JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaarstrip april-mei 2018 periode 1

Zondag 1 april. Na alle ziekenhuis perikelen, 2 huidplekjes verwijderd, zijn we op weg gegaan naar Portugal. We hebben naar het weer daar gekeken en dat was voor ons de aanleiding om er naar toe te gaan. We gingen weg met een temperatuur van 12 gr met onderweg naar Frankrijk zon, wolken en af een toe regen. We kwamen op de gratis cp in Meung sur Loire, coord. 47.823342, 1.698037 terecht. Je kon er lozen en voor water en elektrisch moest je betalen. Er was bij de sportzaal een wc. We hebben een klein wandeling gemaakt naar het het dorp.

Maandag 2 april. Na ruim 500km kwamen we al dicht bij de Spaanse grens uit in Urrugne. Er waren bij de supermarkt van Leclerc 8 plaatsen voor campers, 43.375169,1.675812 gratis zonder voorzieningen. De trip ernaar toe was door het mooie gebied van Les Lndes en het werd steeds warmer. Het was er 22 gr. We stonden naast de benzine pomp maar haden daar geen last van. Niet meer weggeweest.

Dinsdag 3 april. Naar Spanje. We hebben de grootste trip via de auto route gereden want we wilden zo gauw mogelijk naar het zuiden. De hele weg naar Salamanca hebben we erg veel wind en af en toe een bui gehad het was met de wind niet leuk om met de camper te rijden. We zijn in Pollos gestopt op een cp bij een benzine station, daar hebben we (gratis) geloosd en water getapt. Je kon er ook overnachten maar het was er onaantrekkelijk en je stond vol in de wind. Al gauw besloten door te rijden en kwamen terecht op een gratis cp in Salamanca een groot parkeerterrein naast een brug 40.959564, 5.674433. We stonden net toen het begon te regenen, niet meer weggeweest. We hadden deze plaats verleden jaar al goed bekeken en er toen erg van genoten.

Woensdag 4 april. Vandaag naar Portugal. We kwamen terecht op een grote parkeerplaats in vesting stadje Elvas 38.879065, -7.173298, geen vz er was wel een toiletgebouwtje maar dat was gesloten. We stonden naast het Amoreira Aquaduct dat in 1622 voltooid werd. De steunen en 843 bogen doorkruisen de vallei. We hebben een klein wandeling gemaakt en ontdekten bij de aan de overkant gelegen benzinepomp een kleine supermarkt en een winkeltje waar we een internet kaartje kochten van 5 Gig voor E10,-. De klim omhoog naar het stadje hebben we niet gedaan.

Donderdag 5 april. Vanmorgen naar het Militaire Fort St. Luzia uit 1641 gereden. Entré E 2,- We hebben door het goed onderhouden fort gewandeld en het kleine museum bekeken. Vanaf de top had je een mooi gezicht op de omgeving en Elvas.

We zijn verder gereden door het prachtige gebied Alentejo naar Evora. In de midle of nowaer kwamen we een Intermarché tegen waar we boodschappen deden. De benzine pomp bij de winkel getankt. Gaven de credit card kon de man niet. Toen de gewone betaalkaart kon hij ook niet. Gelukkig had de winkel een atm zodat we geld konden halen. In Evora geparkeerd op een grote parkeerplaats, 38.566049, -7.907055 vlakbij de oude stad. We hebben de Capelo des Ossos en de St Franciscus kerk uit de 13 eeuw bezocht. In de Capelo zag je de duizenden botten van de monniken waarvan de binnenmuren waren opgebouwd. Daarna naar de Kathedraal van Evora uit 1280 met een prachtig interieur. Hier waren in het verleden 4 `Japans prinsessen op bezoek die voor het eerst een orgelconcert bijwoonden. Daarna naar de restanten van een Romeinse tempel. Deze tempel werd (onterecht) genoemd naar Diana de Romeinse godin van de jacht. De oorsprong 1e eeuw na Ch. Na wat gedronken te hebben op de Praça do Giraldo (waar ook de toerist info zit) zijn we door gereden naar het 23 km verder gelegen Viano do Alentejo. De gratis cp 38.339335, -8.010714 met vz lozen en water net buiten het stadje was erg rustig. Wel had je blokken nodig want het liep er nogal schuin.

Vrijdag t/m zondag 6-8 april. We reden door het prachtige gebied van de Alentejo met pijnboom bossen heuvels en meren naar het gebied van de Algarve. We kwamen aan in het stadje aan de Guadiana rivier Vila Real de San Antonio. De cp 37.199807, -7.414585 naast de haven had vz wifi, lozen en water en kostte E 4,50 p.d. Wij hadden en mooi plekje aan het water en keken naar het tegenover gelegen Ayamonte in Spanje. De rivier is de grens. V.R.S. Antonio werd gesticht na de aardbeving in Lissabon in 1755. Het werd grotendeels uitgebreid in 1774 met dezelfde architecturale en bouwtechnieken die werden gebruikt bij de wederopbouw van Lissabon na de ramp. Het is een mooi schoon stadje. Op de cp, waar zeker zo 50 campers stonden, met veel NL’ers waar we een praatje mee maakten. We hebben het gezellige stadje verkent met zijn vele winkeltjes, terrassen en horeca. Ook een Vodafone winkel en wat grote supermarkten Lidl en Intermarche zijn er. We hebben heerlijk een grote dorade gegeten bij het naast de cp gelegen visrestaurant. Verder bleven we hier een aantal dagen want het weer was onbestendig, zon, regen en onweer maar toch tussen 18 en 20 gr. We zijn wel iedere dag wezen wandelen en hebben tussen de buien door lekker op een terras gezeten.

Wim en Gerrie

Leuk te lezen over jullie reis. Ook wij waren in Portugal, geweldig om jullie ervaringen en over, mooie bekende stadjes en plaatsen te lezen.
Veel plezier, en goede reis.

Ria en Huub

Jullie hebben weer veel gezien en lekker genoten.Is het weer nu wel goed??Nog 'n Hele fijne tied en Groeten van ons.