JaapEnDiana.reismee.nl

Winter in Griekenland 2019-2020 Periode 7

Periode 07

18 maart 2020

Dit wordt een klein verslagje want we hebben niet veel te vermelden. De afgelopen weken waren we aan huis gebonden. Jaap heeft veel last van zijn gekneusde ribben. Veel pijn bij het zitten want dan rust zijn boven lichaam op de kneusde rib. Dus veel in bed gebleven. Langzaam gaat het de afgelopen week vooruit. Stukjes lopen buiten en omdat hier van de één op de andere dag de zomer is aangebroken, met temperaturen van 25 gr, ligt hij lekker in de tuin op een ligbed.

Ik ben de afgelopen weken regelmatig naar Lefkada geweest. Boodschappen doen, winkelen en terrasje pikken. We zien op tv dat het corona virus om zich heen grijpt. In Griekenland was er niet veel van te merken. Dit veranderde afgelopen donderdag 12 maart, waren er toen nog een 9 tal gevallen te melden, dit werden er in eens 98 besmettingen door een groep van 57 mensen die uit Israël waren gekomen. Er is 1 dode en er zijn 27 mensen in het ziekenhuis opgenomen. Het virus groeit iedere dag naar het schijnt en veel gevallen in Athene. Scholen en universiteiten werden gelijk gesloten.

Afgelopen zaterdag 14 maart zijn de maatregelen verder aangescherpt, aankomende 2 weken zijn alle restaurants en koffiehuizen gesloten. We worden aangeraden binnen te blijven en als je boodschappen moet doen een gepaste afstand van je medemens te houden. Ik dacht al dat er wat ging gebeuren omdat ik bij de zaterdagse boodschappen heel veel mensen voorraad zag inslaan, gelukkig geen lege schappen gezien. Zondag was het erg mooi weer dus ik zeg tegen Jaap zullen we met de auto naar Lefkada gaan kijken hoe het bevalt met de ribben. We kwamen dus in Lefkada en daar zag je ineens alles gesloten en terrassen ontruimd van tafels en stoelen. We zijn weer naar huis gereden, maar het ging gelukkig goed met Jaap zijn ribben dus we kunnen wat ritjes in de toekomst plannen.

Wij hebben ons aangemeld bij de Nederlandse ambassade in Athene. We krijgen bericht over de stand van zaken in Griekenland. Voorlopig vliegen er nog vliegtuigen naar NL. Dat kan echter zomaar veranderen. Wij bekijken per dag hoe de situatie zich ontwikkeld. Voorlopig wonen we hier prachtig alhoewel ik wel naar huis zou willen in deze onzekere tijd. We gaan er echter vanuit dat de Engelse vrienden op tijd hier terug zijn t.w. 13 april zodat wij op 14 april naar huis kunnen vliegen. Bijgaande wat foto’s van de omgeving, sommige hebben ze al gezien op face boek maar niet iedereen van de vrienden hebben fb. Hieronder een berichtje van de Marina waar mensen zich aan moeten houden.

a) Stay home (in your case STAY ON BOARD)

b) Follow the simple rules for personal hygien.

b) Avoid gathering either indoors or outdoors

c) Monitor all announcments for containing the spreading of the virus.

e) Do not sail, whevever the weather permits you, because we dont know if will get any order for closing the marina therefore you won't be allowed to return on your berth.

S T A Y O N B O A R D

Laatste stand op 18 maart i.v.m. corona 387 besmet en 5 overleden

Gerrie en Wim vd Linde

Langdurige rib blessure, Jaap beterschap. Je zal wel bruin terugkomen uit Griekenland.
Hopelijk geen problemen met de thuisreis.
Meestal willen ze weer graag dat buitenlanders het land verlaten. Groetjes,?

Rein en Annette

Beterschap met de ribben en hopelijk kunnen jullie in april terug naar Nederland vliegen. Rein is flink verkouden, dat is nu ineens spannend i.p.v. alleen maar lastig

Astrid

Gisteren elkaar al gesproken Ben heel blij dat het aan de betere hand is met pap. Nu nog hopen dat jullie terug kunnen komen. Ik denk dat we binnen een korte tijd in Lockdown zitten. Pas goed op elkaar en denk aan jullie gezondheid. xxx As