JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Marokko januari 2019 periode 3

Camperreis Marokko januari 2019

Periode 3

Op vrijdag 1 februari door het begin van het Midden Atlas gebergte gereden. Voordat we gingen rijden lag Jaap zijn bril niet meer op zijn vaste plaats in de camper. We konden hem niet meer vinden ws ergens laten liggen, dus zijn zonnebril op sterkte maar zolang gebruiken. We reden over de Col du Kandar op 1350 meter. Gelukkig een goede weg maar helaas werd het wel steeds bewolkter en ook veel wind met uitschieters naar 6bf. Wij wisten dat er onweer, regen en wind aankwam maar verwachten dat pas laat in de middag. Wij reden weer door een prachtig gebied. Bij Ifrane heb je een nationaal Park. Op 1455 m hoogte gingen wij naar Azrou Euro Camping Emirates 33.44325, -5.19113 met alle vz en elektrisch 60dh en 20dh voor het elektrisch = E 7,20. De camping lag op een hoogte van 1466 m. De protserige camping ligt tegen een heuvel en is in opdracht van een Sjeik gebouwd. Er is een groot toeristen centrum bij en het hotel is wel gereed maar nog niet in gebruik. Er waren op het camping gedeelte 2 goede sanitair blokken met heerlijk warme douchen. Er stond een tent met een zitje en een klein zwembad waar in eenden verbleven. Ook was er een barretje waar je wat kan eten. Deze was echter gesloten. Het uitzicht over de omgeving was erg mooi. Op de camping stonden een Duitser met een 4x4 camper en een Fransman. Zij gingen echter weg nadat wij aangekomen waren. Laat in de middag kwamen er nog 3 campers aan allen Fransen. In de omgeving is er een klein skigebiedje en een makaak-apen bos met enorme oude ceders. We hebben wat rond gewandeld maar het was zo koud met de wind en maar 9 gr. dat we gauw naar binnen gingen en het kacheltje aan deden. We hebben in deze streken slecht internet, dikwijls 2G en dan ontvang je haast geen website. We vermaken ons dan met een spelletje op de tablet en een filmpje op de laptop.

Zaterdag 2 februari vertrokken we nogal overhaast. Wij wilden n.l. nog een dag blijven staan maar het weerbericht was minder. Dit gaf voor de Midden Atlas, waar we over 3 cols van ca 2000 m moesten naar Midelt, veel wind aan zo 7bf. Het had de hele nacht geregend en af en toe een klap onweer gehoord. We werden laat wakker omgeven door een dikke mist en miezer regen. Het weer bekeken en dat was niet best, verwacht in de middag sneeuwbuien en de nacht zou zo 4 á 5 gr vriezen geven. Dus besloten een andere route te gaan rijden. We hebben snel opgeruimd, zijn het toilet gaan lozen en hebben water getapt. Bij de receptie betaald en daar kregen we een vers stokbrood mee. We reden de N8 een weg die onderaan het Atlas gebergte lag richting Marrakesh. We reden door Khénifra waar we eerst door een drukke makt reden en lunchten op de parkeerplaats bij de Carrefour. Verder een prachtige route door mooie natuur gebieden en langs het meer Barrage El Hansali. Er was aan het meer een CP maar wij zagen daar naar toe een pad van 1,8 km dat door de regen een modder pad was geworden. Niets om met de camper te berijden. Na ruim 200 km, met onderweg mist, regen, bewolking en zon, kwamen we aan in Beni-Mellal waar we een parking opzochten bij de Mac Donald en een Acima supermarkt, coördinaten 32.330400, -6.367725, waar we samen met een Franse camper overnachten. Wel natuurlijk bij de Mac gegeten en een wandeling door de stad gemaakt, het was heerlijk weer geworden 17 gr. Benin-Mellal is een welvarende plaats met een 120.000 inwoners. De stad werd in 1688 onder Moulay Ismail als vesting stad gesticht. Sinds 1950 worden de plantages bevloeit met het water van het stuwmeer Bin El Ouidane. Dit bracht een zekere welvaart in de stad.

Op zondag 3 februari over de N8 naar een 15 km gelegen vanaf Marrakesh, Camping Manzil la Tortue 31.61383, -7.89033. deze lag richting de Hoge Atlas waar we overheen wilden. Het was een luxe camping met alle vz, was en droog gelegenheid, jacuzzi, zwembad, restaurant etc. Wij betaalden omgerekend E 15.45 met 2 koffie uit het restaurant bij het zwembad. De weg naar de camping was erbarmelijk zo 2 km grindweg met af en toe gaten, door Marokkaanse gehuchtjes, maar je kwam op de camping in het paradijs. Klein wasje gedaan en heerlijk gedoucht in Marokkaanse sfeer. De N8 waar we over reden ligt aan de Noordwest rand van het Midden Atlasgebergte en was erg saai om te rijden. Een vlakke weg met weinig te zien dan de Marokkaanse dorpjes en vlaktes met olijf en fruitplantages.

