JaapEnDiana.reismee.nl

Winter in Griekenland 2019-2020 Periode 9

Periode 09

26 mei 2020

Het einde van de lockdown perikelen in Griekenland is inzicht. V.a. 25 mei zijn alle winkels, restaurants en terrassen weer open. De toeristen sector wordt in fases v.a. 15 juni weer toegelaten. Vliegtuigen mogen tot 30 juni alleen nog in Athene landen.

Wij zijn inmiddels weer naar het strand geweest en hebben een leuke route, de Aetolia-Arcarnania, gereden naar Paleros. Deze route begint op slechts één kilometer v.a. de pontonbrug bij de afslag Peratia. Bij de afslag ligt de ruïne van het Grivas Kasteel dat werd gebouwd door Ali Pasha in 1807. Het doel was om Ali’s aanval op het eiland Lefkas te vergemakkelijken. Vóór de bouw van het kasteel stond er een moslimklooster gebouwd in 1668 en heette de plaats Teke.

Als je door het dorp Peratia rijdt kom je in het plaatsje (Neo-Nieuw) Plagia waar je ook de restanten ziet van een door Ali Pasha gebouwd kasteel tegenwoordig genoemd Agios Georgios Castle. Je kunt de ruïne in de zomer maanden bezoeken. Door Plagia gereden ga je een smalle weg het gebergte in. Daar ligt na een aardbeving een geheel verlaten en in elkaar gestort dorp dat (Palia=Oud) Plagia heet. Erg triest om de ruïnes in dit mooie gebied te zien. Men heeft alleen de 2 kerken herbouwt en daar worden af en toe nog diensten, zoals een trouwerij gehouden. Vanaf het dorp heb je een prachtig uitzicht over de omgeving. Wij zagen er nu groepen geiten rondscharrelen. De bevolking die er weg getrokken is heeft huizen gebouwd in het nieuwe Plagia.

Verder gereden door een prachtig gebied waar we in het verlaten gebied een klein kerkhof tegen kwamen met een kleine kapel. De graven waar afwisselend pompeus of alleen wat steen op de grond rond een graf. Bij de begraafplaats een kleine speeltuin wat vreemd op ons overkwam

In Paleros een wandeling gemaakt naar het haventje waar nog steeds 2 Nederlandse boten liggen. Een praatje gemaakt met Ramon van de Mutiny, die we ook in maart gesproken hadden. Gelukkig voor hem was zijn vrouw Lotte, die in België was, een paar dagen voor de locdown op 23 maart terug gekomen.

Dit was het laatste verhaal op ons web van de Griekse winter periode. Deze is heel wat langer geworden t.w. haast 6 maanden, dat kwam door het corona virus. We hebben het Griekse leven als relaxt ervaren en we zijn aardige mensen tegen gekomen. Helaas ging de communicatie niet altijd soepel. Onze laatste weken in Kavallos we gaan op 5 juni v.a. Athene naar huis, als de Engelse vrienden dan nog niet terug zijn gaat vriend Vangelis voor de honden zorgen.

jantje

Het is wel prachtig daar

Astrid

Mooie omgeving hoor Maar zo blij dat jullie richting huis komen. Ik kan nu zeggen tot snel. Liefs van mij