JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar Frankrijk 2024 periode 5

Periode 5

Van zaterdag 28 tot maandag 30 september naar Meze ccp 43.441387, 3.594167 alle vz+ el. E 16 p.d. We rijden er heen met windkracht 6, aan die wind heb ik een hekel met rijden. Afijn we wilden eerst naar een plaatsje aan zee wegens de wind niet gegaan. Meze is een charmant plaatsje met een leuk vissershaventje en een strand. Dit ligt aan het meer van Thau. Op de fiets v.a. de cp 2,5 km. Fijn rondgewandeld en koffie op het terras a.d. haven.

Op zondag een grote markt in het centrum. Erg druk bezocht en alle terrassen zaten vol. In de Halle, de overdekte markt, veel aanbod van groente, vlees en vis. We hebben wat winterkleding aangeschaft. Boodschappen gedaan bij de Intermarché. Alle dagen zon 25 gr.

Van maandag 30 september tot woensdag 2 oktober naar Frontingan ccp 43.432045, 3.759337 alle vz + el E 14 p.d. De cp gelegen tussen een rivier en het meer Les Mouettes waar veel vogels en flamingo’s verbleven. Helaas te ver weg voor foto’s. Aan de zee ligt Frontingan Plage. Naar het strand Odyssee Plage op de fiets 5 minuten te lopen 500m. Bij het strand enkele restaurantjes en barretjes.

Frontingan heeft een historisch centrum. Op de fiets via een redelijk fietspad een kleine 4 km naar het centrum. We hebben er rondgewandeld langs het mooi stadshuis en we bezochten de St Paulus kerk. Een zuid-gotische kerk uit de 12e eeuw echter herbouwd in 14e eeuw. Eenvoudig interieur met mooie brand geschilderde ramen en prachtige beelden en bijzonder een houten plafond. Frontingan is ook bekend door de Muscat wijn. Uit de geschiedenis, op 16 juni 1642 was er een ontmoeting tussen Koning Lodewijk XIII en Kardinaal Richelieu en in 1787 verbleef Thomas Jefferson, toekomstig president USA, in Frontingan en genoot er van de Muscat wijn. De 2 dagen dat we er verbleven 1 dag zonnig 25 gr. 1 dag bewolkt 23 gr.

Van woensdag 2 op 3 oktober naar Bellegarde. De ccp 43.744514, 4.158927 alle vz + el. E 13.83, mooi gelegen naast het haventje aan het Canal du Rhône á Séte. Het plaatsje telt 7000 inw en ligt nogal heuvelachtig. Wij zijn op de fiets naar de hooggelegen ruïne uit 1208 een Donjon, een donjon is een middeleeuwse versterkte woontoren, gegaan echter de laatste 200 meter gelopen. De e-bikes redden de steile helling niet. Vanaf de toren een mooi uitzicht over Bellegarde. We zijn niet gebleven op de cp te veel vliegen. Het werd 27 gr.

We gaan weg van de kust richting Ardèche. Daarover volgende keer meer.

Ally Romeijn

Weer genoten van jullie verhaal. En leuk jullie trips zo te volgen (wat wij ook deden op onze USA trip in mei/juni). Nog een goede reis verder.

J&G

Weer een mooi verhaal, blijf lekker genieten!
Wij zijn net weer thuis! Kouddddd

Jannie stok

Julie genieten wel van al het moois wat julie zien lieve grcees en jannie