JaapEnDiana.reismee.nl

Van Namibië naar Kaapstad in Zuid Afrika

Van Namibië naar Kaapstad in Zuid Afrika.

Op 14 februari vertrokken over het Waterberg plateau naar Solitaire. Een flinke rit waar we alleen een overnachting hebben gedaan. De volgende dag naar Sesriem waar we door de Sossusvlei hebben gereden. Dit bijzondere duingebied, met zijn rode duinen, is onderdeel van het Namib Naukluft Park kortweg de Namib genoemd. Dit gebied bestaat uit een ondoordringbaar duinlandschap. Het is verder een prachtig woestijn gebied en erg mooi er door heen te trekken. Er leven kleine dieren die van de wilde meloen (nara) eten voor hun vocht. De wegen in het gebied bestaan uit gravel en soms ruige steenslag, een 4x4 wagen is hier aanbevolen. De 71 km lange Sossusvlei met zijn prachtige rode duinen hebben wij voor een 45 km bereden. Bij een stop hebben Jaap en Aad een poging gedaan om een duin te beklimmen. Wij vonden het woestijnlandschap adembenemend. Vandaar zijn we verder gereden, onderweg weer zebra’s en spies bokken gezien, naar Betta een klein plaatsje waar we een leuke camp site vonden voor de overnachting. Zoals de meeste camp site had deze ook weer een mooie douche en wc, een kleine winkel, benzine pomp en de kamp plaatsen overdekt met een zonnedak en een braai (bbq). Tiny heeft voor op de braai een kookpot die we dagelijks gebruiken voor een heerlijke maaltijd.

Op weg naar een camp site in Ai-Ais. Deze camp site ligt in de Fish River Canon. Deze kloof behoort tot één van de mooiste ter wereld met een afmeting van 161 km bij 24 km en een diepte van 550m. De steenformaties op de bodem van de kloof zijn naar schatting 2 miljard jaar oud. De rivier staat in de zomer meestal droog, in de winter mond hij uit in de Oranje rivier. Bij Hobas is er een hoofd uitkijkpunt, daarvoor moet je 10 km over een pad naar toe. Dit hebben wij niet gedaan. Wel hebben we onderweg geluncht bij de Road House. Een bijzonder restaurant ingericht als een soort museum met veel auto’s en onderdelen uit de sixties. Leuk om dit te zien in een gebied waar niets anders is dan woestijn.

Op 17 februari hebben we Namibië verlaten. We zijn de grens overgegaan bij Nakop. We gingen op weg naar Augrabie Falls National Park in Zuid Afrika. Er is daar een mooi rest camp waar we een paar nachten gebleven zijn. Dit bijzondere gebied ziet eruit als een maanlandschap met ongewone steen massa’s, een diepe kloof met diverse watervallen. We hebben een wandeling gemaakt naar de waterval waar helaas niet veel water naar beneden viel. In de winter is dat wel anders. Er zijn diverse wandelingen uitgezet, voor de Klipspringer Hiking Trail moet je echter 3 dagen uittrekken. Op de camp site kun je bezoek verwachten van kleine aapjes en grote bavianen. Dus is het zaak geen eten ergens te laten staan. Bij het ontbijt de volgend ochtend werd van Aad zijn brood en ei van de tafel gerukt. Zo snel ging dat, je kreeg geen kans ze weg te jagen. De volgende dag een autorit door het park. Mooie steenmassa’s, een Moonrock, een uitzicht punt en echoput bezocht. De kloof waar het water door stroomde was mooi om te zien. Naast de springbokken, bavianen en stokstaartje staan er door het park ook allerlei boomaloë’s.

Op 20 februari weer wat zuidelijker gereden. We zijn naar Springbok gegaan voor een aantal overnachtingen in het Caravan Park. We reden door een saai gebied van kale vlaktes, droge en hete Bushmanland. We zagen onder weg wel mijnen waar koper wordt gedolven Springbok is daar ook om bekend. Op het Caravan Park kon je ook een Rondavel huren, een rond huisje met bedden en koelkast. Er was een zwembad en de douches en wc’s wederom schoon en netjes. We zijn er 2 dagen gebleven.

We zijn door de Noordkaap gereden. Een kustgebied dat loopt van Namibië tot Vanrhynsdorp. Ze noemen het Namaqualand, een golvend en woestijnachtig landschap maar wel met bergen op de achtergrond. In het voorjaar als het veel geregend heeft zie je hier bloeiende struiken in allerlei kleuren. Hier komt de bevolking op af om dit te zien. In Vanrhynsdorp naar het Caravan Park gegaan. Leuk Park met zwembad, gezellige bar en een restaurant waar we 2 dagen hebben gegeten. Aad en Jaap hebben er 2 wandelingen gemaakt.

