JaapEnDiana.reismee.nl

Voorjaar 2017 campertrip Frankrijk-Spanje periode 2

Periode 2

Op 8 mei naar Saintes een kunst- en geschiedenisstad en gesticht in de 1e eeuw. Het heeft een belangrijk bouwkundig en religieus erfgoed. We kwamen terecht op mixparking Air Camping aan de rand van het stadje. Je kon er lozen en tegen vergoeding bij de zuil water en elektrisch krijgen. Er stonden een 4 tal campers waarvan er ook permanent stonden. We denken van de t.o. gelegen kermis. Deze stopte om 19.00uur en we hadden daar verder geen last van. We hebben weer heerlijk in de zon gezeten (23gr.) en laat in de middag zijn we door het stadspark, waar van alles te doen was, skaten, speeltuin, dierenparkje en créperie, naar het historische centrum gewandeld. We zagen langs de Garonne een Romeinse boog de Arch de Germanicus genoemd. In de binnenstad hebben we de St Pieterkathedraal bekeken, helaas niet geopend. We zagen een overdekte markt, ook gesloten. We waren dan ook aan de late kant en het werd inmiddels fris buiten zo 16gr. en zijn terug naar de camper gewandeld.

9 mei. Naar een CP op een berg gelegen met mooi uitzicht over de vallei van de Garonne en het plaatsje Agen. Het plaatsje hete St Colombe en Bruilhols en stelde niet veel voor. Er was een winkeltje waar je brood kon krijgen maar daar zijn we niet geweest. We stonden naast een sporthal waar je een wc had, kon lozen en water kon tappen. De rest van de middag in de zon gezeten. Wel kwam er ander weer aan. Regen en onweer voorspelt de aankomen dagen.

Op 10 mei eerst naar Agen. We hadden daar een Tourist Info gezien en zijn gaan vragen waar we naar een dokter konden die Jim zijn 2 wekelijkse depot prik kon geven. We hadden zijn medicijnen meegekregen dus het ging alleen om de injectiespuit. De man in de info sprak vloeiend Engels en heeft een dokter geregeld die helaas ‘middags 14.30 uur pas tijd voor ons had. We zijn niet het stadje gaan bekijken, dat zeker de moeite waard was geweest, want het regende pijpenstelen. Om de tijd te doden naar een parkeer plaats aan de Garonne gereden. Na de prik, die een paar minuten in beslag nam, zijn we door een mooi landschap met zicht op de besneeuwde Pyreneeën, naar een CP met voorzieningen in Gimont gereden. Deze lag naast de N124 aan een visvijver, die uitmond in de rivier La Gimont, en waar je rond kon wandelen. Nadat we laat aankwamen werd het droog en ging de zon schijnen echter 19gr. Na het eten naar het dorpje gewandeld, een steile straat omhoog, en hebben daar op een terras wat gedronken.

11 mei. Het weer de komende dagen zag er in het zuiden van Frankrijk wisselvallig uit. In Spanje echter zagen we zon en tussen de 20 en 25gr. We hebben in Frankrijk door prachtige gebieden gereden met overwegend mooi weer. De meeste trips binnendoor, maar ook af en toe een stukje tolweg waar we wisten dat de weggetjes binnendoor wel erg langzaam gingen. Op de meest CP toch wel wat campers ondanks dat het nog geen seizoen is.

We besloten om de 325km in één dag naar de Costa Brava te rijden. We kwamen terecht op een AirCampingCar in Toroella de Montgri voor een overnachting. Wij zijn lid van deze franse organisatie die CP’s hebben incl. elektrisch, water, lozen, wifi en dikwijls een wc of douche tegen een all-in prijs van 9 of 10 Euro p.n.

De volgende dag eerst boodschappen ingeslagen en naar Camping Estartit in l’Estarit gereden. Deze camping stond in de Campercontact App van de KNC en gaf aardig wat korting. De dag prijs E 18,-, bleef je 7 dagen werd de prijs E 16,- p.d. en bleef je een lange periode werd de prijs E 11,-. Er kwam nog wel p.p. 0,75 toeristenbelasting bij p.d. De terrassen camping lag mooi onder de bomen tussen de rotsen in een dal en beschermd voor de noorden wind. Op de hele camping wifi en alle voorzieningen erg netjes en een zwembad bij het restaurant waar je lekker kon eten. Geen culinaire hoogstandjes maar wat er was was heerlijk. De Nederlands kok, de camping was in Belgische handen, bracht bij je drankje een bitterbal of brood met olijven tapenade. Al de mensen die er werkte maakte het de gasten naar de zin. We besloten dan ook om hier een week te blijven.

We hebben het dorp dat op 50 meter lag, verkend en zijn naar de jachthaven gewandeld. Het was er nog niet druk want hier is het seizoen nog niet aangebroken. Je zag wel toeristen winkels, barretjes en restaurantjes. Er was een Spar supermarkt en wat pinautomaten. We ontdekten een promenade met een lang zandstrand dat op 350 meter van de camping lag.

We hebben 14 mei op het terras bij de bar naar Feyenoord gekeken op een groot scherm waar ze wonnen van Heracles en waar ze NL kampioen werden van de Eredivisie. We keken naar Fox sport die tussen de andere voetbalploegen schakelde en naar de Coolsingel waar de duizenden fans al feest vierden. We zaten op het terras met een tiental Nederlanders, erg gezellig.

De dagen rijgen zich aaneen met naar het strand gaan, wandelen door het dorp af en toe een terrasje pikken en relaxen bij de camper. We hebben voor Jim bij Transavia geboekt v.a. Gerona naar Rotterdam. Dan zit voor hem de vakantie met ons erop.

Wim en Gerrie

Weer heel wat ervaren en.... Feyenoord zien winnen!! Altijd heel bijzonder als je in een ander land bent!
Nog een fijne tijd in de zon.
In NL ook 28 Gr...??????

Ria Akkermans en Huub Vollebregt

Hoi Diane en Jaap, sorry dat wij zo laat reageren.jullie hebben weer 'n mooie reis gemaakt en weer veel gezien.wij zaten ook 'n paar maanden in Frankrijk,hadden het ook reuze naar onze zin.Met jullie verder alles goed?? Heel veel groeten van ons.