JaapEnDiana.reismee.nl

Camperreis Marokko januari 2019 periode 9

Camperreis Marokko januari 2019

Periode 9

Zaterdag/zondag 16-17 maart. We zijn over een landelijke route, Route du Cotier, naar Dar Bouazza gereden. Vlakbij een Beach club had je een een mix parking aan zee, 33.521197, -7.848381. Deze is gratis zonder vz echter zat er een bewaker die om geld vroeg en hebben de man 10 DH= E 0.90 gegeven. Je krijgt geen bonnetje wij denken dus maar dat het zijn drinkgeld is. Wij zien veel van deze bewakers op de gekste plaatsen, zomaar ergens in een straatje of bij een restaurant, de meeste mensen geven dan wat. Je hebt ook officiële parkings waar je wel een bonnetje krijgt, daar zijn de parking tarieven meestal vermeld. Wij hebben heerlijk gewandeld langs de promenade en zijn naar het plaatsje gewandeld dat niet veel bijzonders is. Wij zagen wel veel surfers en surf scholen die best wel druk waren. Er werd veel gebouwd voor toeristische doeleinde. Of voor de Marokkanen een 2e huis. Met zo 25 gr was het lekker toeven aan het strand. Op het kleine strandje zaten een aantal vissers die aan het vissen waren die schelpjes aan het koken waren. Jaap ook van die schelpjes gaan zoeken. Je wast ze en kookt ze met veel peper, best smakelijk.

Maandag 18 maart. Wij zijn al vroeg vertrokken voor een bezoek aan Casablanca. Deze wereld stad heeft zo 5 miljoen inwoners dus we verwachten nogal wat drukte onder weg. Dat klopte wel nog net geen file gereden, maar wel oppassen geblazen. Ons doel was de na Mekka grootste moskee van de wereld Grande Mosquée Hassan II die opengesteld is voor niet moslims. We hebben de camper t.o. de moskee geparkeerd, Rue Doukkala, omdat we vroeg waren voldoende parkeer plekken. Je kunt de moskee bezoeken om 9, 10, 11 en 14 uur dan kun je er in, dan zijn er ook rondleidingen. Of dat iedere dag is heb ik vergeten te vragen. Je tickets á E 10.80 (120 DH) moet je kopen in het museum die tegenover de moskee is. Je kunt ook een combi ticket kopen museum en moskee. Wij gingen om 10 uur naar binnen, wel bedekt gekleed, je gaat niet in korte broek of met blote armen. Je kreeg een tasje om je schoenen in te doen die hield je bij je.

De Grande Mosquée Hassan II is op één na de grootste moskee van de wereld, die in Mekka is de grootste, en is na 7 bouwjaren op 30 augustus 1993 (de verjaardag van de profeet Mohammed) ingewijd. Hij is gebouwd in opdracht van Koning Hassan II en werd ontworpen door de Franse architect Michel Pinseau. Hij is gebouwd op een landtong met een gedeelte boven zee. De minaret is 200 m hoog, de moskee 200 m lang, 100 m breed en 60 m hoog en bied binnen plaats aan 25.000 en buiten aan 85.000 gelovigen. Boven bevind zich de vrouwengalerijen die plaats bieden aan 5000 vrouwen. Zij hebben aan de zijkanten een aparte ingang.

‘Hij is het, die de hemelen en de aarde in zes dagen geschapen heeft, terwijl zijn troon boven het water was, om jullie op de proef te stellen wie van jullie het beste is bij wat hij doet.’ (Koran, soera 11, vers 7) deze tekst in de Koran zou Hassan II hebben geïnspireerd om ter meerdere glorie van God een moskee op het water op te richten, waar de gelovigen ‘hemel en de oceaan Gods kunnen aanschouwen en zich desondanks op vaste grond bevinden’.

Bij binnenkomst geloof je je eigen ogen niet. Je komt in de gebedsruimte met prachtige marmeren zuilen en vloeren. In deze vloer hebben we een klein gedeelte van glas kunnen zien die je zicht op de benedenruimte liet zien waar de vrouwen en mannen zich konden wassen. Er is ook een gedeelte van de vloer van glas waar je de zee kunt zien, wij kregen dat niet te zien, alleen hoog geplaatste koninklijke mensen kunnen daar bidden. De hele koepel van de gebedsruimte is versierd met houtsnijwerk en glinsterende schilderingen. Je ziet overal om je heen marmer, graniet, onyx en afgewerkt met cederhout. De binnenkant van de deuren zijn afgewerkt met koper en titanium. De meeste materialen die gebruikt zijn komen uit Marokko op twee dingen na t.w. de witte marmeren zuilen en de kroonluchters van murano glas beide uit Italië. De moskee is voor Marokko modern uitgevoerd, aardbeving bestendig, met een glazen schuifdak en deuren die elektrisch open kunnen.

Er hebben zo’n 35.000 arbeiders aan het bouwwerk, dat ook wel de ‘Vuurtoren van de islam’ wordt genoemd, gewerkt. Een groot aantal is tijdens de bouw om het leven gekomen, dit is echter nooit in de Marokkaanse pers gemeld.

