JaapEnDiana.reismee.nl

Winter in Griekenland 2019-2020 Periode 6

Periode 06

23 februari 2020

De laatste weken wordt het steeds aangenamer op Lefkas. We kunnen steeds meer buiten zitten want de lente is in aantocht en we meten soms temperaturen van over de 24 gr. Het blijft in de avond en ochtend nog wel kil met zo 8 á 10 gr. We klagen echter niet want we kunnen er regelmatig op uit trekken.

Zo hebben we een bezoek gebracht aan Paleros. We zijn binnendoor gereden door een mooi landschap en dorpjes. Vlak voor Paleros reden we door een geheel verlaten dorp met ingestorte huizen. Dat bleek door een aardbeving gebeurd te zijn en de mensen zijn weg getrokken en niet meer terug gekomen. Helaas vergeten om een foto te maken. We hebben in Paleros veel in het haventje vertoeft met onze boot en het gezellige dorpje met zijn winkeltjes en restaurantjes is een aanrader. Niet te vergeten het naast de haven gelegen strand waar een douche is. We zagen in het haventje twee Nederlandse boten liggen die daar gratis aan de kade overwinteren. Op de Mutiny, een Oyster, was er iemand aanwezig dus er naartoe gelopen voor een praatje. De man was alleen aan boord, zijn vrouw was in België op familiebezoek. Hij vertelde dat zij i.p.v. een huis een boot hadden gekocht om op te wonen. De enige ervaring die hij nog maar had was van de Ionion werf in Preveza hier naar toe te varen. De 50 jarige man werkte aan boord voor de krant, hij schreef artikelen. Na de lunch via Vonitsa, waar we koffie hebben gedronken aan de haven, terug naar huis.

Verder een aantal stranden bezocht. Het Gialou strand is op 15 minuten bij ons vandaan aan de westkust. De weg er naar toe was de berg af met een soort grindpad op het eind. Om bij het strand te komen een eindje lopen. Verder naar Porto Katsiki dat ook aan de westkust ligt in het zuiden van Lefkas. Wat was het daar mooi. Prachtige natuur, mooie turquoise zee en prachtige kalkrotsen. De weg er naartoe erg smal met laaghangende takken van bomen. Wel met een grote parkeerplaats bijhet strand (bereikbaar met een hoge trap) en in de zomer een eettentje. Op de terugweg kwamen we een Duitser tegen met een grote Hymer camper die we niet konden passeren. De man dacht dat hij naar een haventje reed (porto). Hem uitgelegd dat dat niet zo was en hem aangeraden z.s.m. ergens te keren want hij zou zich klem rijden of door de laaghangen takken schade oplopen. Hij bedankt ons en later zagen we hem in Vasiliki bij de haven staan.

Nou komen we nogal eens campers tegen hier in de winter. Niks voor ons in dit jaargetijde met de camper. Koude avonden en nachten, weinig toeristen, heel veel winkels, restaurantjes en campings gesloten.

Dan nog even het verkeer. De Grieken rijden vergeleken met ons soms als gekken. Op een zebra stoppen ze echt niet altijd voor je, ze vinden dat als je langzaam bent geen voorrang moet hebben. Dan is het in Lefkas stad erg druk met verkeer en weinig parkeer gelegenheid. Als je door het stadje rijdt zie je dan ook dubbel geparkeerd, je wacht dan tot de man/vrouw terug komt en verder rijdt. Er wordt niet getoeterd of zo, iedereen is relaxt. Op rotondes zit het soms ingewikkeld in elkaar. Zijn er 3 of 4 aansluitingen dan zie je een voorrang bord. Zijn er meer aansluiting b.v. 5 of meer is het niet altijd zo dat als je op de rotonde rijdt voorrang hebt. Er staan niet altijd borden, als ze ontbreken opletten dus. Wel soms verwarrend voor ons.

De afgelopen week hebben we een ziekenboeg. Jaap is in de tuin van een ladder gevallen en maakte een flinke smak op zijn rug. In het hospitaal na laten kijken. Hij is door een scan gegaan en de uitslag was niets gebroken. Wel zijn rib gekneusd, dus rusten en paracetamol slikken. Hij zal een tijdje uit de running zijn.

Geschiedenis Lefkas:

Overgangsperiode: Republikeinse Fransen-Russen en Turken – Keizerlijke Fransen

In 1797 ontbindt Napoleon de Venetiaans Republiek. Eptanisa wordt volledig eigendndom van de Fransen met het verdrag van Campo-Formio. De hoop van het land die vurig de vrijheid inboezemde, maakt plaats voor ongenoegen vanwege de strenge economische maatregelen.

