JaapEnDiana.reismee.nl

Met de camper naar Spanje 29 oktober 2015

9 t/m 12/11 Spaans ritme en bezoek aan Murcia. De afgelopen dagen heerlijk in het Spaanse ritme geleefd. ‘s Morgens een beetje keutelen in huis, wandelen en boodschapjes doen. Woensdag naar de uitgebreide markt, zo leuk met al die lekkere hammen en tapas die er te koop te zijn. Altijd koffie drinken op een zonnig terrasje waar je soms met Nederlanders een praatje maakt. En ’s middags een paar uur naar het strand voor een zonnebad. Bruin wordt je niet zo de zon staat te laag, of is het te hoog, om goed bruin te worden een kleurtje krijg je nog wel. Op donderdag een bewolkte dag dus een trip van 176 km naar de hoofdstad van de provincie Murcia. Murcia ligt aan de rivier Segura. De linkeroever van de stad herinnert nog aan de Moorse tijd. De stad werd gesticht in 831 na Christus. Vanaf 1266 kregen de gildes het voor het zeggen. Toen ontstonden de historische straten van nu zoals Trapería, Platería en Vidrieros.La Trapería is de straat waar het hart klopt van stad. Hier zijn de banken, cafetaria's, traditionele winkels, warenhuizen en het casino, een 19e-eeuws juweel. De kathedraal Santa Maria ligt aan Plaza Hernández Amores, ook een heerlijke plaats om naar de mensen te kijken en van een drankje te genieten. De in 1394 gestarte bouw is in fases en door verschillende architecten uitgevoerd, waardoor diverse architectuurstijlen zijn te bewonderen. Er zijn zoveel historische gebouwen in het oude stads gedeelte dat je deze niet op één dag kunt bekijken. Wij hebben de meest historische bekeken. Het is een prachtige stad om cultuur op te doen maar ook de prachtige winkels te bekijken.

06 t/m 08/11 Strand en bezoek aan Elche. Het is iedere dag heerlijk weer en een temperatuur tussen 24 en 28gr. Broer Dirk is voor een weekeind naar een vriendin. In Guardamar del Segura is het een relaxte sfeer. Weinig overwinteraars en de gene die er zijn meestal Spanjaarden. Je hebt er 2 lange winkelstraten, een kleine promenade, een groot en lang strand en 2 x per week een markt. Voldoende barretjes en restaurantjes in de buurt. Een grote Mercado supermarkt en op 10 minuten met de auto een Lidl en een Nederlands winkel indien je nog iets mist, zoals maggi b.v. Wij hebben 2 dagen gerelaxt aan het strand en zijn op zondag naar Elche geweest een trip van 70 km. Onze camper konden we goed parkeren op een parkeerplaats. Elche ligt op een halfuur rijden vanaf Guardamar en is beroemd om 3 dingen t.w. het grootste palmbos van Europa Palmeral ooit aangeplant door de Moren, een Middeleeuws toneelstuk Misteri d’Elx dat 1x per jaar opgevoerd wordt in Basilica de Santa Maria uit 1673 en de buste van Dame de Elche gevonden in l’Acudia. Helaas is op zondag de VVV gesloten om een wandel route op te halen. Nu hebben we wel een ruim 4 uur daar door gebracht met een bezoek aan het gemeentelijke Palmen park met info centrum en diverse beelden in de prachtige tuin. We zijn naar de Basilica de Santa Maria geweest. En hebben in het Fort uit de 12e eeuw, Alcázar de la Señora het Historisch museum (op zondag gratis) bezocht.

05/11 Met lekker warm weer, zo 28gr, een tripje naar Santa Pola. Santa Pola was een vissersdorp en heeft een vesting uit de 16e eeuw die diende als verdediging tegen de aanvallen van de berberpiraten. Verder zijn er leuke winkels en restaurants. De overdekte mercado heeft groente, vis en vlees, je hebt een aantal grote supermarkten. Eerst naar Kaap Santa Pola gereden en daar de benen gestrekt. Erg mooi om van daar uit het eilandje Tabarca te zien liggen. Vandaar naar de haven gereden, waar we in 2008 met onze zeilboot hadden gelegen. We vonden het dorpje van weleer niet zo terug. Het is erg gegroeid met flats en hotels. Na de koffie bij de haven te hebben gedronken de stad in gegaan om wat te winkelen. Daarna weer terug naar Guardamar.

04/11 Voor vandaag niet veel bijzonders te melden. Wasdag, naar de markt geweest en Dirk heeft ons wegwijs gemaakt in Guardamar. Wel naar een Chineese winkel van sinkel geweest waar je van alles kunt kopen. Vanmiddag lekker gewandeld over de promenade en op een terras geborreld tot dat het te fris werd.

03/11 Na overnacht te hebben in de haven, naar broer Dirk in Guardarmar del Segura afstand 389km. Onderweg in het plaatsje Ibi naar een gratis CP om water te vullen en gebruik te maken van de sani zuil. De Cp ligt wat achteraf en is eenvoudig. Onderweg een ander landschap dan in Frankrijk, dor en droog. We hadden inmiddels heerlijk weer met zo 25 gr. Het weerzien met Dirk hartverwarmend. Nu een paar dagen relaxen en de omgeving verkennen.

