JaapEnDiana.reismee.nl

Met de camper door Frankrijk 15 augustus t/m 8 september 2015

Vakantie camperreis 15-8 t/m 9-9-2015

15/8. We vertrokken om 10 uur uit Spijkenisse. Het weer bewolkt zo 18 gr. geen zon. Eerst naar de Intratuin in Rhoon om cobble stones te halen voor de Cobb. Deze branden geheel zonder rook en er blijft maar een klein beetje as van over in bbq.

Toen naar Motorstore in Barendrecht om een cadeautje voor Mitchel te kopen die op 26 augustus afstudeert in de economie en de titel MSc(Master of Science) mag voeren. Daarna de route ingebracht naar België. Onderweg langs de A10 bij het recreatie bos de Puyvenhoek geluncht.

De camperplaats in Westende/Middel kerk was zo’n 235 km. Er was gelukkig nog een plek vrij. Heel makkelijk bij de slagboom een automaat waar je een kaartje koopt, 17 Euro hoogseizoen, voor 22 uur. Met het kaartje kun je naar binnen en naar buiten. Verder behoorde de camperplaats bij de achter gelegen camping waar alleen vaste ligplaatsen te zien waren. Wel kon je daar douchen, op de camperplaats alleen elektrisch en vuilwater lozen. Het strand was een kwartiertje lopen en je kon daar Oostende zien liggen. Op 10 minuten lopen kon je bij het golf terrein in de brasserie eten.

16/8. Om 10.00 uur vertrokken naar St. Valery Sur Somme. We zijn onderweg gestopt bij Cap Gris Nez. Deze kaap hebben we op de heen reis met onze zeilboot naar de Middellandse zee gerond en staat bekend om veel wind en golven. We zijn rond de vuurtoren gewandeld en hadden een mooi uitzicht op de krijt rotsen van Engeland.

St Valery is een erg leuk oud stadje aan de Somme. Het heeft een kleine haven en erg mooie straatjes met kleurrijke huizen. De camperplaats was een 10 minuten lopen van het centrum en koste 10 euro voor 24 uur met elektrisch, water en je de vuilwatertank lozen.

17/8. Om 8.30 uur vertrokken naar Honfleur 165 km. Onderweg wilde we stoppen in Etretat om de krijt rotsen te bekijken. Het werd echter Dieppe waar we een internet kaartje wilden kopen bij de Orange winkel. Dat ging niet zei de jongeman dat kon alleen op zaterdag. Wij geloofden dat niet dus gevraagd of er nog meer winkels waren van Orange. Er bleek er 1 te zijn in het Centre Commercial net buiten de stad.

Omdat we er toch waren de oude Saint Jacques kerk van binnen bekeken. De stad was voor ons niet onbekend, we waren er al een aantal keren met de boot geweest.

De kerk is aan renovatie toe. Van binnen prachtig interieur om te zien. Langs de kant in de het rond, kleine kapelletjes met mooie beelden en afbeeldingen. Er hing echter een net boven de stoelen en daar lag op sommige plekken gruis in van de afbrokkeling.

18/8. Vandaag in Honfleur gebleven om het stadje te bekijken. We hebben heerlijk op een terras bij de haven gezeten. Leuk om de bekende plek te zien waar we eens met 3 boten met vrienden hebben gelegen tijden een vakantie naar de Seine baai. We hebben een fikse wandeling berg op gemaakt naar het gebied Cõte de Grace. Onderweg mooi uitkijk punten en boven een Kapel van Notre Dame de Grace uit 1610. Het kapelletje geheel gewijd aan de zeevaarders. ‘s Avonds op de helaas ongezellig camperplaats gebbq’d. Wij betaalden 11 euro p.d. wel elektrisch, water en je de vuilwatertank lozen.