Maandag 4 februari. Gisteren kwamen er nog een 4 tal campers aan. Oostenrijkers en Duitsers. Zijn kwamen van de kust en hadden al 5 weken schitterend weer gehad en zagen goed bruin. Zij gingen gelijk de bbq gebruiken en bleven tot het te koud werd buiten zitten. Wij hebben goed geslapen en waren er al vroeg uit want we wilden de Hoge Atlas over. Het weer bericht gaf helder weer aan en in het gebergte zo rond het vriespunt. Dus we waagden het erop. Het is erg mee gevallen want we hadden zonnig weer en kregen het steeds warmer zo rond de 17 gr. Het enige minpunt waren de weg werkzaamheden op de N9 die over grindwegen ging. De natuur was geweldig met eerst veel groen en daarna een droog landschap. Er was weinig sneeuw op de bergen te zien. Wij zijn over 2 flinke cols gegaan de Tizi-n-Aït-Imguer 1470 m en de Tizi-n-Tichka op 2260 m. Verder zagen we nog bergen die wel 2545 m hoog waren. We wilden naar Kasr (lemen dorp) Aït-Benhaddou dat onder het Unesco erfgoed valt. We hebben een kleinstukje vanaf de N9 richting het dorp gereden en zijn na 1 km terug gegaan. De grindweg was zo slecht dat er met de camper niet te rijden viel, wel jammer. We zijn langs de film studio’s gereden naar de moderne stad Ouarzazate. Vanuit deze stad worden er tours georganiseerd naar het Atlas gebergte, de filmstudio’s, naar de woestijn en Sousvlakte. Wij hebben de stad in 2017 bezocht met vrienden Huub en Ria. We zijn in een voorstadje zo 4 km v.a. Ouarzazate op Eco Camping Bivouac la Palmeraie, 30.903937, -6.898457, terecht gekomen. De weg naar de camping was wat hobbelig. Een kleine camping in een palmentuin met wat huisjes voor verhuur en verder alle vz een heerlijk douche, wasmachine en wifi. Betaald E 7,- en E 2,-elektrisch en voor het wassen E 4,10. ’s Avonds in het restaurant gegeten, om 18.30 bij de receptie bestellen wat je wilt eten en v.a. 19.30 uur kun je dan gaan eten. Wij hadden in een Marokkaanse entourage een diner van harira soep, tajani met kip, en fruit toe. Je kreeg er een fles water bij maar mocht ook je eigen wijn meenemen.

Dinsdag 5 februari. Vanmorgen al vroeg de was erin gedaan en opgehangen. Je moet wel vroeg zijn met 1 wasmachine want we zagen gisteren de machine tot avonds draaien. Gelijk een stokbrood bij de receptie gehaald, je kon kiezen tussen baquet of rond Marokkaans brood. We hebben een wandeling door het omliggende dorpje gemaakt en zagen een begraafplaats, wat landbouw tussen de palmbomen en een soort antiek winkeltje met prachtige spullen van het Afrikaanse continent. Bijzonder in een dorpje van nix dit aan te treffen. Je kon er vrij rondlopen en als je wat wilde kopen moest je de man maar roepen. Natuurlijk wat gekocht en onderhandeld voor wat ik er voor wilde geven. Toch denk ik dat je afgelegd bent, maar afijn dat hoort er bij hier in Marokko. De begraafplaats is bijzonder voor ons, in de hoek zagen we bergen aarde. We denken dat de overleden personen neergelegd worden met de voeten naar het oosten. Daarover een berg aarde en wat stenen om de plaats te markeren. Toen we er langs liepen zagen we 1 graf afgebakend en 1 graf waar een naamboordje bijstond. Verder zagen we in de buurt van de Moskee een Arabisch hotel Riad Barbara met een vriendelijke uitbater waar we lekker koffie hebben gedronken. We hebben binnen gekeken en het was er net als in een sprookje uit 1001 nacht, prachtig. Verder de rest van de dag heerlijk in de zon gerelaxt met zo 21 gr. We trekken verder naar de Dra vallei.

Marian Snoek

Leuk verhaal Diana wat een mooi avontuur weer in een heel andere wereld. Maar zo te lezen weer helemaal op jullie lijf geschreven. Jammer van Jaap zijn bril. Vervelend als je zo iets kwijt raakt. Veel avontuur gewenst en behouden reis. Onze reisdoel is nu Nieuwe Tonge hahaha. Maar Leen over 2 wkn weekje moskou met Louk. Ook mooi.
Xx

jantje

Mooi jullie maken heel mooi reisverslag gr jan en wanda