JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023-24 periode 5

Periode 5

Zaterdag/maandag 27-29 januari. Door een mooi landschap van bergen en woestijn naar Tata. Eerst naar een Relais des Sables waar je bier en wijn kon kopen. Toen naar Camping Hyatt E 7.65 p.d. 29.7386, -7.97774 alle vz, douche betaald. Leuke camping met 3 niveaus aan een rivier die gedeeltelijk droog stond. Helaas was de Gemeente Camping in het dorp gesloten.

We hebben er leuke dagen gehad zijn met de camper van Gerard en Jeannet naar het dorp gereden om te winkelen en naar een braderie geweest waar v.n. streekproducten werden verkocht.

Tata is een garnizoensstad, we zagen een aantal soldaten in de straatjes. In het stadje zagen we allerlei verschillende kleding door de dames gedragen. De Marokkaanse vrouwen lopen in fleurige haïks, de berbervrouwen zie je in blauwe rokken met zwarte hoofddoeken. Ook viel ons op dat er veel zwart gekleurde mensen rondliepen. Die waren afkomstig van slaven die hierachter gebleven zijn en nu dikwijls kleine winkeltjes hebben. De gebouwen hebben veelal arcaden. Dit om de warmte buiten te houden. In Tata komen zomers de warmste temperaturen van Marokko voor.

Van dinsdag/donderdag 30januari-1 februari Naar Foum Zquid waar we op camping Khayma Park hebben gestaan, 30.08026, -6.87065 E 5.40 alle vz + el. Een leuke kleine camping onder de palmbomen. De trip ernaar toe ging langs de bergketen Jbel Bani (vertaald Bruine Bergen). We zagen onderweg kamelen en geiten. Langs de weg palmbossen, bossen met waaibomen, mooie zandsculpturen uitgesleten door erosie. Op donderdag is er markt. Wij daarnaar toe gewandeld en wat blijkt is deze verplaatst. Dit kregen we te horen van Nederlanders die ook op de camping stonden. Dus na de koffie naar het nieuwe gedeelte gelopen. Ondanks dat er van alles te koop was viel het wat tegen. Met 23gr. was het aangenaam.

Vrijdag/zaterdag 2-3 februari naar Zagora het stadje ligt op een hoogte van 750 m. Ooit was Zagora een centrum van de karavaanhandel. Tegenwoordig is het een moderne garnizoensstad, die onder meer van het toerisme leeft. Overal worden er kameeltochten aangeboden in toeristenbureaus. Wij gingen naar camping Sindibad E 6,- gelegen onder de palmbonen 30.3265, -5.83366 alle vz+el. tegen betaling wasmachine. We hebben door het stadje gewandeld, zijn uit eten geweest en naar de overdekte markt gelopen. Toen we vertrokken nog naar een slijterij, gelegen in het straatje na het Shellstation, supermarkt Tazarine 30.34774, -5.83902 alle soorten drank te koop.

Zondag/maandag 4-5 februari. We hebben de Kasbah route gereden. Deze loopt langs de Draa Vallei, een vallei met alleen palmbomen en op de achter grond het Bou Zereal gebergte. De lemen dorpjes zijn in verval en er wordt dan ook veel vernieuwd. Tussen de palmbomen zijn er kleine akkertjes die verbouwd worden door de boeren. We kwamen terecht in Nkop bij een Auberge Ouadjou 30.86863, -5.86865 en werden ontvangen met thee. Er waren vz + zwembad en restaurant E 10,-. Het stadje ligt op 1000m hoogte, we zijn naar het centrum gewandeld waar we veel slagerijen zagen. Het weer was minder met bewolking af en toe zon en 18gr.

Dinsdag/woensdag 6-7 februari hebben we 2 overnachtingen gedaan in Alnif bij restaurant Repos des Nomades een plek in een palmenbos gratis maar geen vz, wel lekker gegeten bij het restaurant met een flesje wijn en een biertje. Verder gereden richting Sahara waar we overnachten in Rissani bij Auberge Le Tresor hier ook geen vz wel parkeergeld E 5,- betaald. De uitbater bracht bij aankomst thee en de volgende ochtend ook thee. sNachts is het wel koud zo 6gr. maar overdag lekker tussen 22 en 25gr.

We hebben door een mooi landschap gereden van woestijn en bergen. Onderweg van alles te zien kamelen, schapen en geiten. Nu zijn we in de Sahara en staan bij de zandduinen van Erg Chebbi. We blijven hier een aantal dagen en vertellen er volgende keer meer over.

Gerrie en Wim

Dat is lekker genieten en goede temperaturen, beter als in NL☔️
Veel plezier en mooie reis ?

Leendert

Mooi avontuur, Groet uit het vaderland!

J&G

Lekker blijven genieten van jullie avonturen

Gerard Braber.

Vandaag geen zon maar een stofstorm. Ook apart om mee te maken.

Petra

Zo fijn om te lezen…groeten van ons

Cees en Roos Weber

Weer heel veel gezien, wat een leuke reis?

Jule

Super mooi daar zo te horen.
Fijn dat jullie er zo van genieten. Heel plezier nog daar. Gr Jule en Marga.????☀️☀️☀️☀️??