19/8. Naar Agon-Coutainville gereden 198 km. We zijn dwars door Normandië gereden en hebben in Caen het kasteel van Willem de Veroveraar bezocht. De bouw van de citadel werd in 1060 aangevat door Willem de Veroveraar, met het oog op de verovering van Engeland op de Normandiërs. Het kasteel staat in het centrum van de stad. Als gevolg van de hevige oorlogshandelingen in 1944 liepen de gebouwen van het kasteel zelf ernstige schade op. Een groot deel van de vestingmuur is gerestaureerd en in het kasteel zijn nu 2 musea gevestigd.

De rit door Normandië hebben we grotendeels over de binnenwegen gereden. In ieder dorpje staat er wel een herdenking beeld die herinnerd aan de 2e Wereld oorlog.

De camperplaats lag een eind van het gezellige strandplaatsje af, we zijn er wel doorgereden. Op de fiets zou het strand goed te bereiken zijn.

De gezellige kleine camperplaats had elektrisch, water en vuilwater lozen. We zijn niet meer weggeweest want het regende nogal.

20/8. Vandaag met veel regen de 134 km naar Rennes gereden, de hoofdstad van Bretagne. Het was nogal zoeken naar de camperplaats in het park gelegen. Wat bleek er lag ook een camping in het park en nabij de ingang waren er 6 gratis camperplaatsen. Daarbij kon je water en elektrisch tegen betaling gebruiken. Je vuil kon je er kwijt, je wc legen en vuilwater lozen. Op de camping werden geen campers toegelaten.

Laat in de middag werd het eindelijk droog en hebben we de bus, die 500 meter van de camping stopte, genomen naar het centrum. E kwamen terecht bij een groot winkelcentrum waar we wat gewinkeld hebben. Bij terug komst op de camperplaats stonden er NL’ers uit Den Bosch naast ons. Kennis gemaakt met Jan en Elize en gezellig met hen wetenswaardigheden over camperplaatsen uitgewisseld. ’s Avonds op de camping heerlijk gedoucht.

21/8. Vertrokken om 9.00 uur naar het 223 km verder gelegen Sable d’Olonne. Een plaatsje aan de Atlantische kust bekend onder zeilers omdat daar de Vendee Globe vertrekt. Op de boulevard koperen plaquettes met hand afdruk van zeilers die aan de Vendee mee hadden gedaan. Wij stonden vlakbij bij de boulevard op een camperplaats á 14,- Euro met elektrisch, water en vuilwater loos punt. Verder wat rond gewandeld maar erg interessant was het er niet. Leek een beetje op Scheveningen.

22/8. Wij wilden naar een camping op het 169 km verder gelegen eilandje Ill d’Oléron om daar een paar dagen te blijven. Camping Ostréa, 33,- Euro p.d. lag aan het strand heeft veel voorzieningen, zwembad en goede douchen en wc’s. Maar wederom ging het in de avond regenen en ‘s nachts erg onweer. ’s Morgens alles erg nat, niet gezellig dus ingepakt en verder gereden. Wij hadden wel een leuke indruk van het plaatsje Le Chateau en het eilandje. Alles zag er pittoresk uit en er reden gratis busjes die het eiland rond reden.

23/8. We besloten om van de Westkust naar het binnenland te trekken richting Dordogne. Daar zag het weer er beter uit. In één keer zou dat te ver zijn dus eerst een stop in het op 131 km verder gelegen Blaye. Een leuk plaatsje aan de rivier de Gironde met een camper parkeerplaats onder de Citadel. Hier mag je ook gratis overnachten.

De Citadel de Blaye is gebouwd in 1685, op verzoek van Lodewijk XIV, door architect Sébastien Le Prestre de Vauban. Dit om ingaande artillerie vanaf Royan naar Bordeaux te controleren en evt. te stoppen. Het fort is dermate groot dat dat er een heel dorp binnen de muren leefde en het had een grote opslag plaats voor munitie. Toch was het fort niet genoeg ter verdediging en men bouwde in de Gironde nog eens 2 forten.

