JaapEnDiana.reismee.nl

Zomer campertrip 2016 deel 3

Zomer trip 2016 deel 3

Woensdag 6 juli

Vanmorgen gingen we van de parking in Malbork gelijk weg met onze Franse buren. We hadden met 2 campers overnacht en heerlijk rustig geslapen. Ons doel vandaag naar de Hanze Stad Gdansk aan de Oostzee gelegen. Over goede wegen waren we er zo en gingen naar een parking die door Campercontact aangegeven stond als E 10,-. De Nederlands buren waar we een praatje mee maakte gingen weg. Nadat zij voor 2 nachten hadden betaald kwamen ze ons waarschuwen dat de prijs heel anders was als voor geschreven. Zij moesten voor 2 nachten E 60,- betalen. Nou dat was schrikken voor een plek met totaal geen voorzieningen. Het bleek dat je p.u. 6 zlotty moest betalen = E 1,38. Als je dan meer dan 48 uur staat loopt dat gelijk op. Wij zijn naar de stad gewandeld die op 300 meter van de parking lag. We hebben genoten van deze Middeleeuwse Stad met zijn fantastische gebouwen. Vroeger hete deze stad Danzig en was hoofdstad van het Koninklijke Pruisen. De Duitse marine viel op 1 september 1939 op de Westerplatte het Poolse leger aan. Duitsland en Polen waren in oorlog. Sinds de conferentie van Potsdam in 1945 behoort de stad bij Polen. De stad wierf grote faam in de jaren 80 onder leiding van Lech Walesa, elektromonteur op de Lenin-werf, de vakbond Solidariteit werd opgericht. Wij hadden van de stad de indruk dat we in Amsterdam liepen. De huizen hadden nogal een Nederlands uiterlijk, niet zo gek want er werden vele handels betrekkingen ontwikkeld. Het was er gezellig druk. Na een late lunch besloten om naar de kust te rijden. Daar hadden we een plaats op het oog, t.w. in Kluki, in het Slowinsky Park Klarodowsky. Van een camperaar hadden we de locatie gekregen van dit wijds natuurpark achter de duinen met mooie lagunes. Wij kwamen op een picknick plaats met een Dixy-wc (chemisch toilet) en picknick tafels. De plek was naast een woonhuis. Helaas was het onderweg erg gaan stormen en regenen en de temperatuur was gedaald naar 15 gr dus we hebben de rest van de dag knus in de camper doorgebracht. Gereden 207 km

Donderdag 7 juli

Vanmorgen nog wel veel wind en bewolking maar droog. Wij zijn naar de op 500 meter gelegen uitkijk toren gewandeld. Prachtig gebied met een mooie lagune. Men was er een steiger aan het bouwen ws voor de vissers. Wij hadden er wel wat langer willen blijven maar het weer zat tegen. Na ons chemisch toilet geleegd te hebben in de Dixie, deze was nog haast leeg, zijn we vertrokken. Wij wilden toch de Oostzee graag zien dus kozen we voor een plaats aan zee. Het werd Kolobrzeg. We hadden er geen camperplaats gezien maar er zouden wel parkeerplaatsen zijn. We vonden een 24 uur bewaakte parking aan de Kasprowicza 20, waar je met de camper ook mocht overnachten. Betaald E 4,06 uiteraard geen voorzieningen. Toen we de plaats binnen reden schrokken we van de drukte. Veel Polen vierde vakantie, veel winkels, horeca en op de stranden een drukte. Het was inmiddels zonnig en rond de 20 gr en dat was te merken aan de strandgangers. Wij stonden een 300 m van het strand dus een strand wandeling gemaakt. Er was op het strand een hippisch concours aan de gang. Volgens de vlaggen een internationaal gebeuren. Na wat gedronken te hebben op een terras terug naar de camper. Gereden 154 km

Vrijdag 8 juli

Het weer liet het niet toe dat we een paar dagen van het strand zouden genieten. We gingen dus op weg naar Wolin/Gogolice. We hebben de afgelopen dagen door het Pommers Merenplateau gereden. Dit gebied tussen de Duitse grens en Gdansk in het noorden van Polen is een erg mooi gebied van meren, bossen en mooie vlaktes. Wij zijn door leuke kleine dorpjes gereden op weg naar Wolin onze laatste stop voorlopig in Polen. Onderweg nog eens naar de Liddl om in te slaan, trouwens we zijn in grote winkelcentra geweest, zo mooi en groot, dat het Zuidplein erbij in het niet valt. In Wolin hebben we bij de Duitse Fam Lafrentz gestaan aan het Stettiner Haf. Deze hadden een verzorgde campercamping. Het weer was opeens erg zonnig, zo 25 gr en daar hebben we van genoten door de middag lekker te zonnen en lezen vlakbij het meer. Gereden 94 km

