JaapEnDiana.reismee.nl

Camper trip Spanje-Marokko 2017 deel 7

Camper trip naar Spanje-Marokko 2017 deel 7

21 februari. Na nog een zonnige dag t.w. 25 gr. in Zagora met een bbq bij Huub en Ria vandaag naar Ouarzazate. Om daar te komen reden we door de Draa Vallei. Een stuk met zoveel palmbomen bossen die wij nog niet eerder gezien hebben. De rivier de Draa loopt er evenwijdig mee en onder de palmbomen is het zo vruchtbaar dat er overal wel kleine akkers bebouwt worden. Dit wordt nog steeds op traditionele wijze bedreven volgens het khamasatsysteem. Khamasat betekent vijfdeling, een verwijzing naar vijf agrarische productiefactoren: grondbezit, zaaigoed, water, werktuigen en arbeidskracht. Bij de verdeling van de oogst wordt met deze factoren rekening gehouden. Verder zagen we veel kasbah dorpen langs de route. Sommige in verval en enkele worden weer opgebouwd met moderne huizen van steen.

Wij gingen naar de Muncipal camping 50 DH + 20DH voor elektrisch. Voor een warme douche moest je 10 DH betalen. We hebben een wandeling gemaakt en wat boodschappen gedaan. Ouarzazate is een modern stadje dat zich ontwikkeld heeft tot een toeristisch centrum. Dit komt vooral door de gigantische Atlas Film Studio’s die net buiten de stad liggen. Met de Hoge Atlas in het noorden, de woestijn in het zuiden en het stuwmeer El-Mansour-Eddahbi ligt het stadje in een fantastisch decor waar de filmmaatschappijen graag gebruik van maken. Het weer veranderde, een lage druk gebied trok over Marokko. Te merken voor ons aan de temperatuur daling naar 18 á 19 gr en soms een buitje.

22 februari. Te verwachten weer vandaag regen- en onweer buien dus een flinke rij dag (203 km door de bergen) naar Marrakech. We reden door het Atlas Gebergte, prachtige gebieden met verschillende natuur. Soms zandbergen, rotsen, heuvels met rode aarde, riviertjes door de dalen etc. Af en toe een dorpje en zelfs onderweg een markt. Wij hebben daar nog wat rond gelopen maar zijn weer gauw naar de camper terug gegaan we hadden het zou koud dat we truien en vesten aan trokken. We reden steeds hoger en hadden een mooi uitzicht op de besneeuwde toppen van de Hoge Atlas. Boven ons een wolkendek en de sneeuwtoppen in de zon. We kregen onder weg zon, regen, natte sneeuw etc. De wegen werden slecht, men was wel druk met nieuwe aanleggen. Wat we niet verwachten dat we ook door sneeuwgebieden moesten rijden. We moesten over 2 passen Tizi-n-Tichka op 2260 m. en de Tizi-n-Aït-Imguer op 1470 m. De weg was gelukkig sneeuwvrij. De rivier Asif Imini liep evenwijdig aan de weg door het gebergte. Wij zagen vrouwen daar de was doen. Wij vonden het prachtig om te zien. Af en toe even gestopt.

We kwamen in Marrakesh op een mixparking Koutoubia aan. Nog net een paar vrije plaatsen op de camperplaats. We moesten betalen 80 DH + 30 DH voor elektrisch, best veel met weinig voorzieningen. Er waren openbare hurk wc’s en er stonden grote tanken waar je water kon tappen. Wij hebben dat niet gedaan, je weet niet wat je in je tanks krijgt. Na aankomst eerst koffie gedronken en gegeten en daarna, het was inmiddels al 16.30 uur, toch de stad in die op 10 minuten lopen ligt. Wat een drukte, niet zo gek met 1.170.000 inwoners. We zijn naar het centrale plein Djeema El Fna gelopen. Onderweg allerlei bedrijfjes en op het plein een levendig gebeuren met kraampjes, slangenbezweerders, straatartiesten, eetkraampjes etc. Je kon er koetsjes huren en de verkopers lieten je helaas niet met rust. Daarna nog een stukje medina. Prachtig allemaal, zo Marokkaans. Het fotograferen doen we af en toe stiekem, ze willen niet op de foto, worden soms kwaad en ze vragen gelijk geld. Toen het begon te regenen en onweren in de avond gauw terug naar de camper.

Marrakesh is in 1061 gesticht door de Almoraviden heerser Yusuf ibn Tashfin en was hoofdstad van het rijk. In de twaalfde eeuw was het de hoofdstad van de Alohaden. De stad was een belangrijke handelsstad oor de karavaanroutes naar de Sahara. Na de Franse bezetting in 1913 werd het moderne gedeelte van de stad gebouwd. De historische kern van de stad (medina) is door Unesco in 1985 tot werelderfgoed verklaard.

