JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar Frankrijk 2024 periode 4

Periode 4

Van maandag 16 september tot zaterdag 28 september zijn we op de cp in Portiragnes Plage gebleven. Ccp 43.274734, 3.351827 met alle vz + el. á E 16 p.d. ligt 100 m van het strand met een leuke strand tent. De cp mooi gelegen aan de duinen en het natuurgebied La Grande Maïre met meertjes en veel vogels. Je kunt erdoor wandelen maar ook fietsen. Aan de andere kant van de cp diverse bungalowparken de meeste al geheel verlaten.

We hebben iedere dag wel gefietst. Naar het centrum waar er wat horeca is bij het strand gelegen en een Carrefour naast een camping. Op woensdag en vrijdag is er een grote markt en is het er gezellig met veel toeristen uit de omgeving. Tussen de bungalowwijken zijn er ook een twee kleine winkelcentra, op 5 minuten op de fiets bij ons vandaan is er één, met een Casino supermarkt, bakker en restaurantjes. Er is een toerist info maar deze was gesloten.

Wij gingen meestal middags een paar uur naar het strand het is iedere dag wel een temperatuur tussen 24 en 28 gr geweest. In de 2 weken dat we hier waren is er 1 dag met bewolking en een flinke regenbui gekomen, er was code geel voor overstroming afgegeven. Wij hadden eerder een klein lekkage binnen naast de dak airco. Jaap had op het dak rondom de airco alles afgeplakt. Gelukkig nu geen lekkage meer. Thuis moet de airco eruit en voorzien worden van nieuwe kit.

Het fietsen in de omgeving vinden we leuk. We zijn naar het Canal du Midi gefietst over helaas een slecht fietspad. Er staan heel wat bomen die hun wortels over het fietspad omhoogstuwen. Nou dan weet je wel dat er nogal gehobbeld wordt. Maar is de omgeving wel waard. Over het fietspad fiets je naar het kleine dorp Portiragnes met +/- 3500 inw. Je hebt daar wat lokale winkeltjes en de apotheek. Ook zit er een wijnhuis voor de wijn uit de omgeving. Wij zijn het dorp in gefietst voor een rustpauze en koffie. Verder wat gewandeld door de straatje en de Kerk St Felix de Girona uit 1234 bekeken. Deze Gotische kerk is gebouwd van zwarte basalt. Gewijd aan o.a. St Philomena die zoals de legende zegt voor genezing kon zorgen. Zij is met een anker in zee gegooid en herrezen. Op het mooi gebrandschilderde zijraam staat haar afbeelding.

Vanaf het strand kijken we richting Agde , 13 km hier vandaan. Voor de kust ligt daar een rotseiland met een Militair Fort de Brescou gebouwd in de 16e eeuw. Het werd gebouwd in opdracht van burggraaf Joyeuse tussen 1586 en 1610. Er kon een garnizoen van 60 man in gelegerd worden. In 1680 werd het fort nog vergroot. Het deed van de 18e eeuw tot midden 19e eeuw dienst als staatgevangenis.

In eerste instantie wilden we een week blijven. De temperatuur was zodanig dat we er een week bij boekten. De cp was iedere dag wel vol met 50 plekken. We stonden met Franse, Duitsers, Zwitsers en Belgen erg gezellig. Het seizoen loopt hier al een beetje af. De strandtent sloot op 22 september en werd gelijk afgebroken. De laatste week meer bewolking met iets mindere temperatuur zo rond 22 á 23 gr. We gaan weer verder langs de kust zolang het weer nog goed is.

Jannie stok

Leuk he wij hebben daar gewandeld

Gerrie en Wim

Blijf nog maar in het mooie weer….
Hier herfstweer en veel regen.
Nog een fijne tijd en veel plezier.
Gezellig wel met een kaarsje🕯️

Andrea

Heerlijk relaxed en leuke foto's. Geniet er nog maar even van.
Groetjes van Hans en mij 😘😘