Op 24 februari richting Citrusdal. Onderweg over de Cape Namibië Road de afslag genomen naar Lambertsbaai. We hebben een bezoek aan deze vissershaven aan de Atlantische kust gemaakt om het Birds Island te bezoeken. Via een pier kon je daar naar toe wandelen om vele vogels van dichtbij te bekijken. Wij zagen veel Jan-van-genten, meeuwen en ook zeeleeuwen op de rotsten. Het was er erg leuk. Verder wilde we naar de dam bij Clanwilliam in Olifantrivier. We zijn daar middels een grindpad langs gereden op weg naar Citrusdal. Helaas weinig water in de rivier, wel veel citrus boomgaarden gezien. Voordat we naar de camping gingen boodschappen gedaan bij de Spar. Wij doen regelmatig bij deze winkels de boodschappen. In de Spar meestal apart een drankwinkel waar je bier en wijn kunt kopen. Dit verkopen ze niet in de supermarkt. Bij aankomst op het Nature View Park zagen we dat er rondom een flinke bosbrand was geweest Het Park zelf is bespaard gebleven. Echter de uitgezette wandelingen waren niet of slecht terug te vinden. We hadden mooi plekken en zijn er ook weer 2 dagen gebleven.

Op 26 februari naar Paarl. Onderweg een bezoek gebracht aan de Friese Paarden Farm van Pierre en Nella Veldhoen. Tiny had een uitnodiging gehad om daar langs te komen. Wij hebben gezellig bij deze Hollanders koffie gedronken en hun farm bekeken. Zij hopen over een 1 ½ jaar de farm verkocht te hebben want ze stoppen ermee en gaan hun dagen verder doorbrengen op een Estate. Pierre vertelde dat hij loods was geweest in Rotterdam en ook vroeger gewoond had op het Vuurbaken, vlakbij de Zinkseweg in Oud Beijerland waar wij eens gewoond hebben. We konden elkaar heel wat vertellen. Door gereden naar Durbanville om een camping te zoeken, niet gevonden dus terug naar Paarl naar het Orleans Caravan Park. Dit Park vlakbij de stad was niet erg proper en het sanitair van slechte kwaliteit, niet aan te bevelen.

De volgende dag naar het D’Aria wijn festival in Durbanville. Vanaf 11 uur werden er door 12 verschillende wijnboeren wijn aangeboden voor een proeverij. Er waren eettentjes, een muziek band en voor de kinderen attracties. Je kon er ook ouderwets met de voeten stampen in de tonnen waar de druiven in zaten.

Voor de laatste 2 dagen, voor we de auto gaan inleveren, naar Stellenbosch een 23 km van Kaapstad. We reden door een gebied van wijnlanderijen. Bij één van de landerijen een camp site, het Mountain Breeze Resort. Een mooie camping met zwembad en goed sanitair. Hier hebben we de auto schoon gemaakt en alles ingepakt. Ook een leuke avond doorgebracht bij de Nederlanders Hennie en Mieke uit Boxtel. We gaan op 29 februari de auto inleveren bij het vliegveld van Kaapstad en de verhuur maatschappij brengt ons dan naar Hertz waar we de luxe auto, een Nissan Fortuner, ophalen om daarmee de komende weken Zuid Afrika te gaan verkennen. We blijven 2 dagen in Kaapstad bij vrienden van Aad en Tiny logeren. Wij hebben vanaf Johannesburg een fantastische reis gehad door bijzondere landen. Vanaf Kaapstad gaan we nu Zuid Afrika beleven. We zullen wel het kamperen missen, dat zo leuk was in de afgelopen tijd.

Petra

Geweldig hoor. Fijn dat jullie het zomaar jullie zin hebben. Veel plezier met jullie verdere reis xx

jantje

ja een fijne reis verder door het mooie z-afrika xx

Astrid

Ohh ziet er allemaal super mooi uit. Jammer dat het camperen ophoud maar jullie zullen ongetwijfeld nog veel moois gaan zien. xxxx As, veilige reis nog verder.

Gerda en Fred

Sorry maar een beetje jaloers mogen we toch wel zijn.
Wat een belevenissen.

Wim en Gerrie

Geweldig, leuk om Nederlanders te ontmoeten ....
Nu vanaf Kaapstad nog meer mooie ontmoetingen?!
Gaan jullie de Route 62 rijden... Staat nu een stuk in de weekend krant!
Horen jullie ervaringen weer graag in volgend verslag