JaapEnDiana.reismee.nl

Zomertrip Griekenland 2017 periode 4

Op 11 september zijn we uit Agios Andreas vertrokken en zijn toen door een mooi gebied via Koroni naar Methoni gereden. We wilden daar het Venetiaans kasteel bezoeken. Helaas op maandag gesloten. We hebben er nog wel om heen kunnen lopen en vanaf het strand de 8 hoekige toren van de Bourtzi kunnen zien.

Verder gereden naar Pylos coord. 36.91633, 21.69524, waar we op de havenpier met nog 6 andere campers hebben overnacht. Nu kennen wij Pylos, dat aan de baai van Navarino ligt, want we hebben hier een tijdje gelegen met onze zeilboot. In de baai vond in 1827 een zeeslag plaats tussen Franse, Russische en Engelse geallieerden met 27 schepen om de Turken te verdrijven. Deze hadden Pylos als oorlogshaven gekozen en er werd in 1571 een fort gebouwd. Er is een museum over de slag en restanten van het fort te bekijken.

Op 12 september naar Marathopoli coord. 37.059611, 21.573824. Je staat er naast het haventje, met waterkraan, voor een hotel en een restaurantje. Je hebt er uitzicht op het eilandje Proti waar wij eens langs gezeild zijn. Het plaatsje stelt niet veel voor. Wij stonden er met nog een camper, echter na een poosje doorgereden naar Aghia Kyriaki coord. 37.118373, 21.575342. We stonden op een parking naast een natuurlijk haventje/zwembad met een strandje. Wij hadden gehoopt daar te zwemmen, douche aanwezig, maar de golven kwamen spectaculair de haven in. Zij spoelden over de kade. De 2 restaurantjes aan weerszijde van de haven waren helaas gesloten. We hebben er een rustige nacht doorgebracht.

Op 13 september naar de Lidl in Kyparisia om de voorraad aan te vullen. Daarna naar Kalo Nero coord. 37.297955, 21.695188 waar er een mooie plek aan het strand lag. Waterslang bij het kerkhof. We stonden er met een tiental campers. Helaas was hier ook de zee te ruw om er in te zwemmen. Wel was de temperatuur nog steeds rond de 30 gr. In de buurt waren er een aantal restaurantjes.

De 14 september hadden we ineens genoeg van zon, zee en strand. We hadden alles gezien in Griekenland wat we deze reis wilden en hebben de boot geboekt van Patras naar Ancona op 15 september. We zijn nog laat naar Killini coord. 37.937957, 21.144223, gereden voor een overnachting naast het strand. We hadden wel een douche voor de deur waar we uiteraard gebruik van gemaakt hebben. Vrienden Chris en Claire van Vonasi lagen in Killini, helaas te laat om hen op te zoeken.

Op 15 september naar Patras gereden. Haven coord 38.22830, 21.72283 waar we eerst de boeking bij Minoan bevestigd kregen. We hadden weer de Cruise Europa die we al een aantal keren hadden gehad. We zijn naar het strand in de buurt van de Lidl gereden waar we de tijd doorgebracht hebben tot de afvaart om 17.00 uur. Vanaf Patras was het niet zo druk, we konden de camper met nog 4 andere goed parkeren op dek 5 en aansluiten op het elektrisch. Vanaf Igomenitsa kwam de boot stampend vol, dat zagen we de volgende dag want bij de aankomst en vertrek sliepen wij. We hadden verder een rustige overtocht met mooi weer.

Op 16 september kwamen we om 15.30 uur aan in Ancona met een erg donkere lucht. Er kwam onweer en regen aan. Het ontschepen was een chaos van drukte. Afijn we besloten gelijk om in Ancona te overnachten en wij zijn naar een gratis cp coord 43.577971, 13.508087, bij de sporthal te gaan. Deze is t.o. een parkje met picknick tafels en er is een waterkraan. Er waren nog 2 plekken vrij want er stonden nogal wat campers van locals geparkeerd en ook een aantal te koop.

Op 17 september zijn we geheel binnendoor gereden door het Italiaanse landschap naar Modena. Je had in campercontact een gratis mixparking met elektrisch(helaas afgesloten) waar we zijn gaan staan om de stad te bezoeken die op een 15 minuten lopen lag. Gezellige winkelstraat met marktje met plaatselijke producten. Mooie plaza’s met oude gebouwen en niet vergeten 2 chinese winkels van sinkel. We hebben ergens koffie gedronken en zijn terug gegaan. Er stonden een 7 tal campers w.v. er 2 vlakbij ons stonden waar Romaas in verbleven. Twee vrouwen met een kindje kwamen water en geld bij ons bedelen. Ze liepen weg en toen kwam de politie, op motoren, bonken op de campers. Er werd niet open gedaan. Later verplaatste één camper zich naast ons. Wij hadden net gegeten en de afwas gedaan toen Jaap zei we gaan hier weg want als er aan de andere kant ook één komt staan en ze gaan je bedreigen doe je niets meer. We zijn een half uur verder gereden naar Reggio Nell Emilia, coord 44.709653, 10623491, een cp met voorzieningen. We hebben daar rustig geslapen.

Op 18 september een trip door de Po vlakte naar Ivrea coord 45.46343, 7.87620, in het gebied Piemont. Een mooi plek aan een parkje en met voorzieningen. Er werd een vrijwillige bijdrage gevraagd voor het onderhoud van de plek, de gewoonte hoorden wij is E 5,-. De plekken zijn wel aan de krappe kant. Op een 500 meter zou er een supermarkt zijn. Ivrea was de stad van Olivetti. Tijdens de crisis zijn er veel inwoners werkeloos geworden. We zijn een wandelingen gaan maken langs de brede waterval, waar je kon raften, en door het stadje. Het had statige huizen maar verder niet veel te beleven. Één keer per jaar worden er hier sinaasappel gevechten gehouden. We hadden besloten via de Montblanc tunnel en Frankrijk naar huis te rijden dus van af nu richting de Alpen naar de Mont Blanc.

Op 19 september een prachtige trip door het Valle d’Aosta naar Morgex coord. 45.757579, 7.629463. Hier had je naast een Raftingcentrum een cp met een water kraan. Het lag prachtig aan de voet van de Mont Blanc naast de rivier de Dora Baltea. Je kon er langs de rivier wandelen. Na de lunch besloten door te rijden naar Frankrijk, daarover volgende keer meer.