JaapEnDiana.reismee.nl

Winter in Griekenland 2019-2020 Periode 2

Periode 02

We zijn inmiddels alweer 2 weken in Kavallos. We hebben uiteraard het huis verkend en zijn hier al aardig gewend. De grote van het huis was even wennen, je bent aardig bezig met het schoon houden van beneden- en bovenverdieping. Een aantal keer per dag de trappen op o.a. als je b.v. wat bent vergeten. Wel even wat anders dan ons appartement thuis. Inmiddels staat de kerstboom en hebben we gordijnen tussen zit- en eetkamer opgehangen. ’s Avonds als de openhaard brand is het dan goed warm te houden in de zitkamer. We klagen niet over de temperatuur, overdag is het rond de 20 gr. (uit de wind hebben we al 25 gr. gemeten) zodra de zon echter weg is zakt de temperatuur naar rond 14 gr.

De omgeving is prachtig en we kunnen hier volop wandelen. De Griekse buren erg aardig, we kregen sinaasappels, mandarijnen en citroenen alles uit eigen tuin. Helaas communiceren is moeilijk daar men hier in het dorp geen buitenlands taal spreekt. De toeristen Duitsers en Engelsen zijn er in de winter niet voor de communicatie. We zijn in het kafenion koffie wezen drinken, want 2 x per week wordt daar de post bezorgd die je dan zelf daar op moet halen. Het ziet er van binnen authentiek uit en er is een hoekje dat dagelijkse benodigdheden verkoopt. Een paar keer in de week komt er een bakker- en groenteboer langs. Wij maken daar geen gebruik van want we gaan in Lefkas stad, op een kwartiertje rijden, de grote supermarkten bezoeken. Er zijn in het dorpje Lazarate beneden bij ons de berg af wel 2 warme bakkers, 2 supermarktjes, apotheek, een pleintje met restaurantjes en ons stamcafé ‘Fantasiacafe’ waar we regelmatig wat drinken en met de dochter van de eigenaresse een praatje maken in het Engels.

We zijn naar Lefkas stad geweest waar we de kerstverlichting aan hebben zien gaan in de grote kerstboom op het stadsplein. Dit ging gepaard met de de harmonie en er speelde een bandje. Verder zijn er in het stadje veel winkeltjes en restaurantjes nog open, wat een gezellige sfeer geeft. We zijn in de Marina, waar veel Engelse en een enkele Zweedse overwinteraar verblijven, gezellig in de Porto Café wezen eten. We hebben al een paar leuke ritjes over het eiland gemaakt dat nu in de herfst met prachtige kleuren getooid is. We zijn naar de vervallen molen gewandeld, die vanuit ons huis te zien is. Bij de molen een oud kerkje die er goed onderhouden uitziet.

Verder naar Geni (Vliho baai) geweest voor een wandeling. We zijn naar het graf geweest van Wilhelm Dörpfeld. Het graf biedt uitzicht op Tranquil baai bij Nidri. Hij was een Duitse archeoloog en zette na de dood van Heinrich Schliemann het archeologisch onderzoek in Troje voort. Schliemann en Dörpfeld hadden elkaar in 1880-1881 ontmoet in Olympia, waar Dörpfeld de opgravingen leidde. Voorbij het graf op het uiterste puntje van het schiereiland ligt het kerkje Agia Kyriaki uit 1906. Op 7 juli wordt een 3 daagse viering gewijd ter ere van de martelaar Agia Kyriaki. De traditie zegt dat de zeilers ’s nachts een licht op de kust zagen. Het licht kwam uit de grot tussen de rotsen. Op een dag ging men kijken waar het licht vandaan kwam. In de grot vond men een icoon van Sint Zondag (Agia Kyriaki).

Wij wensen iedereen een fijne kerstdagen en voor 2020 een fijn jaar met een goede gezondheid.

jan en baukjen

Mooi dat jullie het zo naar het zin hebben. Geniet ervan. Wij sinds een week in een appartement in Lagos waar we al een paar keer eerder zijn geweest met uitzicht op de Baai van Lagos jullie wel bekend. Hier ook mooie wandelomgeving.
Wensen jullie vanuit Lagos hele fijne feestdagen en een in alle opzichten goed 2020 toe.

Groetjes, Baukjen en Jan

Rein en Annette

We krijgen erg veel heimwee bij het lezen van jullie verhalen. Kunnen wij ook niet een poosje in het huis?

Nan

En jullie zijn ook nog eens superslim met dat gordijn!! Denk dat daar nog niet eerder iemand aan gedacht heeft...

Wil Kerkmeer

Dit is even een test omdat het bericht via de iphone nei weg ging.

Wil Kerkmeer

Via de ipad is de test opgeslagen, maar via de iphone gebeurt er niets. Ik heb geschreven;
Hallo Jaap en Diana, wat leuk en gezellig om weer te lezen hoe het jullie vergaat. Geniet er fijn van en we zijn een beetje jaloers op jullie. Fijne Feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar. ??

Gerrie en Wim vd Linde

Heerlijk genieten, leuk om bekende verhalen te horen... en plaatsen rond Nidri.
Fijne Feestdagen en een goed, gezond 2020 gewenst???

Gerda en Fred

We blijven zo goed op de hoogte van jullie Griekse belevenissen. Komen toch snel op de koffie.
Nogmaals fijne feestdagen en denk aan je puntjes met al het lekkers.

Gerda en Fred

Huub en Ria

Zijn jullie met de Camper,of hebben jullie daar 'n huis gekocht. ?? Verder is het weer wel genieten voor jullie,zijn je ogen weer helemaal in orde?? Groeten van ons.En wij wensen jullie 'n hele fijne jaarwisseling to e met veel geluk en gezondheid.r