JaapEnDiana.reismee.nl

Winter in Griekenland 2019-2020 Periode 4

Periode 04

19 januari 2020

Het is inmiddels alweer half januari. De afgelopen weken de kerstspullen opgeruimd. Ook hebben we bij de broer van Maria (Fantasia Café) 700 kilo hout besteld voor de openhaard. Hij kwam dat brengen met een aanhanger en Jaap hielp mee de lading op zijn plaats brengen. We stoken inmiddels iedere dag rond 4 uur de haard want het is in de nacht nogal afgekoeld naar zo 3 tot 6 graden. Dan wordt het hier in het grote huis ook flink koud. We hebben op de dag de gaskachel in keuken en eetkamer aan tot de zon gaat schijnen dan zitten we buiten. Het is dan toch alweer gauw rond 20 gr.

Vriendin Nanda en haar gezin zijn inmiddels terug uit NL en de katten terug naar hun eigen huis. Ze lopen nog al eens bij ons aan voor een kattensnoepje.

We gaan regelmatig naar Lefkasstad voor de boodschappen, lunchen en terrasje pikken. We wandelen dan een rondje door de winkelstraat en langs de haven terug. Op 6 januari was het drie koningen, een feestdag hier. De winkels gesloten en bij de ingang van de stad een optocht met de harmonie en geestelijken. Ook zagen we dat de mensen die sinaasappels aan een touwtje onderdompelen in het zee water. We vroegen aan de Grieken waarvoor dat was maar dat kon men niet vertellen. We lazen echter op internet dat het een zegening van het het water was. Misschien wel voor de bootjes die op het water rondscheurden, de kustwacht bood bescherming, want het was 5 á 6 bf. De afgelopen week is het zonnig weer en het is net of er lente in de lucht hangt.

We hebben inmiddels wat kerken gezien en in de Agios Nikolaos kerk hier in Kavalos, waarachter wij logeren, het mooie interieur bewonderd. De kerk was op drie koningen open. De kerk is één van de oudste van de streek. Hij werd gebouwd in de 17e eeuw. De iconostase is in barokstijl, één van de mooiste van Lefkas en het werk van P. Prosalentis. De muurschilderingen zijn door Spyros Gazis gemaakt in de periode van 1876 tot 1883. De kerk wordt door vrijwilligers onderhouden.

Boven op de berg bij Spanochori ligt het kerkje Prophitis Elias waar vandaan en je mooi uitzicht hebt over de omgeving. Het kerkje was onderdeel van een klooster en is onder de Ottomaanse overheersing (1479-1684) gevonden. Het kerkje ligt in een tuin met 2 waterputten. Naast de kerk kun je een trap beklimmen die naar een grotkerkje gaat. De trap omhoog gaat wel maar naar beneden is nogal eng je moet wel goed ter been zijn. We waren hier al eens eerder toen is Jaap in het kerkje geweest.

Verder is er in de hoofdstraat in Lefkasstad de Pantocrator kerk. Dit is een privé kerk van bijzondere waarde, die toebehoort aan de familie Valaoritis. De muurschilderingen zijn van de bekende iconenschilders uit de Eptanisa. Achter het altaar ligt het graf van de nationale dichter, jurist en politicus Aristotelis Valaoritis en er zijn in de kerk nog andere illustere inwoners van Lefkada begraven. Helaas hebben wij de kerk nog nooit open gezien voor publiek. De familie bezit nog steeds het eilandje Madouri voor de kust van Nidri waar zij een mooi huis bezitten.

Verder hebben we bij de pontonbrug het Mavra fort bekeken. De restanten van het fort domineert de ingang van het eiland Lefkas. Het was een imposant middeleeuws bouwwerk en het toonbeeld van de vestingbouwkunde uit die tijd. Het is gebouwd rond 1300 door de westerse vorst Giovani Orsini, zoon van de Graaf van Kefalinia, toen hij Lefkas kreeg als bruidsschat voor zijn huwelijk met de dochter van heerser van Epirus Nikoforos I. Het verdediging werk was gericht op piraten en vijanden. Het is in diverse handen geweest o.a. de Venetianen en de Turken. Het kerkje in het fort is zelfs een moskee geweest. Het was in 1810 geruïneerd en in 1883 herbouwd en opgedragen aan St. Timothy. Nu is het soms nog in gebruik bij culturele gelegenheden. De vuurtoren op het fort is ook in gebruik. Men is in het fort bezig met opknap werkzaamheden.

De Duitse archeoloog W. Dörpfeld voerde uitgebreid archeologisch onderzoek in Nidri en bracht vondsten uit de Bronstijd (rond 2000 v. Chr) aan het licht en vestigde de theorie dat Lefkada te identificeren is met het Homerische Ithaka. Tussen Nidri en Vliho kun je in de zomer de opgravingen van twee grafheuvels (tumuli) bezoeken uit de prehistorie. De opgravingen van de heuvels zijn 5 meter diep. Wij zagen nogal wat gras groeien tussen de opgravingen. Toch wel bijzonder dat de graven er al zolang liggen.

De oudheid:

De eerste stad van het eiland was het prehistorische Nirikos, waarvan de resten gevonden werden in Kalligoni, op de top van de heuvel “Koulmos”. De stad was omringd door een grote muur waarvan een klein deel tot op vandaag bewaard blijft.

De geschiedenis van Lefkada, van de 7e eeuw v. Chr, toen het een kolonie werd van de Korinthiërs, tot aan de verovering door de Romeinen, is politiek verweven met de stad Korinthe. Deze volgde alle belangrijke gebeurtenissen van die tijd: de zeeslag bij Salamis, de slag bij Plataia, de Peloponnesische oorlog als bondgenoot van Sparta en bij de expeditie van Alexander de Grote.

Van het laatste kwart van de 7e eeuw v. Chr. dateert de stichting van de stad “Lefkas” de hoofdstad van het eiland. In de Hellenistische Tijd treed Lefkada toe tot de “Bond van de Arkarnaniërs” waarvan het de hoofdstad word (272-167 v. Chr). Hoewel de Romeinen in 197 v. Chr. Lefkada veroverden zwichtten ze niet onder druk van hun bondgenoten de Aitoliërs, om het eiland over te dragen. Lefkada was een strategische plek in de Ionische Zee en de Romeinen waren niet van plan om dit aan hun hebzuchtige bondgenoten te schenken. Zo bleef Lefkada de “Bond van Arkarnaniërs” leiden.

Het volgende verslag duurt nog een poosje. Ik ga volgende week zaterdag een weekje naar huis. Jaap blijft voor de honden zorgen.

Marco

Hoi Diana, nou je maakt er nogal werk van om alles goed te documenteren! Interessant hoor. Mary en ik hebben ook nogal wat kerken van binnen bekeken en ook het fort bij de ingang van het kanaal naar Lefkada. Heb daarvan nog mooie foto's. Als ik ze snel vind (zóveel foto's) dan zet ik er een paar op je site. Overigens: je had het over de Ottomaanse overheersing en ik snap de jaartallen niet. De Ottomanen hebben het grootste deel van Griekenland tussen 1453 en 1821, dus rond 400 jaar bezet. Maar niet de Ionische Eilanden toch? Of wel een poosje? Veel plezier nog daar samen! Mvrgr, Marco

Huub en Ria

Ik denk dat je nu thuis bent,ook weer lekker,Al wat jullie zien schrijf je dat ook op?? Groetjes van ons.