Vandaag de dag is er in het fort een hotel, diverse winkels en retaurants te zien. Ook een gemeentelijke klein camping.

24/8. Vandaag weer een stukje naar het zuiden. Vertrokken voor de 186 km naar Sarlat la Canéda. De CP nabij het centrum aan een drukke weg. Gratis met water en lozen vuilwater en toilet. Wederom regen afgewisseld met zon. De Trip door de Dordogne en Perigord wonderschoon. Bossen en rotspartijen wisselden zich af. Onderweg leuke dorpjes en we zagen ook grotten om te bezoeken. ’s Morgens wakker geworden van de kou.

25/8. Vroeg vertrokken naar het 128 km verder gelegen Montauban, gelegen aan de Tarne. We vonden een camperplaats bij een haventje, Port Canal aan een zij riviertje van de Tarn, Canal de Montech. Er waren 10 camperplaatsen waar je kon overnachten voor E 6,- incl. water, elektrisch, afvoer vuilwater en toilet. Betalen bij de havenmeester die je ook een plattegrond van de stad gaf. We zaten ongeveer 20 minuten lopen van het centrum.

De trip naar Montauban wederom wonderschoon door het gebied, we rijden meestal binnenwegen, de Lot en Tarn et Garonne. Hoe zuidelijker we kwamen hoe warmer. Strak blauwe lucht en zon 28 gr. Montauban is een oude stad met mooie winkel straten, oude gebouwen en een kathedraal Notre Dame. In deze kathedraal een tentoonstelling over de genocide van de Armeniërs door de Ottomanen. Je wilt niet weten wat je daar over leest en de diverse foto’s spreken ook voor zich. Morgen richting het Canal du Midi.

26/8. Om 9.45 uur vertrokken we uit Montauban voor de 113km naar Castelnaudary aan het Canal du Midi. We waren eerst nog naar fietsen wezen kijken op het industrie terrein van Montauban. Maar erg duur dus van de aankoop afgezien alhoewel we best fietsen missen. De trip richting Toulouse ging vlot over de nationale route. Na Toulouse kwamen we in het gebied van de Languedoc-Roussillon. Veel wijngaarden wat vlakker dan de Dordogne dus ook flink wind, want we kwamen al aardig richting de zuidkust. De camperplaats net buiten het stadje was kleinschalig met elektrisch en sani service wel veel wind. Betaalbaar voor 10 euro p.d. ’s Middags een wandeling door het stadje en op een terras koffie gedronken.

27/8. Vandaag 109 km gereden naar het kust plaatsje Gruissan. Gereden door het gebied in de Languedoc waar de Corbiére wijn vandaan komt. De CP, 9,- E was erg groot er konden wel 150 campers staan. Er was een wc en 2 douchen waar volop gebruik van gemaakt werd. Wij hebben rond de gigantische haven gewandeld, niet veel bijzonders.

28/8. Om 9.30uur vertrokken voor de 152 km naar Aigues Mortes (dode wateren). Mooi trip langs de kust door moeras gebied en door de steden Beziers en Montpellier. De CP onder de kasteel muur, betaald 10,20 E. We waren hier 36 jaar geleden geweest toen we met de kinderen in de Camargue hadden gekampeerd. We hadden toen een Alpenkruiser van onze ouders te leen.

Aigues Mortes is een vesting stad gebouwd door Lodewijk IX. Deze begon daarmee in 1240. Het werd een handels stad en men ging van hier uit kruistochten maken met het doel om Jeruzalem te veroveren. In 1270 ging Lodewijk IX (Saint Louis) voor de 8e keer op kruistocht en kwam bij Tunis om het leven door tyfus. Zijn zoon Philip neemt in 1272 de werkzaamheden aan de vestingwal weer op. Heden ten dagen is er een wandeling op de vestingwal te maken. Het stadje bestaat uit leuke straatjes enkel kapellen en een kerk. Alles goed onderhouden.