Bij vertrek vanaf de moskee stortte we ons letterlijk in het verkeer. Chaos doordat er overal wel ergens aan de weg gewerkt werd. We reden langs de haven en een gedeelte van de oude medina. Deze is niet zo groot meer omdat er voor nieuwbouw iedere keer een stuk werd afgesnoept. We reden door het zakelijke district met grote kantoren en hotels. We kwamen op een verkeerspunt met 8 aansluitingen, prompt de verkeerde afslag afijn rondje gereden en we waren weer op het verkeerspunt. Ondanks de op brekingen is alles er wel goed georganiseerd. Na 40 minuten waren we de stad uit en zijn we naar een parking gereden in Skhirat. We stonden bij Hotel la Kasbah, 33.888007, -7.013697, geen vz en moesten E 4.50 betalen aan de bewaker. Het hotel ligt 50 m van het strand en na de wandeling konden we de trap op naar het hotel. We hebben bij het mooie zwembad koffie gedronken en zagen er wc’s en open douchen. Van de ober kregen we een wifi code. Naast het hotel een kleine winkel voor brood etc, ook wat restaurants maar die waren nog gesloten. Je hebt er een dag parking waar niet geslapen mocht worden. Wederom hadden we vandaag 25 gr warmte met volop zon.

Dinsdag/woensdag 19-20 maart. Naar de middel grote stad Kenitra waar we naar camping La Chenaie gingen, 34.25692, -6.56787. De camping staat niet erg goed bekend i.v.m. verwaarlozing van douchen en wc’s. Deze zijn inderdaad smerig maar er is 1 douche afgesloten met erg warm water, gebruik 10 DH= E 0.90, sleutel bij de receptie. Wij hebben zelf alles in de camper dus niet direct noodzakelijk deze douche te gebruiken. Wel waren er wasbakken waar je kunt wassen, je kunt watertappen en lozen. Ook was er een zwembad zonder water en het was er erg druk met Franse campers. De sfeer was daardoor best gezellig.

We zijn naar het centrum gewandeld dat op 10 minuten lopen ligt. T.o. de Moskee leuke winkelstraatjes en er was een overdekte markt met groenten en vlees. Verder ziet het stadje er wat verpauperd uit. Er was een busstation en er vertelde iemand dat je daar vandaan Rabat en Casablanca kunt bezoeken, we hebben dat niet gecontroleerd.

Donderdag/zondag 21-24 maart. Door een mooi landbouwgebied met veel kassen zijn we naar camping Assaada, 35.47183, -6.02911, in Asilah gegaan. Een eenvoudige camping met alle vz, wifi en vlakbij het strand en op 10 minuten lopen van het centrum. De camping was bomvol maar voor ons nog een plekje in een hoek waar we goed in paste. Er stonden heel wat Fransen die op weg naar huis waren en hier wachtte voor de boot in Tanger Med.

Asilah heeft een goed bewaarde medina. Het was eerst een Carthaagse en later een Romeinse nederzetting. In de 14e eeuw groeide het uit tot een belangrijke haven stad. In 1471 werd de stad ingenomen door de Portugezen. In 1580 kwam het onder Spaans bestuur, maar werd in 1589 door de Saadieten veroverd. Begin 20e eeuw werd Asilah de zetel van rebellenleider El Raisouli die zich in 1906 uitriep tot pasja van Asilah en tot zijn dood in 1925 grote onrust in de regio veroorzaakte door overvallen op karavanen, ontvoeringen en het onderhouden van betrekkingen met zowel de sultan als de Spanjaarden. Het paleis waarin hij woonde draagt de bijnaam het Tranenpaleis.

Tijdens onze wandeling door de medina zagen we dat het er erg rustig was. Vele winkeltjes nog gesloten en de uitkijk post op de stadsmuur was ook gesloten. Jammer want vandaar kon je naar de islamitische begraafplaats kijken. Wel zagen we leuke muurschilderingen die door kunstenaars zijn aangebracht. Ondanks dat de temperatuur nogal gedaald was naar zo 17 tot 20 gr met veel wind, zijn we iedere dag wel wezen wandelen over de promenade naar het stadje.

Wij gaan op maandag 25 maart met een boot van Grimaldi Line van Tanger naar Italië. Daar aangekomen gaan we door naar Griekenland om bij vrienden op de katten te passen terwijl zij in Nederland zijn. Bij deze eindigen de verslagen van onze fantastische reis door Marokko. Wat hebben we veel gezien, gebergten, woestijnen, festival mee gemaakt en veel plaatsen bezocht. We hebben het meest gebruik gemaakt van de app’s van Campercontact en voor de parkings van Park4Night. Ook diverse info van mede camperaars gebruikt. Onderweg aardige camperaars ontmoet en veel gastvrije Marokkanen en niet te vergeten het mooie weer al die tijd in Marokko.

jantje

zo weer een heleboel meegemaakt en nu straks naar griekenland en het lekkere weer geniet maar fijn hoor gr jan en wanda

Rein en Annette

We hebben met veel plezier jullie verslagen gelezen. Het klonk nog enthousiaster dan de vorige keer.
Nog een goede reis met de boot naar Genua, en dan naar Griekenland. Annette is erg jaloers.
Liefs vanuit Nieuwlande

Fred en Gerda

Wat gaat het toch snel voorbij hè, nu morgen maar genieten van jullie zeereis. Een hele fijne tijd in Griekenland en misschien zien we elkaar daar nog

Andrea

Was een prachtig reisverslag en heb er van genoten. Veel plezier in Griekenland! xxxx

Marian en leendert

Wat een mooi verslag weer en op fb 2 prachtige ontspannen mensen aan de koffie mogen zien. Wat doen jullie het goed en wat genieten jullie daar. Het druipt er vanaf haha. Mooie bootreis morgen behouden vaart en blijf genieten xx

Astrid

Goede bootreis. en tot snel xxxx

Huub en Ria

Sorry dat ik zo laat reageer,heb het zo druk gehad,het huis is ongeveer leeg,en jullie maar genieten van de geweldig mooie reis.Hoelang blijven jullie nog weg.Groeten Huub en RIA