JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Marokko januari 2019 periode 4

Camperreis Marokko januari 2019

Periode 4

Woensdag 6 februari. Vandaag een prachtige trip naar de Dadés kloof. We reden de Kasba route langs de Dades vallei met aan beide kanten gebergte. Het Atlas gebergte en de berg Sarhro. Voor ons te ver weg om goed te zien. Het droge landschap werd doorkruist door af en toe een oase waar een dorpje gevestigd is. De Kasba’s (ksar=lemendorp) zijn meestal niet te bezoeken. We kwamen langs El-Kelaat M’Gouna waar een rozen dal is. Er worden dus op diverse plaatsen rozenolie aangeboden. Bij Skoura, een prachtige oase plaats, is er een grote Kasba, Amerdhil, voor het publiek geopend. Wij zagen wel onderweg dat de lemen Kasba’s veelal in verval zijn en worden vervangen door stenen huizen. We bereikten de Dades kloof en reden vanaf Boumaine Dadés door fascinerende rotsformaties en kasba’s. Ze liggen aan beide zijde van het riviertje de Dadés. Langs het riviertje met veel palmbomen en stukjes akkergrond waar groenten e.d. verbouwd worden. Wij zijn naar Hotel Tamlalte gegaan. Ze noemen het een camping maar is de parkeerplaats voor het hotel. Wel met el. en je kunt de faciliteiten van het hotel gebruiken. We betaalden E 6.30 incl. el. Op het kleine terras had je en mooi uitzicht over de kloof. Wij hebben de middag gerelaxt in de zon met een temperatuur van 22 gr. Later kwamen er een Nederlander en Duitser bij ons staan. We hebben met zijn allen op het terrasje geborreld en wetenswaardigheden uit gewisseld.

Donderdag 7 februari. Vannacht bijzonder koud geweest. Hadden we van de week nog een 10 gr. het was vanmorgen in de camper 6 gr. we hadden het nog niet eerder zo laag mee gemaakt. Het elektrische kacheltje snorde lekker. Wel raar dat het ’s ochtend en ’s avonds nog koud is terwijl op de dag de temperatuur stijgt naar zo 22 en 25 gr. We zijn vanmorgen naar de Todra kloof gereden. Deze begint bij Tinghir en loopt dan 15 km in noordelijke richting. Aan beide zijde liggen dorpjes die aan de rotsen lijken te kleven. Hoe verder de kloof in hoe smaller hij wordt. Wij zagen bergbeklimmers de rotsen beklimmen. Verder zijn we niet zo ver de kloof in gegaan en hebben een stuk gewandeld. Overweldigend natuur schoon. We wilden verder een flinke trip naar het zuiden maken en zijn over de de 702 een weg die door een woestijnachtig gebied liep. We waren van de Kasba route af en gingen richting westelijke Sahara. We overnachten bij Tifina Caravanserai d’Arfoud 31.38119, -4.27172, de camping had alle vz en zwembad (nog leeg). Ook de douche gaf alleen koud water. We betaalden E 9,45 incl. el. We kregen wel een lekker brood mee bij vertrek. Je kon merken dat we zuidelijker kwamen want voor het eerst hebben we tot laat buiten gezeten.

Op vrijdag 8 februari naar de zandduinen van de westelijke Sahara. De trip er naartoe ging wederom met een smalle weg door woestijn gebied. Onderweg kamelen gezien en de weg naar de camping ging over een zandpad. We kwamen terecht in Merzouga op camping Haven Auberge la Chance 31.134887, -4.016385 á E 7,20 p.d. met alle vz, een hotel met restaurant, zwembad en nette douchen. Helaas deed de stroom het niet goed, het voltage was aan de lage kant dat merkte we aan het elektrische kacheltje. De wifi was echter wel overal te ontvangen. We stonden zowat met onze neus in het Sahara zand. Een oud collega, Gerard Braber en zijn vrouw Jeanette, had op ons web geschreven dat zij ook in deze omgeving verbleven. Dus contact gezocht en zij kwamen de camping oplopen toen wij er net stonden. Heel veel bijgepraat en ’s avonds uit eten gegaan. Erg gezellig.

Overdag zag je de kamelencaravan voor onze neus langs trekken. Zo bijzonder allemaal. En wij vonden het een stuk warmer zo 25 gr.

Zaterdag 9 februari. Een relax dag, lekker in de zon wat zitten babbelen met Gerard en Jeanette en natuurlijk happy hour gehouden. Jeanette en ik hadden wel zin in een kamelentochtje. Bij de receptie gevraagd wat het koste en wanneer het mogelijk was. Nou het viel ons mee met de prijs E 13,50 p.p. De oppasser kwam ons om 17.00 uur ophalen bij de camping. Wat een geweldige ervaring door de duinen te rijden. Het was er zo vredevol, een aparte belevenis.

Zondag 10 februari. Gerard en Jeanette gaan weer verder en wij ook. Er waren aan de duinen in Merzouga nog heel wat campings, deze hadden het zelfde aanbod als waar wij stonden. Dus niet besloten te blijven er is in dit land nog zoveel te zien. We zijn eerst richting Rissani gereden en kwamen hele kamelen kuddes tegen. Ze liepen zelfs over de weg. Wel leuk om te zien. Vanaf Rissani de N12 gereden door een mooi gebied naar Tazzarine waar we op een kleine camping Amasttou, 30.77474, -5.56252, terecht kwamen. We stonden in een mooi tuin met palmen en fruitbomen. Er was maar plaats voor 5 campers. De camping had alle vz á E 7,20 echter voor de douche apart betalen. Het restaurant was gesloten maar je kon bij de receptie wel een maaltijd bestellen. Van te voren opgeven wat je wilt eten uit de menu kaart die je kreeg. Wij hadden een berber salade, Jaap brochettes(spiezen) met patat en ik een berber omelet mandje brood en een liter water. Lekker gekruid allemaal en een saus van olijven erbij. Brood voor de volgende ochtend kon je ook bestellen. Wij hebben van de trip hier naar toe genoten. Zo mooi met woestijn en gebergte aan weerszijde langs de weg.

Gerrie en Wim vd Linde

Wat een geweldig mooie reis... mooier verjaarskad o mag je je niet wensen??
Alvast de felicitatie voor de 13 e????

Lilan

Wat een fantasties leuk verslag Diana....ik zag en rook de kamelenkuddes bijna voor me!Hier alles ok.de uitslag van de botscan van Leo heeft geen nieuwe/verontrustende dingen aan het licht gebracht. De botpijn wordt veroorzaakt door het longvlies.waar alle ellende begonnen is...we doen het er maar mee.De forse dosis zware

medikatie gaat gewoon door hoe goed en/of slecht dat is...tja. .Leo is er gelukkig nog en hopelijk nog lang ...Heb het fijn daar hè! ! Xxx van L en L

Andrea

Mooie reis en weer leuk om jullie avonturen te lezen. Jaap een fijne verjaardag morgen en een dikke knuffel xx

ikkuh

Nou wat mooi zeg daar jullie zijn een andere route aan het doen toch dan de eerste keer? En wat leuk om bekende tegen te komen. Pas goed op elkaar en ik ga even de foto's bewonderen. XXXX

Huub en Ria

Alweer 'n heel mooi stukje gezien,stonken de kamelen erg?? Geniet lekker en ik wacht het volgende verslag af.Groetjes Huub en Ria,