JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Marokko januari 2019 periode 8

Camperreis Marokko januari 2019

Periode 8

Maandag/dinsdag 4-5 maart. Wij hebben jullie verlaten bij aankomst in Sidi Rabat bij Auberge la Dunes. Voor ons een fijne plek aan het strand en alles in de buurt. Wij hebben ’s avonds heerlijke tajine in het restaurant gegeten. We gingen iedere dag koffie drinken op het terras. In het piepkleine dorp, waar geen straten zijn maar zandpaden, is er 1 winkeltje voor brood, eieren, yoghurt en veel snoep. Wij zijn eerst naar het vissers strand gewandeld. Zij vissen nog op traditionele wijze met kleine vissersbootjes op zee. Zij hebben tegen de rotskust huisjes in allerlei vormen gebouwd. Er is o.a. ook een theerestaurantje en een restaurantje waar de eigenaar bij de campers komt vragen om daar te komen eten. Hij serveert er, volgens een camperaar, heerlijke mosselen. Wel aan te raden van te voren een prijs af te spreken anders kom je voor een verrassing te staan. Toen wij er gingen kijken kwamen er diverse busjes met toeristen dit authentieke stukje strand bezoeken. Met 25 gr was het er goed toeven.

We zijn ook een fikse wandeling van 3 uur gaan maken naar het Nationale Souss Massa park. Dit park loopt naast de rivier de Souss die uitmond in zee. Het park is beroemd omdat hier de heremiet ibis broed en dat gebeurt verder in maar 2 parken in Marokko. Wij hoopten deze bijzonder vogel ook te zien maar helaas niet gezien. Wij kwamen een parkwachter met gasten tegen en die vertelde dat als ze voor de dag kwamen meestal aan de rand van de zee te zien zijn. Wij zagen alleen veel sternen. Wel is het park erg mooi om te wandelen en zagen we veel gekleurde bloemen en struiken. De rivier de Souss had volgens ons nog veel water. Wij hebben met Nederlanders gepraat op de cp die er al 13 dagen stonden en vertelden dat ze er maar niet weg kwamen. Wij gingen na 3 dagen verder maar komen er zeker terug zo fijn vonden we het er.

Woensdag 6 maart. Vanmorgen eerst naar de Carrefour in Agadir. De trip ernaar toe ging door een landbouwgebied met erg veel kassen. We hebben weer voorraad voor een dag of 4 ingeslagen en hebben heerlijk koffie gedronken op een terras. Wij geniet iedere dag wel van de lekkere koffie die ze in Marokko serveren. Ik meestal een nos nos, soort koffie verkeerd met opgeklopte melk, en Jaap een espresso. Vanaf Agadir reden we door een heuvelachtig gebied met bananenplantages naar een gratis parking boven op een klif in Imsouane, 30.8337, -9.79902. Op deze mixparking mogen 10 campers overnachten er zijn geen vz. Wij stonden er met een 6 tal campers. Het uitzicht is er prachtig over de rotsen en de zee. Er stond een huis in de buurt waar vandaan en jongen kwam vragen of we wat wilden eten. Helaas stak er ’s nachts een flinke wind op zodat de camper lekker stond te schudden zodat wij er weer vertrokken, anders hadden we daar wel een paar dagen willen vertoeven. Vanaf de parking zou het 300 meter naar het dorpje en vissershaventje zijn.

Donderdag/zondag 7-10 maart. Vanmorgen omdat er veel wind werd verwacht de komen de dagen naar gemeente camping Kaouki Beach, 31.350661, -9.794340 gegaan. Een camping met alle vz, wasmachine, wifi, zwembad. Het elektrisch is niet best, voltage is niet genoeg voor het koffiezet apparaat. Wij betaalden E 6.30 p.d. zonder elektrisch. Dit kleine dorp is een waar surfparadijs. Je zag overal borden voor les en huur van de planken. Met een mooi lang strand werden er ook paarden en kamelen verhuurd voor en ritje. Wij zijn iedere dag naar de restaurantjes gewandeld waar je lekker goedkoop kon eten, b.v. een vis menu met alles erop en eraan voor 2 personen E 9,-, of wat drinken. Er zijn ook 2 winkeltjes. Op de camping kon je iedere morgen vers brood halen en er kwam een groenteboer langs die af en toe ook vis te koop had. Ondanks dat er de eerst dagen veel wind stond was de temperatuur steeds zonnig en tussen de 20 en 25 gr. Je hoort ons niet klagen.

