JaapEnDiana.reismee.nl

Zomertrip Griekenland 2017 periode 1

Op 19 augustus zijn we vertrokken voor een vakantie naar Griekenland. Overnacht op de CP in Epinal, E 10,- en alle voorzieningen. Toen naar vrienden Leendert en Marian die op hun boerderijtje in La Quarte aan het klussen zijn. We waren er al eerder dus nu konden we hun harde werk bewonderen. Zij waren al aardig opgeschoten met een neiuw raam in het dak en het aanleggen van een nieuwe badkamer. Bij aankomst eerst lekker koffie gedronken en daarna naar een brocante. Een Franse rommelmarkt met allerlei oude spullen. We zagen er veel Nederlanders die in de omgeving een huis hadden. Daarna zijn we naar een Haflinger paarden show gereden. Leuk om te zien hoe men een demonstratie gaf op deze prachtige dieren. ’s Avonds uit eten in het vlakbij hun huis gelegen restaurantje, heerlijk mosselen gegeten.

De 21e naar Zwitserland waar we in 3 uur doorgereden zijn naar Italië. We hebben bij de Gotthard tunnel een stop hebben gemaakt. Het viel ons op dat er aardig wat water door de Reuss stroomde. We hadden 15 minuten vertraging door de tunnel, veel vakantie gangers. In Italië overnacht op de gratis CP in Reggio Emelia, coord. 44.709653, 10.623491. Je kon er lozen.

Op 22 august naar de boot in Ancona. De middag boot van Minoan Lines was vol, dus op de 23e om 2.00 uur geboekt. Minoan heeft geen camping meer aan boord, daarom krijg je een hut bij de receptie van de boot. We gingen echter 3,5 uur te laat weg. We kwamen dus ’s avonds om 22.00 uur aan. We zijn naar Drepano Beach, coord. 39.514413, 20.214717 gereden 6 km v.a. de boot waar het gedoogd is te staan. We hadden een douche voor onze neus en stonden met vele andere campers zowat op het strand, een mooi plekje. Er waren 2 strandtenten waar je wat kon drinken en eten. We zijn er 3 dagen gebleven met temperaturen rond 35 gr. was het acclimatiseren. Heerlijk gezwommen.

Op 26 augustus besloten de bergen in te gaan. De streek Zagoria herbergt diverse bezienswaardigheden. Het eerste wat we zagen was een enorm beeld. Het was het monument voor de vrouwen van Zagoria. Geplaatst in 1993 ter nagedachtenis aan de vrouwen die in de Italiaans-Griekse oorlog 1940-1941 onder moeilijke omstandigheden het front voorzag van voedsel en munitie. Alles gebracht lopend met een rugzak op. Verder naar het Nationaal Park Vikos-Aoos, en naar Monodendri waar het kloostertje Ayia Paraskevi bijzonder lag tegen een rotswand. Het klooster uit 1412 is in een kwartiertje lopen over een geplaveid muilezel pad te bereiken. Het klooster is in 1689 gerestaureerd tot de laatste non in in 1940 overleed heeft het als klooster dienst gedaan. Tijdens de WO II hebben de bevolking er een schuilplaats gehad. Het klooster was helaas op zondag gesloten. Van hieruit heb je al een mooi gezicht op de Vikos kloof. Deze kloof is volgens het Guinness Book of Records 1997, de diepste kloof ter wereld in verhouding tot zijn breedte van 4 meter op sommige plaatsen. De kloof is onderdeel van het Pindosgebergte en ongeveer 20 km lang en de diepte varieert van 450 tot 1600 meter. In het stadje zijn we ook naar een kerkje geweest Ayios Minos waar je nog een mooie wandschildering kon zien.

Hierna doorgereden naar het uitzicht punt Vikos Gorge (route Oxia). Je kwam eerst langs een Stone Forest. Bijzonder stenen formaties. Net of er platte stenen op elkaar gestapeld waren. De weg eindigt bij een parkeerplaats van waaruit het een 100 meter lopen is naar het uitzicht punt. Een leuke wandeling naar beneden, maar terug best pittig met een temperatuur van 35 gr. Afijn het was zeer de moeite waard vanaf het platform een prachtig uit zicht over de kloof. Er waren mensen die het uitzicht vanaf Vikos hadden gezien en dit nog mooier vonden.

Daarna zijn we richting Kipoi gereden door een prachtig berg gebied. Hier zijn een aantal oude stenen bruggen te zien. De bruggen hebben 1, 2 of 3 bogen. De Plakida-Kalogeriko heeft 3 bogen en stamt uit 1865. Deze brug is op de meeste reis folders van Griekenland te zien. De brug met 1 boog is vernoemd naar de Prefectuur Alexis Noutsos en ontdekt in 1750. Toen de bruggen nog dienst deden hing men in de winter een bel onderaan de brug. Als de rivier er woest stroomde en harde wind kwam ging de bel klingelen, rade men het af de brug te betreden, je kon er weleens van af geblazen worden. De bruggen werden met geld uit de Europese Gemeenschap gerestaureerd.

We zijn een stukje terug van Kipoi gereden om op een parking bij een geiten farm te overnachten. Coord. 39.84361, 20.76535. Heerlijk zo in de natuur geslapen. Volgende keer wat over de Meteora en verdere wetenswaardigheden.

John en An van Opzeeland

Genieten van jullie verhaal, komen net terug van de Camperbeurs in Dusseldorf,zijn nu in Dordogne. Goede reis!

Rein en Annette

Hallo, eindelijk naar Griekenland met de camper! Wij zijn ook bij de Vikoskloof geweest, een prachtig gebied. De natuur, de oude bruggen en ook de dorpjes. Wij zijn vandaag van west naar noord Bretagne gevaren. Hier ook erg mooi, maar Griekenland blijft toch nummer 1. Veel plezier toegewenst, geniet ervan! Groetjes van Rein en Annette.