JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023-24 periode 6

Periode 6

Donder/vrijdag 8-9 februari. Naar de Sahara gereden. We kwamen in een voorstadje van Merzouga t.w. Hassilabied op camping Secret du Sahara 31.14799, -4.02899 alle vz+ el +wasmachine E 8,-. Deze camping geheel ommuurd wat wel zo fijn was want er kwam veel wind aan. We stonden gelukkig beschermd want er kwamen vele stofwolken voorbij. Het uitzicht was al erg mooi op de duinen. Naast de camping kamelen en er kwamen al wat karavanen voorbij. Het werd er 22gr.

Zaterdag/maandag 10-12 februari. We zijn naar de prachtige Sahara zandduinen gereden en kwamen aan bij Hotel Les Roses des Dunes 31.134887, -4.016385 met vz + + wasmachine + el E 7,-. Voordat we aankwamen naar Merzouga om groente etc te halen. We stonden prachtig in de duinen met een heel mooi uitzicht. Gerard en Jeanette zijn een kamelen tocht wezen maken terwijl wij op hun hond Mael paste.

Het duingebied waar we stonden hete ErgChebbi en is het grootste zandduinengebied van het land. De zandduinen zijn zo´n 150 meter hoog, 30 km lang en 10km breed. De zonsopgang of zonsondergang creëert een prachtig schaduwspel op het zand. Je kunt te voet de duinen belopen, per quad, per kameel of met een 4x4 voertuig.

Wij hebben dit verblijf als een hoogte punt ervaren van Marokko. Ook zeer aangenaam het mooie weer van rond de 28gr.

Dinsdag 13 februari. Jaap zijn 77ste verjaardag reizen we in etappes naar het noorden richting Spanje. We zijn door het mooie gebied van de Ziz vallei gereden. Bij een uitzicht punt had je een mooi uitzicht over de Canyon. We zijn naar Errachidia gegaan. Eerst in het stadje naar een Liquor Store en de Marjane voor de boodschappen. Daarna camping Ighiz Inn 31.915416, -4.453022 met alle vz+el+wasmachine E 13.-. Avonds op de camping uit eten. Helaas niet zo gezellig we waren er maar met zijn vieren. Het weer nog steeds 28 gr.

Woensdag/donderdag 14-15 februari naar Midelt. We reden nog steeds door een woestijnachtig gebied maar het Atlasgebergte, met besneeuwde toppen, was al in zicht. We zijn naar de Muncipal camping 32.67797, -4.73739 alle vz+el E 10,-. Het sanitair wat gedateerd wel schoon ook kwam men morgens een stokbrood brengen. We zijn naar de hoofdstraat gewandeld echter, weinig winkels wel veel restaurantjes en koffiehuizen. We stonden op 1488 hoogte overdag 19gr en nachts 6gr.

Midelt is een stad gelegen in de hoogvlakte tussen de Midden-Atlas en de Hoge Atlas aan de rechteroever van de Moulay en is de hoofdplaats van de provincie.

Vrijdag 16 februari. Vanmorgen vroeg vertrokken omdat de beheerder kwam melden dat er om 9 uur een afsluiting zou plaatsvinden en wij er niet door kunnen over de Midden Atlas. Dus op weg naar Azrou. Een mooie trip door het gebergte. We kwamen door een cederbos met allemaal apen op de weg, zo leuk. De naam Azrou betekent in het Berbers rots. De stad is bekend om zijn bijzondere houtsnijwerk. Ook waren er veel huizen met mooie glimmende groene dakpannen. Wij hebben door de souk gewandeld en op het plein koffie gedronken. Daarna naar Euro Camping Emirates 33.443215, -5.190527 E 10,- met vz+el. De camping lag op een hoogte van 1455m, het werd 23gr.

Zaterdag 17 februari naar Meknes waar we op een P bij Bab Mansour E 5-, gingen staan. Voordat we daar waren eerst geprobeerd op een andere P te gaan staan. Dit lukte niet want de parkeerplekken waren zo nauw dat Jaap tegen een auto aanzat. Hij voelde daar niets van en wij hadden geen schade de auto had echter een kras. De beheerder ging de eigenaar halen en wij konden de schade afkopen voor E 100,-. Omdat het zaterdag was heerste er een erge drukte. De markt was uitgebreid je kon er amper lopen. Het Mausoleum van Moulay Ismail was gesloten zo ook de stallen. Het bezoek was dus niet erg succesvol. Wel nog naar een Winkelcentrum met Carrefour gereden waar men sterkedrank verkocht. Het werd 25gr.