Wij zagen in het journaal dat er gedreigd wordt een Islamitisch lyceum te sluiten en daarbij viel het woord Salafisme. Onder camperaars wordt er weleens gediscussieerd hoe dit in Marokko is. In een 10 jaar tijd zie je meer orthodoxe moslims, herkenbaar aan helemaal gesluierde, nikab of boerka dragende vrouwen en mannen met lange baarden vaak met een wit mutsje. Wij zagen hiervan nogal wat mensen in Trafaoute.

Je hebt in het Salafisme 2 stromingen in de Islam, de Soennieten en Sjiieten, Marokko is een Soennitisch, Iran b.v. een Sjiitisch land. Een stroming binnen het Soennisme is het Salafisme een conservatieve stroming. Deze is ontstaan in de 18e eeuw, aanhangers hiervan baseren zich op het hele vroege begin van de Islam, vanaf de profeet Mohammed en de 1ste 3 generaties moslims (Salaf betekent voorouders of vroegere generaties).

Het Salafisme beschouwd alleen als autoriteit de Koran en de uitspraken van Mohamed. Ze houden er simpele geboden en gebruiken op na en leven deze leefregels erg streng na en verwerpen elke afwijking van hun eigen leer. Enkele van deze leefregels zijn de strenge scheiding tussen mannen en vrouwen, mannelijke Salafisten zullen weigeren een vrouw de hand te geven. Men is wars van persoonsverheerlijking en het maken van foto’s is dan niet toegestaan. Viering van verjaardagen, ‘wereldse’ feesten of deelname aan de democratie is niet toegestaan.

Salafisme is niet het zelfde als jihadisme, sterker nog er zijn 3 sub stromingen binnen het Salafisme, waarvan er 2 het gebruik van geweld sterk veroordelen.

-Puristische Salafisten, zij verwerpen geweld

-Politieke Salafisten, ze verwerpen geweld maar zijn niet tegen politieke deelname

-Jihadistische Salafisten, zij zijn voor gebruik van geweld om hun geloof te beschermen, bekendste natuurlijk de verderfelijke IS.

Hoe zit het nu in Marokko? Salafisme bestaat wel degelijk in Marokko, je zou kunnen zeggen dat het land er mee worstelt, dat het waakt voor radicalisering.

De Marokkaanse regering probeert het Salafisme in te perken, per 01-01-2018 geldt er een verbod op de verkoop van boerka’s, ze mogen nog wel gedragen worden. Nu worden er nog weinig boerka’s gedragen in Marokko, wel nikabs, het verschil ertussen dat boerka’s het gezicht volledig bedekkend is en bij de nikab de ogen zichtbaar zijn. Ook is een bekende Salafist , die deel nam aan de verkiezingen een paar jaar gelden, daarvan uitgesloten, op grond van zijn Salafisme.

De Marokkaanse koning speelt als ‘hoofd van de gelovigen’ een belangrijke rol. Hij staat een gematigde en tolerante vorm van de Islam voor en wil dit naar buiten uitdragen. Op alle mogelijke manieren probeert Marokko radicalisering onder Salafisten tegen te gaan, zij spreken daarom van discriminatie. Conclusie; Salafisme in Marokko bestaat maar wordt van officiële zijde tegengewerkt.

