JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Marokko januari 2019 periode 2

Camperreis Marokko januari 2019

Periode 2

Dinsdag 29 januari. Met motregen vertrokken uit Ashila. We reden door een mooi groen landbouw gebied en dorpjes waar meisjes de schapen hoeden. Veel vrouwen werkten op het land. Mannen reden op ezeltjes met takkenbossen, reden de tractoren en verzorgden de koeien. We zagen helaas ook veel zwerf vuil van plastic tasjes en flessen. We waren op weg naar Meknes en kwamen langs de opgravingen van een Romeinse stad in Volubilis uit 25 n. C. die we bezochten. Intree 70 Dirham= E 6.30 en zeer de moeite waard. Een omvangrijk terrein met een museum waar veel ornamenten stonden, restanten van huizen met mooie mozaïeken, een ruïne van een basiliek en forum. Je kon er haast een dag voor uittrekken om alles goed te bekijken. Wij hebben er 3 uur rondgewandeld. De opgravingen lagen mooi aan de voet van het Zerhounmassief en dankt zijn naam aan de veranderlijke bergwinden (walili) die hier ontstaan. De stad werd gesticht door de Romeins-Berberse vazalkoning Juba II en beleefde zijn bloeitijd in de 3e eeuw. In Meknes kwamen we terecht op een mixparking waar je kon overnachten voor E 4,50 vlakbij de poort Bab Mansour 33.89069, -5.56422. Het was inmiddels zonnig en 17 gr. geworden.

Meknes werd gesticht in de 12e eeuw en werd in de 14e eeuw hoofdstad van het land. Wij hebben een leuke wandeling gemaakt door het authentieke stadje met Marokkaanse sfeer. Helaas was het mausoleum van Moulay Isma’il gesloten. Hij was de Magherebijnse Zonnekoning. Hij liet de grootste stallen van het land bouwen en bezat 30.000 slaven en huwde 500 vrouwen. Zijn spilzucht bracht het rijk op de rand van de afgrond. We hebben de ingang van de koninklijke golfbaan gezien, het sfeervolle Place El Hedim, de mooie poort Bab Mansour en door de oude binnenstad gewandeld.

Op woensdag 30 januari naar Fes. Wederom een koningsstad gebouwd op 7 heuvels en wordt door de inwoners de “Parel van de Oriënt” genoemd. We reden er naar toe over een soms slechte weg en kwamen aan op camping Diamant Vert 33.98728, -5.02085 en betaalden E 9,-. De camping is met alle vz en lekker warme douchen. Met regen wel wat modderig. In het restaurant kon je goed eten. Daar de camping 4 km buiten Fes lag met een taxi á E 2,25 naar het Paleis van de Sultan (Dar El Makhezen) gelegen bij het nieuwe Fes (Fes El Djedid), het stadsdeel dat in 1276 als nieuwe residentie voor de Merinidensultans werd aangelegd. Het paleis is niet toegankelijk voor publiek want is nog steeds in gebruik door de koning wanneer hij Fès bezoekt. Wij zijn door poort Bab Semmarine de soek in gelopen en door de poort Bab Mechouar er weer uit. Langs de tuinen Jardins du Boujeloud en de moskee Boujeloud naar de oude Medina. We gingen er binnen door een mooie poort Bab Boujeloud om door de medina te slenteren. Erg sfeervol met veel handwerklieden, kruidenwinkels en schoenmakers. Een aantal moskeeën met mooi houten reliëfs boven de ingang. Om de stad met zijn aparte wijken voor meubelmakers, pottenbakkers en leerlooiers te bekijken kun je wel 3 dagen uittrekken, als je dat allemaal wilt zien. Wij namen en taxi terug naar de camping en betaalden toen E 4,50 wat duurder dan op de heen weg.

Sinds we in Marokko zijn is het weer wisselvallig. Vergeleken met Nederland waar er sneeuw en vrieskou heerst, wel een lekkere temperatuur. Op de dag soms bewolking en af en toe een buitje maar wel rond 15 gr. In de middag zonnig en zo rond 18 gr. en ‘s nachts is de temperatuur rond de 9 graden. Wij rijden een route van oost naar west. We gaan eerst over het Midden Atlas gebergte richting Sahara. Daarna via het zuiden, met nog uitstapje naar valleien, naar de kust waar het aanzienlijk warmer is.

Vandaag 31 januari maar 32 km gereden naar Sefrou 33.820192, -4.842931 waar een (gesloten) terrassencamping lag. Wij hadden deze camping van een camperaar. Een vriendelijk man en zijn gezin wonen er in een klein huisje. Hij kwam gelijk naar ons toe en we konden er blijven staan en van hem elektrisch krijgen. Hij vroeg 50dh=E 4,50 voor het staan. Ook vroeg hij of we water nodig hadden. Daar wij geen service verwachten waren we zelf al ruim voorzien. Het was er wonderschoon staan met een prachtig uitzicht over Sefrou. Het plaatsje lag op 900 m hoogte aan de uitlopers van het Massief du Kandar. Voor het eerst zo 17 tot 20 gr. dus stoelen naar buiten en genieten van de zon. Wel verdient na de drukke dagen in Meknés en Fès. Sefrou staat bekend als handelsstad want er zijn heel wat uitgestrekte fruit boomgaarden in de omgeving. Ook in de omgeving een kloof, Oued Aggai, met watervallen en grotten. Er is in het ommuurde stadje een medina met verschillende soeks die bekend zijn om hun tapijten, houtsnijwerk en siersmeedkunst. Wij vonden het te ver om naar toe te lopen en genoten van een dagje rust.

Leendert Boudesteijn

Wel even in een andere wereld, avontuurlijk en leerzaam. Een prachtige reis en geniet ervan.

Astrid

Op naar de Sahara met mooie wisselende kleuren. Weer erg leuk om jullie zo te volgen op jullie avontuurlijke reis. Let weer goed op elkaar xxxxx van mij

Petra en Rob van Heumen

Hoi Diane en Jaap, vandaag gearriveerd in Tata. Zijn benieuwd waar jullie intussen zijn. Wij reizen richting kust.

Gerard Braber

Hoi Diana en Jaap. Wij zijn ook in Marokko. We staan nu in Merzouga. Aan de rand van de Sahara. Zijn reeds in diverse steden geweest. O.a. Cassablanca en Marakesh. Misschien zien we elkaar onderweg. Groetjes Jeannette en Gerard.

Diana de Leeuw

Hoi Gerard en Jeanette. Wij zijn ook onderweg naar Merzouga. We denken daar over 3 dagen te zijn. Zijn nu in de Dades kloof. Wie weet zien we elkaar nog. Heb helaas geen goed mail adres voor contact.
Groet Diana

Gerard Braber

Hoi, je kunt sturen naar gerard.braber@telenet
Be of gerard.braber@live.be.

Lijkt me leuk jullie te zien. Het is hier prachtig (weer).

Groetjes.