02/11 Afgelopen nacht storm, regen en onweer, dus onrustig geslapen. We hebben boodschappen gedaan en door Amposta gewandeld. Leuk plaatsje met een heel mooie brug over de Ebro gebouwd door J. Eugenio Ribéra in 1921. Op 17 km lag Sant Carles de la Rápita waar de boot van David en Jill in de haven lag. Voor la Rápita langs Santa Pola waar we eens met onze eigen boot lagen. Voordat we naar onze vrienden gingen eerst de stad verkend en een Orange internet kaartje gekocht. De parkeer plaats in de haven was gratis (Jill had ons aangemeld) vlakbij douche en wc. Toen we bij onze vrienden aankwamen waren we doornat want de regen viel in bakken naar beneden. Leuk weerzien en we hebben heerlijk bij hen gegeten. Met Jill ging het niet zo best. Zij tobde met diabetes.

01/11 Vannacht aardig afgekoeld in de bergen, we lagen echter heerlijk warm in onze slaapzakken. Om 09.00uur vertrokken naar Amposta op 343 km. We konden de CP niet vinden het adres in onze campergids klopte niet. Niet erg we vonden een mooie plek op een parkeerplaats aan de rivier de Ebro waar nog een aantal campers stonden. Onderweg contact met David en Jill van de Souris Rose, die met hun boot in St Carles de la Rapita liggen. We zijn welkom en kunnen de camper morgen bij hen op de parkeerplaats bij de haven parkeren en ook overnachten.

31/10 Al om 08.30 uur vertrokken voor 490 km naar La Molina in Spanje. Een grensplaatsje dat bekend is als ski oord. Overnacht op de parkeerplaats bij de Intersport. We zijn door de Pyreneeën gereden richting Andorra, onderweg een temperatuur van 25 gr. We wilden daar graag naar toe maar hebben het niet gehaald. Ons campertje ging soms met 30 km snelheid naar boven. Bij de afslag Andorra toch maar door gereden, dat blijft ooit nog een wens voor een andere vakantie. We hebben genoten van de trip door een wonderschone natuur. Over 2 cols gereden de Col de Puymorens op 1915 meter en de col Creueta op 1888 meter hoogte. Mooi ski gebied en geïsoleerde plaatsjes zoals Pobla. Er reden al campers met ski’s ons voorbij

30/10 Vertrokken om 09.00 uur voor een trip van 488km naar Meuzac. De trip door Parijs over de Seine gereden en de afslag naar Bordeaux. Wat een uitkomst is dan de Tom Tom die je feilloos door het drukke Parijs loodst. We gingen op weg richting Toulouse over binnen wegen en snelwegen zonder tol. Door Orléans over de Loire, prachtig gezicht met alles in herfst kleuren. Het weer werd steeds warmer zo rond 20 gr. Na Limoges een CP in Meuzac gekozen omdat deze naast een meertje lag. De plaats was gratis met water en een sani zuil, een wandeling gemaakt rond het meer. Wij ontvangen dikwijls op de mifi 2g niet geschikt voor foto’s die volgen later.

29/10 Om 10.00 uur vertrokken voor de 418 km naar Moncienval in Frankrijk. Dit plaatsje ligt 60 km boven Parijs in een schitterende omgeving. De bossen rondom in prachtige herfst kleuren. De reis hier heen over de binnen wegen ging voorspoedig. We reden langs diverse oorlog graven uit de WO II. Het weer bewolkt en af en toe zonnig rond 15 gr. De CP (Camper Plaats) was 8,- Euro met een sani zuil (lozen vuilwater en toilet) , water(2 E 100liter) en elektrisch. We moesten het geld in een bus gooien, in een portiek van het huis waar je de CP op kwam.

Andrea

Leuk verslag en weer een prachtig stukje Frankrijk gezien. Doe Dirk de groetjes van ons en veel plezier daar samen.
Groetjes,
Andrea

Nancy

Leuk om je verslag te lezen zus. Je ziet weer genoeg mooie gebieden om je heen. Geniet er lekker van met zijn twee. Doe Dirkie de groetjes en een dikke kus voor jullie allemaal x

Peter Ter Haar

Wij waren in Sitges de 3e en 4e november, en kreeg zojuist jullie mail binnen, nieuwsgierig als wij zijn meteen het blog opgezocht. Op dit moment in een hotel in Villarrobledo. Morgen via Jaen naar huis. Als jullie verder naar het zuiden gaan, kom jullie toch wel langs he? Natuurlijk gaan we jullie verslagen lezen. Wij waren in Sitges naar een Sun Odyssey 45.2 aan het kijken.

Aad & Tiny

Wat heerlijk om je verhalen weer te lezen. En het vooruitzicht dat je dat in onze vakantie ook allemaal kan doen. Ik denk dat we tijd te kort komen in Afrika kan bijna niet wachten tot het zover is. Wat een vooruitzicht hé.
Geniet maar heerlijk daar en doe neef Dirk de groetjes van ons. Liefs Aad & Tiny.

Nanda

Dag vlindertjes,

Wat een leuke, gezellige verhalen, ipv alle ellende die je deze tijden alleen maar leest. Fijn dat wij ook weer op de hoogte zijn! Ook zo fijn dan de temperatuur iedere dag omhoog ging en dat in november :) hier overigens ook al dagen stralend weer, ik kan het niet geloven. Groetjes aan Dirk en tot gauw weer...liefs van ons en een pootje van al het dierespul..xxx

Eric van Homoed

Hallo lieve mensen, geweldig om te lezen. Jullie leven nu al mijn droom. Geniet ervan! Eric.

aad en tiny

zo dat klinkt weer heerlijk. we hebben ook zo'n zin in vakantie. helaas nog even wachten maar de tijd gaat snel. kijken jullie er ook naar uit om met ons 2 mnd. op stap te gaan. heel veel plezier daar en de groetjes aan dirk.

Fred en Gerda

Ook wij genieten van een mooie nazomer op Malta. Niet zo spannend als bij jullie.