JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023-24 periode 2

Periode 2

Donderdag/Vrijdag 21-22 december hebben we bij de Mercadona, 36.184413, -5.437424, gestaan en arriveerde vriend Gerard en Jeannet. Gezamenlijk de open tickets voor de oversteek gekocht Bij Carlos, 36.17930, -5.44116 á E 280,- v.v.

Op zaterdag 23 december gingen we naar de haven, afslag 108C dan wijst het zich vanzelf. Wij gingen met Transmediteranea en werden naar de desbetreffende rij verwezen. Je merkt aan de drukte bij de diverse rijen dat het kerstvakantie was. Afijn toen we eindelijk aan de beurt waren ging de boot niet om 11.15 uur weg maar om 12.50uur, dus flinke vertraging. Aan boord in de rij voor de voor je in reis stempel. Bij aankomst in Tanger alle campers en auto’s door de scan om evt. verstekelingen of i.d. op te sporen. Je kon maar met 3 campers tegelijk. Toen nog naar de douane afijn we waren pas om 3 uur in Ashila. We reden door een mooi groen landschap met veel landbouw.

We zijn gaan staan op de mix P bij de haven, 35.46733, -6.03671, geen vz E 4.50 Dirham 50. De stad nog ingewandeld om daar wat te gaan eten.

Zondag 24 december. Het was inmiddels zo 15 gr en zonnig. Het ommuurde stadje in gelopen. Asilah is een oude ommuurde stad uit de 15e eeuw en bestaat uit een wirwar van straatjes met witgeschilderde huizen. Het is gebouwd met Portugese en Spaanse invloeden. We slenterden door de gezellige straatjes waar op de muren schilderingen van kunstenaars te zien waren. Kleine winkeltjes met snuisterijen en kleding waren er in overvloed. Wij zijn naar Maroc Telecom gegaan voor een internetkaartje en betaalden voor 40GB E 36,- Dirham 200. Bij terugkomst kon je niet buiten zitten bij de camper. Besloten naar Camping Echrigu, 35.47231, -6.02869, met alle vz + el. E 9,- Dirham 100. Heerlijke relax middag met 17gr.

25 december Maandag 1e kerstdag. Hier merk je daar niets van. Wij zijn naar Moulay Bousselham gegaan naar familie camping van Khalid Le Nid du Hibou uit P4N,34.872899, -6.27772 met alle vz +el. Deze eenvoudig camping heeft voor zijn huis plaats voor 4 á 5 campers en verhuurt kamers en slaapplaatsen. Er logeerde een Nederlander die daar op de fiets met tentje aangekomen was. Hij huurde een kamer omdat hij zich enkele dagen ziek voelde en was van plan nog een stuk langs de kust te fietsen. Khalid heeft een boot waarmee je een boottochtje over de lagune kunt maken om vogels te spotten. Daar het er erg ondiep was kon je de flamingo’s niet dichtbij bekijken. Wij hebben ‘avonds heerlijk Tajine gegeten gemaakt door de vrouw van Khalid. We betaalden voor de camping, boottochtje en het eten E 27,-.

Dinsdag 26 december. Vandaag naar de hoofdstad van Marokko Rabat. We gingen op een mix P staan E 10,- 34.024005, -6.841289 geen vz wel was er water. We hebben fijn door de grote medina gewandeld en ergens gegeten. In de middag lekker in de zon gezeten met 18gr.

Woens-en donderdag 27/28 december in Casablanca gestaan op een mix P bij het strand 33.581139, -7.702091 met vz tegen betaling, hier geen gebruik van gemaakt. Wel heerlijk in de zon met 18gr zitten lezen en we hebben op hond Mael gepast zodat Gerard en Jeannet de Hassan II moskee, één van de grootse ter wereld, konden bezoeken. Wij hadden dat al eens gedaan en zijn over de promenade en het strand gaan wandelen. We zagen voor de kust een landengte waar de moskee genaamd naar Sidi Aberrahman ook zijn mausoleum was er te zien.

Op vrijdag 29 december naar El Jadida. De camping was daar gesloten en zijn we het stadje ingereden. Er was bij het ommuurde stadje geen plek te vinden. Bij navraag door Gerard bij een politieman zei hij dat je kon staan bij het Ibis Hotel. Dus zijn we daar gaan staan 33.245021, -8.489992 geen vz E 2.70 parkeergeld. We stonden aan de promenade en het strand waar we de middag hebben doorgebracht, het werd 20gr.

El Jadida is in 1502 door de Portugezen ingenomen en behielden ditstadje tot 1541. Het werd herhaaldelijk door de Marokkanen belegerd. In 1769 kwam de stad in Marokkaanse handen. De Portugezen hadden het stadje grotendeels verwoest. Het oude Portugese fort waar de stad omheen is gebouw is nog steeds te bezoeken.

Zaterdag/zondag 30-31 december. Eerst naar de grote supermarkt Marjane voor inkopen. Daarna een trip langs de kust naar Oualidia waar we op een bewaakte camperplaats gingen staan 32.73240, -9.04411 je kon je toilet reinigen en 20l water per dag innemen E 3.60. We reden eerst langs vele raffinaderijen daarna een landbouwgebied met op de achtergrond een duinenrij en de zee. Naar het haventje en het plaatsje met restaurantje en winkeltje is te lopen. We hebben heerlijke temperatuur van 25gr gehad. Was het begin van Marokko wisselvallig met het weer op de dag tussen 14 en 17gr afgelopen dagen is het op de dag rond 25 gr. Wij wensen iedereen een voorspoedig en gezond 2024.

J&G

Gelukkig nieuwjaar, alles weer mooi beschreven, hier rond onze appartementen geen problemen gehad met vuurwerk ed..

Leendert

Mooie reis mooi land laat nog maar weer van jullie horen. Fijne tijd verder en een gezond en gelukkig Nieuwjaar.

John en anneke Sparrow

Diana en jaap gelulkig niewjaar en de beste wensen en veel reis pleziet

Marco

Jaap en Diana, Leuk om jullie weer te volgen. Een mooie start van 2024 en van een ongetwijfeld schitterende reis met elke dag nieuwe ervaringen. Dat wensen Anita en ik jullie toe. We lezen en leven met jullie mee en gaan hopelijk in februari ook richting zuiden... als ik genoeg sponsorgeld heb verzameld voor Dordt in Stoom.

Ina

De beste wensen voor 2024 en fijne tijd

Nan&Co

Een fijn èn bovenal gezond nieuwjaar toegewenst aan onze lieve vrienden. Jullie jaar begint zeker goed, onder de zon :-)

Heel veel plezier op deze reis xx

Jantje

Heel mooi verslag

Gerda en Fred,

Een gezond en gelukkig 2024 toegewenst. Geniet van al het moois daar.

Cees en Rosa Weber

Wij wensen jullie een goed en gezond 2024 met heel veel reis plezier. Geniet ervan?☀️⛱

Gerrie en Wim

Weer eens in een anderen omgeving om Kerst en Nieuwjaar te vieren.. heerlijk in de zon.
De beste wensen en veel reis plezier in 2024?✨

Andrea

Jullie ook een heel gezond en voorspoedig Nieuwjaar! Weer een leuk reisverslag en mooie foto's! Groetjes van Hans en mij xx

Jule

Hallo. Is daar lekkerder dan hier maar goed, weer genoeg gezien en meegemaakt. Lekker genieten daar. Ook al zijn jullie daar vaker geweest er zijn altijd weer nieuwe dingen om te ontdekken en te bezichtigen. Veel plezier en veilige reis nog. Gr Jule en Marga.????☀️☀️