en weer helemaal bijgepraat. We zijn benieuwd w茅lke kant de volgende reis opgaat.
Groetjes,
Leendert en Marian

jan en baukjen kok

Hoi Diana en Jaap, weer een mooi tripje genaakt naar het niet altijd zonnige zuiden. Volgende reis maar eens een kort tripje naar het mooie Fryslan dan kunnen jullie zien hoe wij in ons campertje op het water leven.
Groetjes, Baukjen en Jan.