29/8. Om 9.45 uur vertrokken voor de 145 km naar Valras Plage en Saint Pierre la Mer. Voordat we weggingen een sani stop en water geladen zodat we de eerste dagen dit niet meer nodig hebben. We waren van plan om naar CKE camping Blue Bayou te gaan. Daar aangekomen zei men bij de receptie “vandaag is het alleen vertrek” komt u morgen maar terug plaats genoeg. Wij verder gereden door het duinen/moeras- en druivengaarden gebied en hebben de 1e camping genomen die wij zagen. Het werd Camping Municipal Pissevache á E 23,70 p.d. in Saint Pierre la Mer. Eenvoudige camping aan het strand gelegen, wel met alles erop en eraan. Douchen en wc oud maar schoon, een wasmachine en droger en een Spar supermarkt. We missen de fietsen, want we zitten n.l. nogal ver van het stadje. Er loopt een mooi fiets pad langs het strand er naar toe. Wel rijdt er 2 keer p.d. een treintje die je naar centrum brengt en weer ophaalt. Ook met de bus vlakbij de camping kun je naar het centrum. In het centrum een permanente grote markt met leuke kraampjes. Wij besloten 2 dagen hier te blijven en te relaxen.

30/8. Saint Pierre la Mer vandaag de was gedaan en gewandeld langs het meer achter de camping en langs het strand gewandeld.

31/8. Naar Valras Plage de Blue Bayou camping. Een 5 sterren camping met zwembad en tig voorzieningen. Bij aankomst kregen we een platte grond met de vrije plaatsen. Wij lopen, lopen en nog eens lopen om de plekken te vinden. Het kon ons niet bekoren dus naar een andere camping op zoek. We kwamen na 28 km in Sérignan Plage bij de Village Yelloh camping aan. We konden een plaats krijgen voor 1 nacht E 30,-. Prachtige camping met heel veel voorzieningen, zwembad, strand, restaurants, winkels en ook een binnen zwembad. Voor kinderen een paradijs, met speeltuinen en prachtig zwembad. Met het oog op slecht weer, regen en onweer dat er aankwam, hier gebleven.

1/9. Vanmorgen kon je de schade die sommige hadden van afgelopen nacht goed zien. Tentjes en luifels weggewaaid en veel nattigheid van het onweer en fikse buien. Wij hadden ook niet lekker geslapen maar bij ons niks aan de hand. We zijn om 9.00 uur vertrokken voor de 92 km naar Palavas les Flots. We hebben de stads camperplaats genomen i.v.m. elektrisch, douche, wc voor 17,- E p.d. Ook konden we alle sani voorzieningen gebruiken. De vriendelijke beheerder ving ons op en bracht ons netjes naar onze plek.

Het stadje is erg leuk, wel toeristisch, maar de vele fransen zijn al naar huis. Mooi strand met wandel promenade en veel restaurantjes waar je heerlijke vis en schaaldieren kon eten, dat wij natuurlijk gedaan hebben.

2/9. Vandaag gebleven in Palavas. Zon en bewolking wisselen zich af en toch net als andere dagen rond 25 á 28gr. Er was markt in het stadje erg leuk. Vooral de lekkere worsten die hier in de omgeving gemaakt worden kunnen ons wel bekoren. We hebben 2 keer een wandeling gemaakt van +/- 2 uur per keer.

3/9. Naar Alès een 85 km. Het plaatsje ligt in de Gard aan de rivier de Gardon. Een wandeling van 2 uur gemaakt door de stad en langs de rivier. Je kon om St. Jean Baptist kathedraal lopen die uit 1316 stamde. Deze vormde het middelpunt van het stadje. Aan de rivier had men een strandje aangelegt met allerlei water activiteiten. Wij stonden naast de rivier op een gratis CP met sani en water.

