JaapEnDiana.reismee.nl

Marokko winter 2023-24 periode 4

Periode 4

Donderdag/vrijdag 18-19 januari Aangekomen in Sidi Ifni camping El Barco E29.38382, -10.17432 alle vz, wifi en wasmachine E 8.10. Mooi gelegen aan het strand. Naast de camping een Hotel, restaurant en 2x een bar. We hebben er heerlijk gegeten in het restaurant en er een biertje en fles wijn bij gedronken. Drank is nog sporadisch te verkrijgen maar is wel in opkomst. We hebben schoongemaakt en gewassen. Een kleine wandeling langs het strand gemaakt. Er was wat bewolking het werd 22gr.

Zaterdag/zondag 20-21 januari. Naar Guelmim om daar de kamelenmarkt te bezoeken. Bij de markt een groenten- en fruitmarkt en ook nog een gedeelte rommelmarkt. Erg sfeervol en de groenten en fruit spotgoedkoop voor ons. Daarna naar de Marjane een grote supermarkt om wat inkopen te doen. We zij naar een Oasecamping gereden in Tighmert 28.94518. -9.94513 alle vz E 8.10. Deze camping is van Hassan en zijn gezin, hij heeft 5 kinderen. Dit gastvrije gezin nodigde de hele camping uit om avonds soep te komen eten. Erg leuke mensen ontmoet van Duitsers, Zwiters en Fransen.

Verder door de Oase gewandeld naar een winkeltje om sigaretten te halen voor Gerard en Jeannet, de man had nog 4 pakjes. Op de camping veel last van vliegen. In de nacht koud zo 11 graden op de dag 25gr.

Maandag 22 januari naar Assa voor een gratis overnachting op een P t.o. het Politie Bureau. De trip ernaar toe was door een prachtig landschap van het Akerkour gebergte over de col dAmzloug 1017m. Bij binnenkomst in het stadje werden we gecontroleerd door de politie, paspoortcontrole en de vraag waar we vandaan kwamen en waar we naar toe gingen. We zijn nog opzoek geweest naar een Camping over een piste, slechte grindweg, deze niet gevonden. Afijn de P lag naast een parkje waar avonds nogal wat jongeren kwamen die nogal brutaal naar ons deden. De parkbeheerder riep ze tot de orde alleen hielp dat niet veel.

Dinsdag/woensdag 23-24 januari. Een trip door woestijnachtig gebied waar de kamelen losliepen. We gingen naar Oasecamping Amerdoul in Icht 29.04699, -8.84605 alle vz+el. E 8.10. De camping ligt naast een hotel met restaurant. De omgeving een palmenbos en een oude Kasr, lemen dorpje van 500 jaar oud. We zijn met gids Abdellah meegegaan, E 4.50, die ons het nieuwe en oude dorpje heeft laten zien. Hij vertelde dat er nog 200 mensen woonden. In het onderaardse oude dorpje hebben we het huisje gezien waar zijn grootvader woonde. Deze leefde daar met 2 vrouwen. Alles heel interessant om te zien. In het nieuwe dorpje woonde Abdellah met zijn gezin en moeder. Daar kregen we thee aangeboden. Ondanks de vele wind, af en toe zandhappen, werd het toch zo 24 a 25gr.

Donderdag/vrijdag 25-26 januari. Naar Camping Akka 29.389891, -8.243199 E 5.70 met vz + el. Met hotel en restaurant. Wij hebben daar een pizza gegeten want op de menu kaart was er niet veel van aanwezig. De ontvangst erg gastvrij de patron sprak goed Nederlands en kwam nog een praatje met ons maken. Wel was het hele complex nog in de renovatie. Naar de winkels was het 1,2km lopen. Dit hebben we niet gedaan we hebben schoongemaakt en gewassen en van de heerlijke warme douche gebruik gemaakt.

We rijden de zuidelijke route over de N 12. Deze weg loopt evenwijdig aan de Algerijnse grens. Onderweg kwamen we door een fantastisch landschap met aan weerszijden bergketens. Daar we niet al te ver van de grens van Algerije (Al-Jazã’Ir) reden zagen we een aantal militaire bases. We zijn nu in de garnizoen stad Tata maar daar volgende keer meer over.

Gerrie en Wim

Zo te lezen is er niet veel voorraad in de winkels. Zijn wij hier in NL verwend.
Hier nu ook zonnig en niet koud☀️

Gerard Braber.

Mooi verhaal. Inderdaad fantastisch landschap. Wat verder opvalt is dat de mensen een stuk vriendelijker zijn dan aan de kust op uitzonderingen na natuurlijk.

J&G

We genieten weer mee met jullie verhalen, leuk en spannend allemaal, blijf uitkijken en uiteraard genieten!

Leendert

Jullie worden nog eens de Hollandse Nomaden genoemd en dat leven lacht jullie toe. Ga zo door en maak mooie verhalen we lezen ze graag. Groetjes!

Jannie stok

Zo te zien genieten jullie wel .het is allemaal heel byzonder.grjanniexxx

Jule

Gaat allemaal lekker zo te horen. Leuk dat er nog mensen zijn die je uitnodigen om gezellig mee te eten. Lekker genieten samen hoor.
Gr Jule en Marga.