23 februari. Het weer zag er niet goed uit. Wederom regen en onweer met een 14 gr. We besloten een flinke trip over de tolweg te maken naar de kust. Eerst naar de Marjane supermarkt, wat hebben ze daar toch veel, o.a. veel kaas producten van camembert tot edam kaas. Na de supermarkt gingen we op weg naar Kenitra. We kwamen op camping La Chenaie. Een eenvoudige camping 40 + 20 DH voor elektrisch wel met wc en douche tegen betaling.

Onderweg een vlak landschap, groene vlaktes met veel cactussen. Flinke regen en onweer buien. Wij reden om de beurt bij lange afstanden (328 km). We gingen van de weg af om wat te drinken en te eten. Het was even schrikken want de toegang stond een stuk onder water, er stond zelfs een camper vast die niet verder kon. Wij gingen via het pompstation naar de parkeerplaats en zagen daar een Mac Donald. Nou daar werd ons middag eten genuttigd. Na aankomst op de camping wat gedronken en aan de wandel. Een middel grote stad met een mooie moskee en een souk. We hebben flink wat gelopen want we waren de weg terug kwijt. Afijn na een aantal keer vragen met de foto van de moskee een paar straten door en stonden we haast voor de camping.

Kenitra is een stad met 400.000 inwoners en ligt aan de rivier de Sebou. Voor Marokko een frans protectoraat werd, was er alleen een kasbah op de plek van de stad. In 1912 werd de stad gesticht door Hubert Lyautey, de Franse resident-generaal, als Port Lyautey. In 1956, toen Marokko onafhankelijk werd, kreeg de stad zijn huidige naam. Tijdens de tweede Wereldoorlog was de stad een landingsplaats voor Amerikaanse tropen. De torpedobootjager Dallas zette een team Rangers aan land, dat het Franse militaire vliegveld veroverde. Vanaf de jaren 1960 werd de basis langzaam overgedragen aan de Marokkaanse luchtmacht. De laatste Amerikaanse militair verliet de basis in 1977.

24 februari. We gingen vandaag naar de kust naar Asilah de plaats waar we 5 weken geleden de Marokko reis aanvingen. We gingen weer op de parking staan onderaan de stads muur en betaalden 40 DH. Geen voorzieningen wel was er een put waar het toilet in geleegd kon worden. Het werd gelijk al mooi weer en we konden buiten zitten met zon en 19 gr. ‘s Middags geborreld en nog een potje gekaard met Huub en Ria.

25 februari. Vanmorgen lekker de zon bij het wakker worden. Er kwamen weer allerlei verkopers langs die hun waren wilde verslijten. Als je nee zei drongen de meesten niet aan en gingen weer verder. We zijn het stadje ingegaan om de laatste inkopen te doen. ’s Middag nog een bbq met Huub en Ria en daarna naar de ferry gereden in Tanger Med. Je kon overnachten op de parkeerplaats. We zijn ff naar Balearia gelopen voor de tickets en deze meldde dat je 1 uur voor vertrek je kon inchecken. Besloten om de boot om 23 uur te nemen naar Algeciras in Spanje.

Zo kwam een einde aan deze bijzondere reis door Marokko. Het land is ons erg bevallen. Aardige mensen en we hebben natuurlijk genoten van de eenzame woestijnen, weidse groene vlaktes en de mooie stranden. Wij hebben nog heel wat te goed om te gaan zien, maar dat een volgende keer.

We gaan nu richting broer Dirk (woont niet te ver van Valencia) om daar een poosje te verblijven voordat we weer naar huis gaan. Ik zal af en toe op face boek een berichtje schrijven waar we verblijven.

Wim en Gerrie

Alle weertypen gehad... het meeste lekkere temperatuur. Heerlijk!
Fijne tijd in Spanje .

jan en baukjen

Hoi Diana en Jaap, weer een leuk verslag met mooie foto's. Je waande je een paar keer in de Alpen. En regenen kan het daar dus ook. Wij hebben vorige week Lagos verlaten en zijn op ons gemakje onderweg naar Nederland. Komen ook weer in Hellevoetsluis en als jullie weer thuis zijn kunnen we elkaar daar misschien weer ontmoeten.
Groetjes, Baukjen en Jan.

Astrid

Nu had een heel verhaal maar is niet geplaatst veel plezier in spanje bij Dirk xxx

Rein en Annette

Leuk verhaal, helaas gaan komen jullie een beetje te vroeg langs Almeria want wij vliegen hier pas 14 maart heen. Is er nog een kans dat we elkaar daar ergens zien? Groeten en nog veel plezier!

Bram & Jose

Wat een mooie verhalen weer. Geen idee of jullie alweer in Nederland zijn? Wij liggen op Gibraltar en varen morgen naar Esteponia. Mochten jullie in de buurt zijn: de koffie staat altijd klaar.