4/9. Eerst naar Aubanas door een prachtig landschap van de Ardèche. Na een wandeling van één uur besloten om verder te rijden naar Thueyt op 110km. Wij op zoek naar de Camperplaats deze niet gevonden. Wel naar de Pont de Diable waar een grote parkeerplaats bij was. Deze oude brug over de rivier trok heel wat zwemmers aan. Wij hebben een wandeling van 2 uur door de kloof gelopen. Onze mifi router heeft het begeven. Dus geen internet meer op telefoon (af en toe KPN it) wel nog met de dongel op de laptop. Ook beperkt ivm 220v die je dan nodig hebt.

5/9. Al vroeg, 8.30uur. vertrokken voor de 104 km naar Tournon sur Rhône. Een geweldig trip door de Ardèche. Het laatste stuk naar Tournon langs de Rhône. De camper plaats á 5,- Euro, goed te vinden. Bij Tournon naar de Carrefour voor boodschappen en wat zien we leuke fietsen voor een heel aantrekkelijke prijs. Dus gekocht en ’s middags een leuke fietstocht gemaakt. Tournon sur Rhône heeft zich ontwikkeld vanaf 814 rond de burcht. In het doolhof van steegjes vind je huizen met torentjes en zie je straathoeken Mariabeelden die welwillend over de drukte waren. De voornaamste kerk is de St. Julien kerk waarin nogal wat gebeurde. Zoals de plotselinge dood van kroonprins Frans ( zoon van koning Frans I) voor wie de kanunniken 11 jaar lang een dodenwacht hielden

6/9. Vertrokken om 9.00 uur naar Crémieu een middeleeuws stadje. Helaas geen plek op de CP, er stonden allemaal franse autos op de plekken geparkeerd. Dus verder naar een rustig plaatsje Poncin, op 146 km, aan de rivier de Ain. De trip er naar toe door een mooi heuvel landschap met slaperige dorpjes. De CP was gratis zonder voorzieningen. De wandeling door het rustige dorpje duurde maar 1 uur. Het was zondag dus alles was gesloten.

7/9. Om 8.30 uur vertrokken naar St. Laurent en Grandvaux op 123 km. Deze plaats ligt nabij de Zwitserse grens. We gingen naar Camping Municipal Champ de Mars á 12.90 Euro, deze sluit 30 september en is met de kerstvakantie weer 2 weken open. Erg afgekoeld wat het weer betreft, morgens 14 gr en op de dag rond 20 gr. We zitten toch heerlijk in het zonnetje naast de camper. We hebben een schitterende trip door de Haute Jura gemaakt. Alle binnen wegen door bossen, rots partijen, meren en bergen heeft ons verrast. Bij binnenkomst in St. Laurent werd ons duidelijk dat het ook een wintersport plaats is. Er werd gewezen op de kabelbaan naar het ski gebied en de routes voor langlaufen.

8/9. Een flinke trip vandaag van 479 km. We kwamen aan in Attert in de Ardennen. Grensplaats tussen België en Luxemburg. We hadden ontdekt dat er iets met de blaas aan de hand is dus we wilden zo snel mogelijke naar huis voor een dokters bezoek. De Camping Sud in Attert is in het voor en naseizoen 12,- Euro per dag. Er is een zwembad, het sanitair is uitstekend en we konden er wat te eten bestellen. De omgeving is mooi met heuvels en bossen.

9/9. Vertrokken voor de laatste 359 km om weer thuis te komen. Het eerste stuk binnen door de prachtige Ardennen. Het laatste stuk weer door druk verkeer. Een mooie gevarieerde vakantie gehad met voor ons de eerste keer met de camper. Dit is goed bevallen vooral het gemak van de Camper Plaatsen die dikwijls in of nabij een stadje lagen.

jimmy

Hey leuke site goed al dat reizen zo zie je nog Deens wat
En geniet van het gevarieerde eten of een lekker kleurtje
Ii dat zie je dus allemaal zelfs anderen talen en dan ip
Op naar de vakantie veel plezier en mooi allemaal hierop de Euromast het water en ook ja verschillende culturen in Rotterdam gr. Jimmy