JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Marokko januari 2019 periode 1

Camperreis Marokko januari 2019

Periode 1

Na een aantal maanden thuis waar we aan het huis wat gedaan hebben, plafond in de wc vernieuwd en de keuken aangepast, inbouw ijskast en vriezer eruit, losse koelkast en vriezer geplaatst. De kast ruimte die vrij kwam was wel nodig om spullen in kwijt te kunnen. De nodige bezoeken en controles bij dokters leverde voor mij weer twee huid plekjes op. Gelukkig geen operatie maar behandelbaar middels crème. Helaas ook minder goed nieuws, vriendin Mary van sy Blauwvoet ongeneeslijk ziek en in november hebben we afscheid van haar genomen. Dan broer Leo ook ongeneeslijk ziek maar zoals het er nu uitziet met chemo kuur nog een poosje te leven. Het zijn voor ons ingrijpende dingen om te verwerken. Echter ook leuke dingen zoals oppassen op ons achterkleinkind Chloë en ons tweede achterkleinkind Evi geboren in november, ons 3e achterkleinkind onderweg zij wordt eind juni verwacht.

Verder naar leuke theater voorstellingen geweest en vrienden op visite gehad en bezocht. Met de kerst ons jongste kind Astrid en kleinkinderen te eten gehad en bij de oudste zijn wij op visite geweest.

Nu dus weer onderweg naar de warmte hopen wij.

Nadat de camper gekeurd en gerepareerd was zijn we op dinsdag 22 januari, het was -2 gr. toen we vertrokken. Bij Willemstad ging het sneeuwen en dat duurde tot Parijs. De autoroute was goed te rijden. Vanaf Parijs gingen we naar een campercarparking CP (camperplek) in Dreux 48.73954, -1.33209 met alle voorzieningen(lozen vuilwater en chemisch toilet en water tappen) incl. elektrisch en wifi voor E 9.60. ‘s Nachts het elektrische kacheltje laten branden tegen de koud. We hebben niet veel gezien van Dreux want we besloten zo snel mogelijk naar het zuiden te gaan en zo tussen de 500 en 600 km per dag af te leggen.

Op woensdag 23 januari werden we wakker met vrieskou. Op de CP glad bij vertrek echter op de snelwegen niets. Onderweg weg veel zon en het werd 5 gr. De rit naar campingcarpark CP was mooi. We kwamen aan in Taillebourg 45.83311, -0.64645 alle vz incl. elektrisch en wifi E 9.60. De Cp lag naast een kasteel deze was echter gesloten.

We vertrokken donderdag 4 januari met zonnig weer en 7 gr. Vandaag een lange rit naar Spanje. Bij Bordeaux erg druk op de rondweg. Hoe dichter bij de Pyreneeën somber weer met regen. Dat bleef zo tot Burgos waar we op een Area CP kwamen gratis met vz 42.35066, -3.680204 er stonden daar 18 campers, gelukkig nog plaats voor ons. We stonden zo 2 km vanaf de stad waar El Cid heerste. We zijn er al eens 2 dagen geweest en hebben toen de bezienswaardigheden bekeken. Nu stonden we t.o. een groot winkelcentrum waar we naar de supermarkt zijn geweest en koffie hebben gedronken.

Op vrijdag 25 januari, na een rustige nacht, met zo 8 gr. en zonnig weer gereden door de Sierra Francia waar bij Béjar op 1186 m hoge berg La Covaltilla nog geskied werd. Mooi om te zien en er door te rijden. We gingen naar gratis CP met vz in Cáceres 39.480380, -6.366327. Wederom nog een plaatsje voor ons waarnaar de CP vol was. We hebben een fikse wandeling gemaakt naar het historisch centrum. De weg ernaar toe liep nogal omhoog en door de leuke straatjes kwamen we op de Plaza Mayor met zijn mooie gebouwen en druk bezette terrassen. We hebben er wat gedronken voor dat we weer richting camper gingen.