Zondag 18 februari. Naar Moulay Idriss Zerhoun op zoek naar de Romeinse warmwaterbronnen. Deze lagen op een hoogte die echter afgesloten was. Wel nog een restant van een Romeinse opgraving gezien. De stad is vernoemd naar de emir Idris I die daar in 789 de islam met zich meebracht en een nieuwe dynastie oprichtte. Naast dat deze stad naar hem vernoemd is is hij op de oprichter van Fez samen met zijn zoon Idris II. Voor sommige Marokkanen is dit plaatsje een bedevaartsplaats omdat de nakomeling van één van de nakomelingen van de islamitische profeet hier ligt begraven. Wij hebben overnacht op Camping Zerhoun Belle Vue 34.01527, -5.56238 met vz+el. E 13.- de douches zijn wat gedateerd wel lekker warm water. Het werd 25gr.

Maandag/dinsdag 19-20 februari naar Motel Rif in Ouazzane waar we aan het zwembad stonden, 34.77287, -5.54515 E 10 met vz+el. We hebben er heerlijk een 3 gangen diner gegeten en we kregen morgens een stokbrood met 2 pannenkoeken. We hebben er wat gewassen en verder gelezen goed uit te houden met 26gr.

Woensdag 21 februari naar Chefchaoen, betekenis hoorns, waar we op een P E 5.- gestaan hebben met helaas nogal wat werfvuil. We kozen voor deze P omdat het stadje vlakbij lag op een berg. Het ligt op 600 meter aan de voet van 2 bergen en is een schilderachtig stadje in het Rifgebergte. Men noemt het ook wel de “blauwe stad”. We hebben er leuk gewandeld. Het werd 23gr.

Donderdag 22 februari Naar Tanger Med langs het gebergte bij Tetouan waar we de boot naar Spanje namen. We hebben genoten van onze rondreis door Marokko met zijn aardige mensen, bijzondere natuur en vooral de Sahara met zijn prachtige zandduinen en niet te vergeten het mooie weer Ook was het heel leuk om met vrienden Gerard en Jeannet te reizen waar we het heel gezellig mee hebben gehad. We gaan nu door Spanje en Frankrijk weer op huis aan. Ik schrijf daar af en toe op face book over.

Gerrie en Wim

Mooie foto’s en verhaal.
Jaap lijkt ook op een Arabier.
Heel mooi met de kamelen in de woestijn.

RIA

Hallo Diane en Jaap.wat weer ‘n prachtige reis hebben jullie gehad.Ook nog de felicitaties voor de verjaardag van Jaap.ik moet wel even vertellen dat er mensen uit Toovieja naar mij gebeld hebben op jullie telefoonnummer.En ik zei steeds hoi Diane,maar zij heette Elske en Bram,misschien kennen jullie die,Huub en ik hebben wel eens ‘n huisje van hun gehuurd.Ik heb nog geprobeerd om jullie te bellen,maar dat lukte niet.Verder gaat het niet goed hier.Komen jullie nu naar huis of blijven jullie nog ‘n poos in Spanje?Heel veel groeten RIA.

Janneke en George

Weer mooi geschreven, wat een mooie reis

Jan en Baukjen

Hoi Diana en Jaap, jullie hebben weer een mooi reisje gemaakt. Wij zijn door omstandigheden in januari terug gegaan naar Nederland. Afgelopen dinsdag weer vertrokken en we zitten nu voor 3 weken in Denia. Als het op de weg ligt van harte welkom. Groetjes, J&B.

Andrea

Wat een prachtige reis hebben jullie beleefd en ons ervan mee laten genieten! Ook heel gezellig voor jullie om dit met z'n vieren te beleven. Verder nog een fijne reis op weg naar huis en veel plezier samen! Groetjes van Hans en mij ??

Gerard Braber.

Leuk verhaal. We hebben het ook erg naar onze zin gehad. Zijn nog een dag in Los Barrios gebleven. Nu in San Roque. Veilige terugreis. Groetjes J en G.