De aanwezigheid van de Franse Republikeinen blijkt van korte duur. In oktober 1798 begint de geallieerde Russisch-Turkse vloot de Eptanisa te veroveren. In april 1799 beslissen de Admiraals om de Autonome Staat der Eptanisa te stichten met Corfu als hoofdplaats.

Met het verdrag van Constantinopel van 21 maart 1800 tussen Rusland en het Ottomaanse Rijk wordt de Eptanisa officieel erkend. De naam wordt “Republiek van de Zeven Ionische Eilanden” en ze zouden bestuurd worden door de “uitverkorenen” van de streek. Het is de eerste Griekse staat na de verovering van Griekenland door de Romeinen in 146 n.Chr.

Een nieuwe verandering in de internationale positie en de interne staatsvorm van de Eptanisa vindt plaats in 1807: met het verdrag van Tilsit wordt de Eptanisa overgedragen aan Keizerlijk Frankrijk van Napoleon en voor zeer korte tijd worden ze een Frans district. Van 1809 tot 1914 maakt de Engels vloot zich een voor een meester van de eilanden, met als laatste Corfu. Lefkade wordt in april 1810 ingelijfd.

De komende tijd moet Jaap herstellen en zullen we weinig uitstapjes maken. Ik doe regelmatig de boodschappen halen in Lefkas stad. Voor een cappuccino ga ik dan naar het Stop Café. Daar werd ik van de week verwend met brood en souflaki. Buiten was er een bbq voor klanten. Wij hebben veel hulp van Vangelis gehad. Helpen op en neer lopen met Jaap, gasfles gewisseld en geholpen het openhaard hout, dat gebracht werd, op te ruimen. Gelukkig blijft het weer goed dus ik kan nog regelmatig buiten zitten.

Huub en Ria

Jullie kennen daar de omgeving als geen ander,erg leuk allemaal,gaat het met Jaap al wat beter? Heel veel beterschap met hem.Het is hier carnaval ,maar bijna overal is de optocht afgelast,het is heel slecht weer,heel veel regen,en heel veel rukwinden,Onze vakantie in Spanje is heel goed gegaan,mooi weer veel kennissen gezien van Huub en met hen ook lekker gegeten.Huub is nog wel gevallen met het opruimen van de electro rolstoel,had zich veel pijn gedaan aan zijn slechte heup,maar goede verzorging gehad in het hotel.In Juni gaan we nog 'n maand terug,lekker genieten van het zonnetje.Lieve Jaap en Diana,het allerbeste met jullie,nog 'n hele fijne tijd en heel veel groeten van ons.??

Gerrie en Wim vd Linde

Ziet er lekker s’zomers uit, wij hier 7Bf meeste praal wagen optochten gaan niet door, dus redelijk rustige Carnaval!??

jantje

Weer een top verhaal en heel veel beterschap met jaap

Andrea

Leuke verhalen weer. Lekker genieten van het mooie weer daar en voor Jaap heel veel beterschap! xx

Rein en Annette

Jaap, heel veel beterschap gewenst! Geniet maar lekker van de zon, in Nederland al weken lang storm en regen.

Marco Westland

Hoi Diana en Jaap, Ka U Thee voor Jaap! Maar hij is een doorzetter, zal snel opknappen. Je moet wel hem beetje afremmen, want ook hij heeft maar 1 rug! Mooi verhaal weer en dat roept fijne herinneringen op. Kan ik ook foto plaatsen? Heb hele mooie van Katsiki baai. Hier druk met sponsorwerven en bestuur op stekte brengen van Dordt in Stoom. Ging op werken lijken, dus heb ik me weekje vakantie met de camper gegund. Het weer bleef slecht, dus doorgereden naar Spanje! Terug door de Pyreneeën. Prachtig ruig landschap. Nog even in de sneeuw ook. Met de zoveelste depressie hier krijg ik ernstig zin om in één keer naar Griekenland te rijden! Helaas: eerst Stoom. Mary zou zeggen: "Jij bent gek!". Dan zei ik: "Op jou!".....

jan en baukjen

Hoi Diana en Jaap, lezen met veel plezier jullie verhalen aangevuld met wat geschiedenis. Niet zo mooi dat Jaap van de ladder is vallen en daarbij een rib heeft gekneusd. Blijft ie wel even last van houden. Beterschap daarmee. Wij zitten nog in Lagos. 18 maart vertrekken we richting Nederland. Tot nu toe mooie tijd gehad met lekker weer. Veel wandelen. Nog een fijne tijd daar. Groetjes, Baukjen en Jan.

aSTRID

Aha van een ladder gevallen nou zal best een smak geweest zijn. ik hoop dat het snel weer beter gaat met pap en wens hem beterschap. Leuk verhaal mam . Let dus goed op elkaar. dikke kus.