JaapEnDiana.reismee.nl

Camper trip Spanje-Marokko 2017 deel 3

Camper trip naar Spanje-Marokko 2017 deel 3

23 januari. Vanaf onze plek in Bolonia zijn we naar Tarifa gereden. Daar bij een benzine pomp kon je toilet lozen en water tappen in een munten automaat. Ook was er een was installatie om de camper te wassen. We zijn naar de Mercadona gereden om alvast wat inkopen te doen, ze hebben daar o.a. blikken ham. Toen door een heuvelachtig landschap met af en toe een blik op de Golf van Gibraltar naar Algeciras. Hier nog eens wijn inkopen bij Lidl gedaan en naar de gratis CP, geen voorzieningen, t.o. de Carrefour gereden. Vlakbij zit Viajes Normandiƫ, coƶrdinaten N 36.10.45.48, W 5.26.28.18, voor tickets naar Marokko. We hadden inmiddels kennis gemaakt op de CP met Huub Vollebregt en Ria Akkermans. Huub was al enkele malen in Marokko geweest en we besloten samen op te rijden. Zij gaan +/-3 maanden en wij korter dus de wegen zullen ons tzt scheiden. We gingen naar het ticket bureau en konden reserveren voor de volgende dag 10.00 uur vertrek. De open ticket naar Tanger Med kostte E 200,- retour. Gelijk voor E 50,- DH (dirham) gewisseld, best gunstig 10 DH is 1 Euro, makkelijk omrekenen. Wij zagen Koos en Hennie aankomen. Zij wilden naar Estepona maar daar was het weer zo slecht dat ze daarvan terug kwamen en nog even in de zon bleven. Het was wederom 16 gr en zonnig.

24 januari. Op tijd naar de haven, coƶrdinaten ingang N 36.09.01 W 5.26.54, via A7 afrit 108C Puerto Norte. Daar aansluiten in de rij, voor ons was dat Balearia, om je reservering om te zetten naar je ticket. Op weg er heen zijn er allerlei ā€˜mannetjesā€™ die je willen helpen. Gewoon doorrijden je kunt het allemaal zelf. De overtocht duurde +/- 1 uur. In die tijd was er douane aan boord die je inklaarde. Mooie tocht met zicht op de rots van Gibraltar. Bij aankomst in Tanger Med hoef ja dan alleen nog naar de Port Police om de camper in te klaren.

We zijn als eerste naar Asilah gereden. We kozen een binnen weg, nou dat hebben we geweten. We zagen dat er veel regen was gevallen aan de velden die soms wel een moeras leken. Dat was ook te zien aan de weg, dus soms was het rally rijden. We kwamen terecht aan de stads muur van Asilah waar je kon staan voor 40 DH, er was alleen een put voor het chemisch toilet. We stonden prachtig aan de zee. ā€™s Middags nog een kleine wandeling gemaakt. Op de promenade stonden allerlei eettentjes waar we geproefd hebben van kleine schelpen.

25 januari. Asilah is een oude ommuurde stad uit de 15e eeuw en bestaat uit een wirwar van straatjes met wit geschilderde huizen. Het is gebouwd met Porugese en Spaanse invloeden. We slenterden door de gezellige straatje waar op de muren veel schilderingen van kunstenaars te zien waren. Kleine winkeltjes met snuisterijen en kleding waren er in overvloed. Jaap nog een mooi vest gekocht. Wij zijn naar Maroc Telecom gegaan voor een internet kaartje en betaalden voor 3GB E 5,90 voor 10 dagen daarna kun je dan bijkopen voor E 10,- 10GB.

26 januari. Naar Rabat de hoofdstad van Marokko. We zijn door het binnenland er naar toe gereden. Door weer veel modder wegen met putten en gaten. We kwamen langs armoedige dorpjes en zagen vervoer per ezel en wagen, motors met een bakje en ezels met aan de zijkanten manden volgeladen met o.a. groenten. We zagen zelfs een vrachtwagen met bovenop een aantal koeien. Dan niet te vergeten zwerfvuil, ze gooien hier alles op straat. De mensen gebruiken dit prachtige land als een vuilnisbelt. Als we ergens binnen rijden en het is er schoon, dat valt op, zien wel straatvegers lopen.

