JaapEnDiana.reismee.nl

Van Spanje naar Frankrijk

24 t/m 26 nov Van Spanje naar Frankrijk t.w. Urrenge, Gradignan en La Ville aux Dames

24/11 Om 9.30 uur vertrokken uit Bilbao. Regen, regen en nog eens regen en maar 8 gr. We hebben de autopista genomen, makkelijker rijden dan de binnen wegen langs de Golf van Biskaye. Eerst nog inkopen doen in San Sebastiaan, de Basken noemen de plaats Donostia. Na enig zoeken vonden we een winkelcentrum genaamd Garbera met een aantal grote winkels o.a. Eroski. Enige dozen wijn en een paar hammen aangeschaft voor thuis. Richting Irun, de grens, files van vrachtwagens we vreesden voor strenge controles maar voor ons viel dat mee we konden zo doorrijden na betalen van de franse tol. Er stonden wel heel wat politie en douane met van die grote zware wapens die er wagens uit pikte, eng gezicht. We besloten niet ver te gaan en kwamen op 150 km uit voor een camping in Frankrijk. Het was NKC Camping Larroueta in Urrenge, de prijs voor 1 nacht E 18,- en E 2,- voor de wifi. Mooie ruime plekken prima douchen en schone wc’s. Er stonden diverse NL campers. Het plaatsje ligt niet ver van de stranden en leuke plaatsjes zoals St Jean de Luz waar we eerst een CP wilden op zoeken, helaas zonder voorzieningen door het slechte weer uitgeweken naar de camping. Sinds we vertrokken zijn bij Dirk veel, heel veel regen, Jaap had al zoiets van zullen we maar niet gelijk door rijden naar huis, maar dat is natuurlijk gekkenwerk

25/11 Om 10.00 uur vertrokken voor de 212 km naar Gradignan. NKC Camping Beau Soleil heeft maar 31 plaatsen wij betaalden E 18,- incl. voor 2 toestellen wifi. Het plaatsje is een voor stadje van Bordeaux. Vanaf de camping kun je met de bus naar het station in Gradignan en daar met het zelfde kaartje op de tram stappen die je naar het centrum van Bordeaux brengt. Gradignan heeft een oude geschiedenis. Echter de revolutie van 1789 heeft invloed op de parochie door plunderingen. In het bijzonder Cayac door de verkoop van nationale eigendomen zoals de priorij, de kerk en het kasteel van Ornon. De bevolking lijdt honger voornamelijk door klimatologische rampen. Daarna is er economisch veel verandert. Er ontstonden bedrijven zoals Cayac glaswerk, aardewerk, een tapijtfabriek en een leerlooierij in de Ornon molens. In de 2e helft van de 19e eeuw is de wijnstok haast geheel verwoest door de insect Homoptera . Na WO II behoudt Gradignan, na de klap in de landbouw, toch zijn landelijke aspect. In totaal zijn er 8 kastelen die behouden blijven van het historisch erfgoed. Wij zijn met de auto door het stadje gereden. Het regende zo hard dat we de camper niet uit geweest zijn.

26/11 Vanmorgen om 8.30 uur vertrokken voor de trip van 389 km naar La Ville-aux-Dames een plaatsje 7 km van de stad Tours. Bij vertrek alweer regen. Onderweg werd het even droog maar dat duurde niet lang. We reden door een prachtige streek van landbouw, veeteelt en wijn gaarden. Onderweg bleef het een uurtje droog, daarna weer regen. Ondanks de vele kilometers reed Jaap ontspannen. Onderweg door het mooi Loire gebied leuke dingen gezien, een 2CV reed langs, mooie dorpjes etc. In de mooie stad Tours gestopt om naar de Loire te lopen. We kwamen om 16.00uur aan ACSI Les Acacias in La Ville aux Dames. De camping kostte E 16,- all-in incl. wifi. Leuke camping naast de Loire, de dijk over door het bos er naar toe. Daar zagen we ook diverse fiets routes. Wij hebben ondanks de regen een aardige wandeling gemaakt.

Leendert

Weer een mooi reisverhaal enne... na regen komt zonneschijn .... maar hier in Rotterdam is het ook niet veel beter. Mooie reis verder en gauw weer tot ziens!