JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Marokko januari 2019 periode 7

Camperreis Marokko januari 2019

Periode 7

Zondag-maandag 24/25 februari. Vanaf Tiznit was het maar 16 km naar Aglou Plage. We kwamen aan op Camping Aglou Plage, 29.80365, -9.82754, een grote camping E 9,90 inc. el. en alle vz, wasmachine, wifi, een winkel en restaurant. De camping heeft ruime plaatsen en als je hoog staat kijk je over de het strand en de zee. Toen wij er waren kwam de Acsi club met 14 Nederlandse campers binnen. De mensen maken een toer door Marokko en het beviel hun prima. Wij hebben een wandeling gemaakt naar het strand waar we een kleine promenade zagen met wat restaurantjes. Het kleine dorpje heeft niet veel te bieden. Wel kon je eindeloos langs het strand wandelen. Op de parkeerplaats van Hotel Aglou Beach kon je ook staan met de camper voor E 4,50 p.d. Er stond echter niemand. We hebben de camper wat opgeruimd en een kleine was gedaan die je kon ophangen aan gespannen waslijnen achter de douche. We hebben heerlijke dagen gehad met 27 gr.

We waren met de was samen naar het toiletgebouw gelopen. Jaap doet dan altijd de camper op slot want je kan niemand vertrouwen zeg tie altijd. Nu was hij dat vergeten te doen. Bij terugkomst gaat hij gelijk naar binnen kijkt op de wegstop plek en zegt dan “WE ZIJN BESTOLEN” Mijn hart gaat gelijk kboem, kboem. Ik zeg nog hoe kan dat nou we zijn amper ff weggeweest en je stopt alles, portemonnee, paspoort etc. altijd goed weg. Afijn wij samen alles nog een keer nakijken, heeft hij alles op een andere plek neergelegd, wat een opluchting. Ouderdom, vergeetachtig etc.

Dinsdag 26 februari. Vanmorgen naar Tiznit om naar de bank te gaan, tanken bij de Shell en nog wat boodschappen in de ruime gesorteerde supermarkt bij het tankstation. Daarna vertrokken voor een mooie trip door het Anti Atlas gebergte naar Tafraoute. De R104 was nogal met veel bochten en verschillende hoogtes. Over de Col Kerdous op 1258 m waar je bij het Hotel met dezelfde naam een mooi uitkijkpunt hebt. Je rijdt door dorpjes en op de flanken van de bergen veel argan bomen. Door de warmte was het helaas wat nevelig boven het gebergte, jammer voor de foto’s. We kwamen De Vallée des Ammeln, het keteldal, waarin Trafraoute ligt binnen en zagen links en rechts erg veel campers staan. Wij zijn eerst naar Camping 3 Palmiers, 29.72154, -8.9793J gegaan met alle vz E 9,-. De eenvoudige kleine camping stond bomvol maar wel mooi aan de rand van het gebergte. De beheerder sprak Nederlands hij had jaren in H.I. Ambacht gewerkt. Wij stonden er net toen we Co en Lia de Keizer zagen lopen. Wij lezen hun web site, www.dekeizersreizen.nl, met erg veel info over o.a. Marokko. Kennis gemaakt en een praatje over het vrij staan in het dal. Wij hebben een kleine wandeling gemaakt richting het dorp, nou dat viel niet mee met een temperatuur van 34 gr. Terug bij de camper kwamen Thole en Everdien langs lopen op weg naar hun camper. Even bij gepraat en van hen de tip om vrij te gaan staan in het dal. Je kunt ergens gaan staan en dan komt iemand van de gemeente E 1,35 p.d. ophalen voor het staan. Er zijn geen vz wel kun je het toilet legen bij de vuilstort achter aan het terrein en er staan een aantal vuilnisbakken. Jaap is gaan kijken hoe het er daar bij staat en we besloten de volgende ochtend daar heen te gaan.

Woensdag 27 februari t/m zaterdag 2 maart. Wij zijn naar een mooie plek, 29.720471, -8.983792, in het keteldal gegaan. Een mooie ruime vrije plek in een prachtige omgeving. Je krijgt geen genoeg van de bergen met zijn granietrotsen om je heen. Iedere periode van de dag kleuren de bergen anders naar gelang de zon erop staat, prachtig om te zien. Op woensdag is er markt in het authentieke Marokkaanse dorp met +/- 8000 inwoners. Sfeervol met alle kraampje met lokale en streek producten. Er is in het dorp een overdekte groenten hal en een hal met allemaal slagers. Verder lekker op een terras zitten en je ziet het Marokkaanse leven aan je voorbij trekken. Ons viel op dat de vrouwen veel in het zwart gekleed gaan en ook het gezicht bedekken. Foto’s maken is nog steeds moeilijk.

