JaapEnDiana.reismee.nl

Winter in Griekenland 2019-2020 Periode 3

Periode 03

5 januari 2020

We zijn alweer een maand in Kavalos. De afgelopen tijd stond in de beleving van kerstmis en oud- en nieuwjaar. Toen wij 5 jaar gelden voor de winter in de Marina verbleven was er van de kerst net veel te beleven. Er stond een kunstboom op het centrale plein en kerstartikelen waren er nauwelijks te verkrijgen. Nu is dat wel anders, overal zie je kerstbomen, kerstversiering in de straten en in veel dorpjes een kerststal, De sfeer is gelijk feestelijk wat ook te zien is in de winkels en het winkelend publiek. Zo was er op oudejaars dag een optocht met de harmonie, de terrassen die open waren volledig bezet. Kinderen liepen met een triangel langs de winkels en zongen liedjes voor een zakcentje. Wij zijn met de overwinteraars van de Marina Lefkas voor het kerstdiner naar de Vliho Yacht Club geweest. Erg gezellig, de tafels waren verdeelt over de Yacht Club en een verwarmde buiten tent. Heerlijke gegeten en kennis gemaakt met leuke mensen. In totaal waren er 70 mensen.

In de afgelopen weken hebben we 2 dagen gehad die regenachtig waren met af en toe een onweersbui. Op de dag is de temperatuur rond 15 gr. maar met de zon kun je toch lekker op een terras of buiten zitten want dan is het algauw zo tussen 20 en 24 gr. Wij gaan dan ook regelmatig een terrasje pikken, ergens lunchen of we maken een mooie trip over het eiland.

We zijn naar het plaatsje Poros geweest waar een heel oude olijfpers moest staan, maar deze nog niet gevonden. We kwamen terecht op het strand van Mikros Gialos aan de Rouda baai. Prachtig ingesloten strand waar veel Griekse toeristen komen en zeker niet geschikt om daar b.v. met een grote camper te komen. De weg er naar toe smal en soms stijl en nauwelijks parkeer gelegenheid. We hebben inmiddels een uitgebreide wegenkaart gevonden waar de bezienswaardigheden opstaan en gaan nog een keer de olijfpers opzoeken.

Verder een mooie trip door het heuvelland naar Kaap Lefkata waar de vuurtoren Doukata staat. Prachtig gelegen op de witte krijt rotsen en waar volgens de legende de dichteres Sappho in zee sprong omwille van haar hopeloze liefde voor Phaon. Vanaf de kaap heb je een mooi uitzicht naar de eilanden Ithaka en Kefalonia. We zijn terug gereden over de vernieuwde geasfalteerde weg naar Vasiliki en vandaar weer naar huis.

Lefkas wordt overheerst door het Elatti gebergte waarvan de hoogste berg 1182 m. is. Het eiland is mooi groen met een prachtige natuur met vele olijfbomen en cipressen. Het is het 4e grootste eiland van de Ionische zee en verbonden door een pontonbrug van 50 m. met het vaste land. De bevolking telt ongeveer 23.000 inwoners. Uit het woord Lefkas werd in ht Dorisch Lefkatas gevormd, wat “de heer van de steen van Lefkada” betekende. De menselijke sporen op Lefkada gaan terug tot het Paleolithicum. De Duitse archeoloog W. Dörpfeld voerde hiernaar uitgebreid archeologisch onderzoek. Volgende keer wat meer over dit onderzoek

jantje

jeetje wat een leuk verslag groetjes van hier

Ine en geert

Jullie zijn nog lekker bezig. Wij wensen jullie een gelukkig en gezond 2020.
Wij zijn nog steeds op onze boot. Afgelopen jaar niet gezeild,andere projecten 2020 weer de aegeische zee op.
Groetjes

Wil kerkmeer

Wij zitten hier met Wim en Gerrie in Leiden aan de koffie ,we hebben natuurlijk heel wat bij te praten.En hebben besloten om ook maar te blijven lunchen. Als jullie terug zijn moeten we gauw afspreken, de koffie is inmiddels gebracht dus tot gauw en jullie nog veel plezier.