Zaterdag 9 juli

Vanmorgen werden we laat wakker t.w. 9.30 uur. We dachten dat het nog donker was maar buiten was er een dik wolkendek met miezer regen. Na het ontbijt de sani verzorgd, water getankt en betaald E 11,- voor 1 nacht. We gingen Polen verlaten en reden v.n. over de autobahn naar de bestemming Angermünde een historisch stadje. We vonden een mixparking aan de stadsmuur met 5 camper plaatsen. Gratis en je kon wel water en elektrisch gebruiken á E1,- per 2kw. Er was geen sani zuil, maar deze kon verderop wel gebruikt worden. Na de lunch liep je v.a. de parkeerplaats zo het stadje in. Bij de toerist info een plattegrond gehaald. Daar het zaterdagmiddag was waren alle winkels gesloten dus het was rustig. Via de Markt en het stadshuis naar de St. Marien kerk uit 1300. Daarna langs een aantal mooi vakwerkhuizen en bijzondere kunstwerken. Tenslotte gelopen langs de Heilige Geest Kapel uit 1300 en het monument Berliner Thor voor gevallene 1940-1945. Door het park langs de Pulverturm kwamen we weer bij de camper. Het weer klaarde op, we overlegde of we nog een wandeling van 15 minuten zouden maken naar het Mündesmeer. Daar had je een promenade en een aantal wandel en fiets paden. Gereden 157 km

Zondag 10 juli

Vanmorgen naar het Mündesmeer. Leuke wandelpromenade die in Angermünde de Skulpturenpromenade genoemd wordt. We zagen er een aantal bijzondere sculpturen van een soort hunebed stenen gemaakt door beeldende kunstenaars. We ontdekten er een Nederlander tussen t.w. Rob Schreefer met het werk Thor 1997. Daarna zijn we naar Beeskow a/d Spree gereden. Snelwegen vermijdend werd het een mooie toer met afwisselend landschap. In Trebnitz gestopt voor de koffie en het Slot Trebnitz op de foto gezet. We hebben wel wat omleidingen gehad, van weg onderbrekingen, zodat we 25km meer hebben gereden dan de trip was. We kwamen het stadje binnen bij een oude toren en gingen naar een campercamping waarvan de receptie onbezet was en het het geheel een doodse indruk gaf. In de app gekeken en zagen nog een CP bij het haventje aan de Spree. Leuk hoekje met sani voorziening en elektrisch voor E 11,-. Je kon een sleutel halen tegen een borg van 50 Eur voor de douche en was/droog gelegenheid. Inmiddels was het 27 gr en daar moesten we ook weer ff wennen. Gereden 125 km

Maandag 11 juli

Na het ontbijt voor we weggingen eerst het chemische toilet geleegd. Vannacht hadden we rustig geslapen ondanks de hitte van 30 gr in de camper. De trip vandaag ging naar Bad Muskau aan de rivier de Neisse. We vonden een CP voor E 11,50 met alles erop en eraan. Heerlijke warme douchen en in de wasbak ff een klein wasje gedaan. Het plaatsje ligt aan de Duits/Poolse grens bekend van het onder het Unesco Werelderfgoed park Fürst Pückler Park. Een zeer wijds park met wandel en fietspaden rondom een mooi kasteel. Wij zijn van de CP met de fiets naar het dorpje gegaan en daar hebben we door het park gewandeld. Het park dat zowel aan de Duitse als aan de Poolse kant ligt is van oudsher in diverse handen geweest. Ook is het nog in Nederlands handen geweest. Prins Frederik van Oranje had het gekocht in 1846 van graaf Von Hatzfeld. Na het park terug gewandeld via een Russische begraafplaats uit 1940-1945. Daarna nog de brug over de Neisse naar Polen. Daar zagen we veel Poolse markt tentjes, de meest nog gesloten ivm de middag pauze. Wij hebben bij de automaat wat zloty’s geïnd voor de komende tijd dat we weer in Polen zijn. Wij hebben afgezien van een bezoek aan Berlijn en besloten naar Auschwitz te gaan. Dit had door Polen wegens slechte wegen niet zo leuk geweest. Nu vanaf waar we zijn loopt er een nieuwe autobaan naar toe, beter voor de camper en onze ruggen. Gereden 91 km

Astrid

Mooi hoor en we hebben idd raar weer dan weer regen dan weer hottie. Jullie zien in ieder geval mooi plekken. xxxx

Wim en gerrie

Wat het weer aan gaat .... Net Nederland! Maar mooie indrukken van Polen gezien. Natuur en cultuur. Nog een goede reis verder.

14 juli 2016 12 uur.

hallo Jaap en Diana.
Wat een prachtige tochten maken jullie weer
Wij hebben het hier ook warm.
Nog veel plezier ,en wij kijken uit naar het volgende verhaal. Martin Wil.