Op de 28e was er de opening van het Amandelboomfestival. Dit ging gepaard met een paarden show die Fantasia genoemd word. Veel camperaars die erbij aanwezig waren met sommige die een stoeltje hadden meegenomen, want het feest moest om 16.00 uur aanvangen maar begon pas om 17.00 uur. Er verschenen ruiters op paarden die mooi opgetuigd waren. Er werd een paar maal proef gereden voordat men in volle galop met buiskruit schoot. Later op de avond kwam er muziek en werd er op pannenkoekjes en flesjes water getrakteerd. De Fantasia’s kennen een lange traditie die terug gaat tot de 8e eeuw, de gouden tijd van de islamitische heerschappij. Ze dienden om de vijand te intimideren en tevens als schouwspel voor koningen en sultans, als een toernooi achtig ceremonie. Het afvuren van het geweer in volle galop stamt w.s. uit de tijd dat het buskruit was uitgevonden, het zorgt voor een spectaculair effect.

In het dorp waren een aantal kramen met lokale producten en er was een podium waarop ’s avonds muziek uitvoeringen gegeven werden. Er werden op de dag ook wielerwedstrijden met vrouwen gehouden en handbal wedstrijden voor de jeugd. Drie dagen feest die goed door de lokale bevolking bezocht werd. ’s Avonds bij de muziek uitvoering werden er voor de vrouwen stoeltjes neergezet. De mannen stonden aan de andere kant van het feestterrein.

Wij hebben iedere dag in de omgeving mooie wandelingen gemaakt. Op de cp kwam er van alles langs, ’s morgens de bakker E 0,19 voor een stokbrood, je kon de was meegeven 4 kg voor E 3,80, een 2 persoons pizza werd gebracht voor E 8,50 en Harirasoep voor E 1.90 per kop. De waterwagen reed regelmatig langs en 200 l kostte E 3.80. Verder kon je van alles aan je camper laten maken en zonnepanelen bestellen. Thole en Everdien kwamen borrelen en van hen kregen we weer veel tips van camperplekken. We hadden het ‘s nachts niet warm op 953 m hoogte zo rond 4 gr buiten maar overdag werd het steeds tussen de 23 en 28 gr. We hadden het erg naar ons zin maar moesten nog een eind naar het noorden reizen en dat wilden we met diverse tussenstops doen.

Onze dochter heeft de boot van Tanger naar Savona in Italië op 25 maart gereserveerd. Wij gaan dan verder naar Griekenland om bij vrienden op de katten te passen. Zij gaan 2 maanden naar Nederland. Wij konden in Marokko met ons Marokkaanse internet kaartje de boot niet reserveren. Grimaldi Line kende de server niet.

Zondag 3 maart. Wij wilden vanmorgen vertrekken startaccu leeg. Teveel apparatuur geladen via het omvormertje, dom dom dom. Terwijl we een zonnepaneel hebben en die we te weinig gebruikt hebben om telefoons, tablet, en laptop te laden. Jaap naar een garage in het dorp en kwam op de brommer met een monteur terug met een start accu. Nou dat was zo gepiept en dat voor E 4,50. Wij vertrokken wel wat later maar waren allang blij dat het geen ander mankement was dan een lege accu. Jaap had al zoiets als we thuis zijn moet er wat veranderd worden aan het laad schema via het zonnepaneel naar de start accu. De rit terug naar de kust was weer erg mooi door het Atlas gebergte. Je krijgt geen genoeg van de overweldigende natuur die aan je voorbij trekt. We gingen naar een klein plaatsje aan de kust gelegen Sidi Rabat. Dit ligt naast een Nationaal Park Souss Massa. Wij zijn gaan staan op een parkeerplaats naast Auberge les Dunes, 30.086221, -9.663690, betaalde E 3.60 met water op de parking en konden van de heerlijke douches, lozen in het hotel. Ook was er een restaurant met lekker Marokkaans eten. Wat we daar gedaan hebben lezen jullie volgende keer.

jantje

Het is weer een heel mooi verslag en mooie foto s

Andrea

Wat een prachtige reis weer! Ik geniet van jullie verhalen en foto's! Goeie reis nog verder richting Griekenland. xx

Huub en Ria

Wat hebben jullie weer veel moois gezien,en'n geluk dat er niet is ingebroken,alleen voor de temp.zou ik zo Nederland uitgillen,het was hier weer bar en boos,storm,onweer sneeuw en erg koud.Dus wat dat betreft kunnen jullie beter daar blijven.Weet je al wat Griekenland voor weer heeft?? Lieve Diane en Jaap nog heel veel camperplezier en verder heel veel groeten van ons.

Astrid

Hahaha ik zie hem al achterop de brommer zitten hoor. Ik zag de datum van de oversteek staan in het verslag. Dat gaat al opschieten, het zo eind van de maand. Jammer van het bellen dat het niet lukt maar het inspreken ging ook prima hoor ik kon je goed verstaan. Ga nu evben de foto's bekijken. Veell liefs van mij.

Marco Westland

Hoi Jaap en Diana,
Mooie verhalen, die me inspireren om zeker een keer naar Marokko te gaan. Voorlopig eerst een trip naar Schotland met mijn zus Elsa. Beetje rondkijken en whisky proeven. Heb nog geen zin om alleen op pad te gaan. Genieten jullie maar lekker samen. Groetjes aan de bekenden in Griekenland!