Maandag/dinsdag 11-12 maart. Naar Essaouira waar een Carrefour zit met een drankenwinkel. Wat boodschappen gedaan en een aantal flessen witte wijn ingeslagen. Wij zagen en hadden ook gelezen dat de camperplaats bij de boulevard was opgeheven. Wat daar de rede van is hebben we niet achterhaald. Wel zagen we bergen zand op de parkeerplaats liggen. Wij zijn naar het dorp gereden en hebben de camper in een zijstraat geparkeerd en zijn naar het leuke stadje gaan wandelen. De vestingmuren zijn sinds 1760 grotendeels nog intact en omgeven de medina. Zij staan op de Unesco Werelderfgoedlijst. Het Fort dat in 1506 door de Portugezen gebouwd is kun je nog bewandelen over de vestingmuren met een aantal kanonnen van Nederlandse afkomst. Zij zijn gemaakt in 1744 door geschutgieter Adrianus Crans die in dienst was van de VOC. Het stadje heeft een leuke haventjes, deze wordt momenteel vernieuwd. In de medina leuke straatjes met handelswaren en diverse zilversmeden die door een Joodse gemeenschap gesticht zijn. Er zijn een aantal mooie poorten w.o. de Bab es Sebaa die toegang tot de medina geeft en de Porte de la Marine uit 1769 die toegang tot de vissershaven geeft. Verder zie je veel restaurantjes en cafés. In de 60 jaren werd het plaatsje een hippie pleisterplaats. Jimmy Hendrix verbleef hier kort in 1969. Na diverse botsingen met de lokale gemeenschap trokken de hippies naar elders. Wij vinden het plaatsje erg sfeervol en komen zeker nog eens terug.

Wij zijn verder gereden naar Souiria Kedima waar een cp is zonder vz is 32.038574, -9.341851 . De gemeente haalt ‘s avonds E 2,70 op voor het staan. Je staat er mooi aan de boulevard en het strand. Er is een tent waar je kunt eten en vlakbij een winkeltje voor brood en café Tansift voor koffie. Deze vind je door recht voor de eettent het straatje in te lopen en 2x een weg over te steken. Het dorp stelt niet te veel voor en het wijkje bij de cp staat v.n. met lege vakantiewoningen . We hebben er heerlijk gewandeld over het strand en van 25 gr zon genoten.

Woensdag 1 maart. Vanmorgen wat bewolking. We zijn langs de kust gereden naar Safi. Deze stad is bekend om zijn aardewerk alhoewel het pottenbakkers vak aan het uitsterven is. We hebben een mooie wandeling door het stadje gemaakt richting soek. Na de koffie langs de slager en wat fruit gekocht. We zijn verder gereden naar de cp in Oualidia 32.731727, -9.043783. Er zijn 2 wc’s waar je het chemisch toilet in kan storten. We hebben een wandeling naar het strandje gemaakt en zagen een aantal restaurantjes daarna zijn we bij de mooie lagune, op 50 m v.a. de cp, gaan kijken. Door de harde wind voelde het fris aan en geen 25 gr zoals opgegeven. In de buurt van de cp een winkeltje voor brood. Naar het dorpje, met aantal winkels, was het zeker een 25 minuten lopen bergopwaarts.

Donderdag/vrijdag 14-15 maart. We zijn niet gebleven in Oualidia omdat er erg veel wind op de cp stond en je daardoor niet buiten kon zitten. We zijn door een mooi landbouwgebied gereden, onderweg watertappen bij een tappunt voor de locals, naar Sidi Bouzid. Op de mix-parking voor het politiebureau stond geen camper dus zijn we in het straatje recht voor het politiebureau gaan staan, 33.23.744, -8.551734. Voldoende ruimte en geen probleem om daar te staan. Aan de overkant winkeltjes en een snackbar. Ook aan het einde van de straat een etenstentje waar we lekker gegeten hebben. Jaap couscous met groenten, draadjesvlees en kip, ik had kip met patatjes. We kregen er nog brood bij, cola en vruchtensap en betaalden E 5,40 totaal. We zijn nog boodschappen wezen doen in een nieuwe Marjane. Deze had een goede sortering groenten en vlees.

We hebben flink gewandeld over de promenade en zijn eens gaan kijken op de begraafplaats. We zagen een Marabout, soort kapel, waar een hooggeplaatste geestelijk begraven ligt. Echter het graf was leeg en alles zag er verwaarloosd uit. Volgende keer meer over de resterende dagen in Marokko.

Marian

Mooie uitleg over het salafisme. En natuurlijk over de super mooie reis.

Wim en Gerrie

Heel veel geleerd met jullie verhaal, heel bijzonder om dit te beleven.

Huub en Ria

Jullie hebben weer veel gezien,'n leuk verhaal en 'n lust om te lezen.we wachten weer tot het volgende verhaal.Groeten van ons.