JaapEnDiana.reismee.nl

De reis door Zuid Afrika is begonnen.

De reis in Zuid Afrika is begonnen.

Johannesburg

Met de 4x4camper en een auto, gehuurd bij Zuid Afrikaspecialist, gaan we een 8 weekse reis maken door Zuidelijke Afrika. We doen dit samen met nicht en neef Aad en Tiny van Linden. Zij zijn besmet met het Afrika virus en willen ons graag laten zien waarom. De reis is gepland vanuit Johannesburg met ieder een camper richting Botswana, naar de Victoria Watervallen in Zambia en via Namibië naar Kaapstad. Vandaar reizen we met zijn vieren in een auto door Zuid Afrika. We overnachten dan in B&B’s en bij vrienden van Aad en Tiny.

Op 30 januari werden we door een busje van het Emerald Guest House opgehaald van het vliegveld in Johannesburg. We bleven hier 2 nachten logeren om aan het klimaat te wennen en te relaxen. De accommodatie was eenvoudig maar wel voorzien van een restaurant voor ontbijt, lunch en diner. Niet te vergeten een fijn zwembad. Gratis wifi, dat niet echt nodig was want ik had op het vliegveld een Vodacom internet simkaart je gekocht. Deze was 30 dagen geldig.

Op 1 februari werden we opgehaald door de verhuur maatschappij van de 4x4 campers. Na inchecken en uitleg en controle op weg naar het Marakele Nationaal Park waar we 2 nachten bleven op de Bontle Camp site. Hier hebben we een Wild Card gekocht á 180 Eur die het intreegeld voor de meeste parken dekken. We hebben een game drive gemaakt door het park en zijn naar het Lenong view punt gereden. We vonden het geweldig in het park. Wakker worden met de struisvogels voor de deur. We reden door een kudde zeebra’s, kwamen langs een giraffe familie en heel veel apen. Ook nog gnoe’s, Ibis Hadeda vogels en nog veel meer.

Na dit park op weg naar Martins Drift Boarder control de grens naar Botswana. Hier rijen vrachtwagens, gelukkig konden we die voor bij rijden en we waren in een half uur door immigrations en douane. Na diesel tanken en water ingeslagen te hebben naar weer een fantastisch wild park geheten Stevensford Game Reserve. Door de poort moesten we nog eens 8 km door het wildpark naar de receptie rijden. Onder weg niet veel dieren gezien. We kregen een camping plek aan de Limpodo rivier. Zo mooi dat ik er wel een week had willen blijven. We hadden water, wc en douche die je van warm water kon voorzien d.m.v. een donkey. Dat is een soort ketel waar je hout in kon stoken voor het warme water. Dat hebben we niet gedaan want het watervat was bij een temperatuur van 37gr. al warm van zich zelf. Verder heb je bij ieder campsite een braai (bbq) waar Tiny een pot opzet en zo kookt en vlees ernaast grilt. Alles even lekker.

Vandaag 4 februari gearriveerd op de Tuuthebe campsite gelegen tussen Lethakane/Orapa. De campsite eenvoudig maar wederom met een mooi douche, wc en op de camperplaats water, elektrisch en een braai. Na 2 pogingen om een internet kaartje te kopen de hoop daarop opgegeven. We kijken nu uit naar wifi op campings. We hebben wel gemerkt dat Zuid Afrika heel wat rijker is dan Botwana. De mensen zijn overal even aardig en behulpzaam. De hoofdwegen zijn goed te rijden, maar we hebben ook al grindwegen en zandwegen bereden. Ook al eens verkeerd gereden doordat er bewegwijzering ontbrak. Op de wegen altijd oppassen daar er veel vee loopt te grazen langs de weg die onverwachts oversteken. Ook in Botswana hadden we een bekeuring voor te hard rijden. We reden op de snelweg 90 km maar bij naderen van huizen moet je terug naar 60 km dan is het ineens bebouwde kom. Hadden we niet gezien dus aangehouden. Aad reed achter ons iets langzamer. Na een praatje van Aad met de agent waar we heen gingen etc. en erbij gezegd dat we gepensioneerd waren werden de bekeuringen ingetrokken en werd er op het papier gezet dat we uit moesten kijken voor overstekende dier. Wat een mazzel hadden we.

Leendert en Marian

jullie zijn daar helemaal weer in je sas, mooie reis, mooi avontuur en nog maar net begonnen. veel plezier!

jan en baukjen

Hoog en droog op de kant bij Sopromar jullie verslag gelezen.
Jullie zien weer veel mooie dingen en maken veel mee. Wel mooi om dat met een neef en nicht te toen die al een beetje bekend zijn met het gebied. Heel veel plezier daar en we kijken uit naar de volgende verslagen.
Groetjes, Baukjen en Jan

John van Opzeeland

Jongens, dit willen wij ook doen met mijn zus en zwager, ik stuur ze deze link als jullie het goed vinden, dan genieten ze alvast een beetje mee. Fijn al die info, dat helpt straks met plannen!

Andrea

Wat een geweldige reis ondernemen jullie weer. Prachtig om te volgen. Veel reisplanner nog! xx

Andrea

Ik bedoel reisplezier natuurlijk. ?

Leo&Sandra

Al een beetje verliefd op het land ?

Gerda en Fred

Wat zullen we genieten van de verhalen bij terugkomst, maar dat is nog heel ver weg. Knuffel

Bets en Henk

Ook dit is weer een mooie reis, geniet er maar van !
Veel plezier in de komende weken.
Groeten uit Driebergen

marion van linden

jaap en Diana, ik ben de broer van Aad en vind het fantastisch om zo mee te genieten van jullie reis door zuidelijk Afrika
Wij zijn ook al 2 keer door Aad en Tiny op sleeptouw genomen om dit prachtige land te verkennen.
Wat een mooie foto's
Groetjes aan jullie alle vier en veel plezier

pierre

Ziet er gelikt uit japio geniet er maar lkr van
maar kijk je wel uit voor die hoeties en toeties

Sabrine

Wat ontzettend leuk om dit te lezen en zo jullie reis mee te beleven! Ook heel fijn alle info en tips. We zijn gelijk al plannetjes aan het smeden haha