Zaterdag 26 januari werd het onderweg naar de ferry in het zuiden al 17 gr. Dat was wel wennen maar zeer aangenaam. Eerst onze gasfles laten bijvullen bij de Repsol (ja we koken en verwarmen met autogas). Dat kon op de A7 afrit 110B op deze weg afrit 80 naar de Repsol N 36 11’59” W 5 30’53”. Na het tanken veel inkopen doen bij de Lidl en Carrefour van dingen die ze niet hebben in Marokko. Deze winkels liggen bij elkaar zo ook het agentschap van Carlos 36.10.45, -5.26.28 voor de open tickets Algeciras Tanger Med á E 180,- retour. We wilden een enkele reis deze kostte echter E 190,- dat we maar raar vonden. We twijfelen nu of we na Marokko met de boot naar Italië/Griekenland gaan of over de weg. Op de parkeerplaats bij Carrefour gedoogd 36.18006, -5.44027 voor overnachten.

Op zondag naar de haven. Op de A7 afrit 108C Puerto Norte de weg wijst zich vanzelf volg de borden naar Tanger of Cueta. Aldaar ga je in de rij voor de maatschappij waar je bij geboekt bent en ga je je melden met je ticket en pasporten voor de overtocht. Wij stonden in de rij toen ik Thole en Everdien Feith naast ons zagen staan. Leuk weerzien nadat we kennis hadden gemaakt met hen in 2017 in Marokko. We hebben de overtocht met elkaar gebabbeld. Na de overtocht die om 11.30 uur vertrok en haast 2 uur duurde i.p.v. 50 minuten omdat er nogal wat tegenwind stond van bf 5 gingen we beide over de autoroute naar Ashila waar we op de boulevard bij een parkeerplaats en restaurant overnachten. We betaalden daar 40dh is ongeveer E 4,- en je kon er het toilet legen. Onderweg hadden we nogal wat bewolking en werd 15 gr. We zagen veel groen en veel water op de landerijen staan.

Verder naar het dorp gewandeld voor de pinautomaat en gekeken hoe laat Maroc Telecom open ging voor een internet simkaart. Wij kwamen erachter dat we ons doosje met de dongel en maroc simkaart vergeten waren. Gelukkig vond ik mijn mifi (gebruik voor telefoon, tablet en laptop) nog terug in een mandje. ’s Avonds bij Thole en Everdien geborreld en uit het restaurant onze maaltijd thuis laten bezorgen. Jaap at kalamaris en ik een dorade alles met patat, brood en sla omgerekend kwam dat op E 12,-

Maandag 28 januari waren we een week onderweg. Na een nacht met ruisende zee naar Maroc Telecom voor een internet simkaart. Wat was het er druk we zijn er zowat 1 ½ uur geweest. Toe alles in orde was hebben we eerst aan de overkant op een terras in de zon koffie gedronken. Thole was al doorgegaan naar een camping aan de kust, wij besloten naar het binnenland te gaan. We reden eerst een stukje tolweg daarna door heuvels en dorpjes over weg 4208 en 408 (de weg redelijk met af en toe een paar gaten) naar Ouezanne CP bij Motel Rif 34.772177, -5.544675 met alle vz incl elektrisch en lekker warme douchen voor 100 dh (E 9,60). Wifi had je bij de receptie en bij het restaurant kon je met 20% korting eten. Er stonden enkele campers. Wij zijn niet verder geweest dan het restaurant.

Nanda

Zo zo, das een heel verhaal. Gelukkig dat jullie de kracht hebben om naast moeilijke en emotionele tijden ook weer voor de zon en het avontuur te gaan. Ik ben trots op jullie en ga weer fijn meelezen. Liefs

jantje

een heel fijne reis xx

Gerrie en Wim vd Linde

Al een flink stuk afgelegd.. een mooie reis verder.
We volgen jullie en horen weer van de komende tijd en verhalen.
Groeten, Wim en Gerrie

Gerda en Fred

Leuk jullie belevenissen te lezen, geniet ervan en wel goed uitkijken onderweg

Astrid

Al met al dus toch snel gedaan en goed in Marokko aangekomen. Fijn om te lezen. Heel veel plezier en veilige kilometers toegewenst. Mocht je leuke dingen tegen komen met veel kleurtjes en echt Marokkaans dan mag je het gewoon meenemen hoor hahahaha.. en Geurolie ook heel welkom als het maar niet naar fruit ruikt maar echt oosters. xxxxx

Martin en wil

Heerlijk alweer een eind op reis,ben jaloers op jullie.
Geniet er lekkker van.