We kwamen in Rabat op een bewaakte mix parking onderaan de stads muur bij de rivier Bou Regreg en betaalden 60 DH voor 24 uur, geen voorzieningen. Het begon er buiten al donker uit te zien, er kwam regen. Toch begonnen aan de wandeling. Langs de in 1197 gereed gekomen stadsmuur. Grote gedeelten stonden in de stellingen voor reparatie. Daarna naar de Medina met blauw en wit geschilderde huisjes. Je vind er allerlei zaken die een Marokkans huishouden nodig heeft, vers fruit en groenten, theepotten en veel kleding. Je zag er niet veel toeristen. We hebben ergens iets gegeten panini met gekruid gehakt en patatjes voor E 1,50. Het eten is overal goedkoop. Inmiddels ging het regenen wij door een wirwar van straatjes terug naar de camper. Daar ging het ook nog stormen en de temperatuur daalde naar 13 gr. De volgende ochtend was het nog zo dus we zijn weg gegaan en gaan de andere bezienswaardigheden een volgende keer bekijken.

27 januari. Vandaag naar El Jadida waar we naar een mixparking gingen in Sidi Bouzid, geen voorzieningen. Deze lag in een straatje t.o. het politie bureau. Voordat we er naar toegingen eerst naar de binnenstad waar we t.o. de uit 1502 vesting stadje hebben geparkeerd. Deze was van Portugese origine. We zijn daar naar Maroc Telecom gegaan om de telefoon als hot spot te laten fungeren. Onze mifi had het begeven. Nog een klein wandeling over de promenade. Op de CP kwam er een man die ons wel aan de vulling voor de gasfles wilde helpen. Hij reed met ons naar een gasfabriek, 10 km verder, echter daar wilden ze de gasfles niet vullen. Jammer was dat, helemaal voor niets heen en weer gereden. Wel konden we nog lekker in de zon zitten borrelen.

28 januari. De volgende stop was Souiria Kedima. Een P2 mixparking langs het strand. In de zomer heb je er een wc en water en betaal je parking geld. Nu was alles gesloten behalve een restaurantje. We vonden wel een loos put voor het toilet. Onderweg hebben we een stop gemaakt in Safi. Fijn gewandeld door de Medina. Veel potterbakkers werkplaatsjes gezien. Bij aankomst op de CP lekker een tijdje in de zon kunnen zitten.

29-30 januari. Naar Essouira waar we aan het eind van de promenade op een bewaakte mix parking achter de duinen gingen staan. We betaalden 30 DH voor 24 uur. Naar het stadje is het 30 minuten lopen. We hebben gewandeld naar de vissers haven waar we langs de Porte de Marine kwamen Deze was gebouwd door Sidi Mohammed ben Abdallah. We zagen de Sqala(bastion) du Port waar een aantal kanonnen stonden van Spaanse origine. De esplanade, waar Orson Welles in 1949 opnames maakt voor zijn film Othello, kijkt uit op de oceaan en de Purpereilanden. De vissershaven is levendig met stalletjes en er werden schepen gerestaureerd. We hebben door de Medina gewandeld die ontworpen is door de Fransman Cornut tussen 1760 en 1764. Essouira wordt ook wel de ā€œblauwwitte parelā€ van de Atlantische kust genoemd. De volgende dag een rustdag met een bezoek aan de Carrefour en een gasfles gekocht bij de Total voor 12 Eur. Onze eerst week in Marokko verliep vlot. Wij hebben nog wel indruk ondanks de ā€œmedinaā€™sā€ die we gezien hebben, dat veel plaatsje nog een Portugees en Spaans aanzien hebben. We gaan een paar dagen naar een camping voor de was en wat schoonmaak werkzaam heden.

jantje

mooi verslag hoor toppie

Annette Boersma

Bedankt voor het leuke verslag. We zijn heel benieuwd naar het vervolg. Veel plezier van Rein en Annette.

Astrid

Leuk om te lezen en weer op mooie plekken geweest. Ik heb 1 mail ontvangen dus dat gaat nu goed.
Veel plezier en een veilige reis verder. xxxx van mij

Mary westland

Fijn dat jullie zo genieten.geweldige ervaring !!!groetjes uit Dordrecht