JaapEnDiana.reismee.nl

Najaar Frankrijk 2027 periode 6

Periode 6

Van donderdag 3 tot zaterdag 5 oktober zijn richting de Ardéche gereden. We kwamen terecht in een dorpje Codolet met 604 inw gelegen in het departement Gard. De ccp 44.127541, 4.704611 alle vz+ el E 15 ligt mooi aan de rand van het dorpje tussen de olijfbomen. Naast de cp het meer van Codolet en op 15 minuten wandelen de Rhône. Tijdens de wandeling zag je hier ook de herfst zijn intrede doen. De bladeren van de wijngaarden verkleurden naar aarde tinten, er stonden vroege krokussen, paddenstoelen en zwammen. De cp stroomde vol met camperaars.

Op vrijdag een wandeling door het kleine dorpje. Bij Cheze Rosy koffiegedronken en bij de Epicerie Chez Angel wat boodschappen gedaan. De kerk Saint-Michel was helaas gesloten. Door de wind werd het steeds minder warm zo 23 gr.

Zaterdag 5 oktober naar La Voulte sur Rhône ccp 44.798489, 4.787087 alle vz + e. E 14. We zijn over de bijzonder brug over de Rhòne naar het centrum gelopen en hebben daar heerlijk gegeten. De vooruitzichten zijn slecht wat het weer betreft regen, wind en code geel voor onweer. Het werd 17 gr.

Zondag 6 tot dinsdag 8 oktober naar Villefranche sur Saône ccp 45.97253, 4.752003 alle vz + el E 15. Onderweg veel regen en door Lyon filerijden. Bij aankomst naar de Saône gewandeld om de zwanen en eenden te voeren. De cp is een voormalige camping waar in de zomer maanden wc’s en douchen zijn en ook caravans en tentjes verblijven.

Op maandag op de fiets een 2,5 km naar het centrum. De leuke hoofdstraat heeft vele winkels en de katholieke kerk Notre Dame des Marais, Onze lieve vrouw van de moerassen, was open voor bezichtiging. Deze Gotische Romeinse kerk uit de 16e eeuw is vernoemd naar het beeld van de maagd die herders in het moeras ontdekten. Van binnen is de kerk eenvoudig met beelden en gebrandschilderde ramen. Van het mooie orgel is er niets bekend. Na de koffie in de regen naar de Lidl en terug naar de camper. Het werd 19 tot 21 gr.

Dinsdag 8 oktober tot 9 oktober. Afgelopen nacht en de hele dag veel regenval. Dit zag je onderweg op het land en de rivieren die buiten de oevers waren getreden. We kwamen aan in Chalon sur Saòne ccp 46.78405, 4.872153 alle vz + el E 14. Gelukkig in de middag droge periodes dus aan de wandel naar het historische centrum, zo 25 minuten lopen. Het pad ernaar toe was modderig maar nog net te doen. Eerst naar het Hotel de Ville, gemeentehuis, met er naast de Saint Pierre kerk uit 1698. Een mooie kerk waar in 1805 Paus Pius de 7e een bezoek bracht. Koffiegedronken in een leuk tentje geheel in het roze uitgedost. Door de straatjes gewandeld waar je op sommige huizen prachtige beelden zag. Helaas was de Kathedraal Saint Vincent uit 15e eeuw in de renovatie dit zou tot 2027 duren. De Neogotische torens zijn uit de 19e eeuw. De tuin was wel open voor bezichtiging. Op het plein voor de Kathedraal mooie vakwerk huizen, een leuke fontein en diverse barretjes. Het werd 19 gr.

Woensdag 9 oktober tot 10 oktober naar een landelijk gelegen boerderij in Le Val d’Esnoms. De Ferm de la Dhuy heeft 6 cp plaatsen en een restaurantje, 47.71798, 5.20284 geen vz gevonden wel el. + water E 15 + E2 voor el. De weg ernaar toe over een smalle weg en door prachtige natuur en de omgeving mooi met watervalletje. De Hollandse eigenaar bood 2 menu’s aan waar je uit kon kiezen. Echter de eigenaar niet gezien tot avonds. We konden wel in het restaurant voor wc en wifi code. We stonden er met nog 2 NL’ers. Af en toe een buitje en zon het werd 18 gr.

Donderdag 10 oktober tot vrijdag 11 oktober. Afgelopen nacht veel regen en in de omgeving nogal wat wind geweest waar wij nix van gemerkt hebben. Toen we weg reden was er een boom omgewaaid over de rijweg. Er was een ambtenaar met een zaag bezig om hem te verwijderen. Jaap uitgestapt en ging helpen om de stukken naar de zijkant te gooien. Na doorrijden kwamen we nog 2 maal afgewaaide takken tegen die we zelf naar de zijkant konen gooien. We denken dat we een staartje van storm Kirk over ons heen gekregen hebben. We zijn in Le Chéne terecht gekomen op ccp 48.547928, 4.144442 alle vz + el E 12. De cp ligt op 500 meter van Arcis sur Aube waar de shops zijn. Wij zijn niet weggeweest i.v.m. regen en onweer. Het werd 17 gr.

Vrijdag 11 oktober zaterdag 12 oktober. Onderweg redelijk weer zonnig en wolken. We gingen naar vm municipaal camping. Arleux ccp 50.273766, 3.105601 alle vz +douche en wc + wasmachines E 13.96. Bij een wandeling over de camping zagen we veel vervallen stacaravans. We stonden wel met veel NL’ers die op weg naar het zuiden gingen. Het werd 16 gr. In de nacht veel regen.

Zaterdag 12 oktober Overnacht in België In Overmeere een nieuwe cp Park Lake 51.046682, 3.973976 alle vz + el. E 19. De duurste cp die we gehad hebben. Via QR-code bij de poort aanmelden en betalen. Wij zijn niet weggeweest koud en regenachtig 13 gr.

Op 13 oktober rijden we naar huis na 8 weken met de camper opstap. Op de heen weg en in het zuiden van Frankrijk erg mooi weer gehad zo tussen 24 en 29 gr. Op de terug weg werd het helaas de laatste week koud, regen en storm. We zijn al gewend aan de herfst. Iedereen bedankt voor het lezen van ons web en leuke commentaren.

Jannie stok

Een goedethuis reis doe voorzichtig

Gerard Braber

Zijn jullie bij Lyon door de tunnel gereden? Moet je tegenwoordig een milieu vignet hebben.

Petra

En vandaag zijn jullie weer gespot op de cp Nachtegaal. Welkom thuis en weer bedankt voor de mooie reisverhalen

Andrea

Welkom thuis! Met veel plezier jullie reisverslagen gelezen met de foto's erbij. 😘😘

Gerard&Josje

Weer leuk om jullie verslagen te lezen en fijn dat jullie 2 mooie mnd. rond gereisd hebben. Nu weer heelhuids thuis!

Ans

Fijn,dat jullie weer thuis zijn,jammer dat ik net aan het bellen was😅😅🤭🤭anders hadden we weer kunnen bijkletsen…zonnetje schijnt Diana en Jaap😅😅😅😂😂👍👍